Det här är långtifrån en perfekt allroundkamera för alla. Den är inte tillräckligt snabb för sport, kan inte tas med under vatten och det finns egentligen ingen zoom som passar för att plåta vilda djur. Dessutom är den dyr. På det stora hela har Fujifilm GFX 100 gott om begränsningar. Men bildkvaliteten är inte en av dem.
Under de snart 20 år som vi har testat digitalkameror har vi inte sett maken till bildkvalitet. Fujifilms GFX 100 är en mellanformat som har en större bildyta än så kallade fullformat. Därför har den ont om rivaler. Leica S2, Pentax 645D och Hasselblad X1D II, naturligtvis. Men till och med de får se sig besegrade av GFX 100.
Den 44 x 33 mm stora bildsensorn har 102 megapixlars upplösning. Kameran kan lagra 16- och 14-bitars råfiler och filma 4K-video med 10-bitars 4:2:2 ur HDMI-utgången. Och så har den 5-axlars bildstabilisering, 425 fokuspunkter med fasfokus och tar 5 bilder i sekunden. Det gör att Fujifilm-kameran är oerhört användbar för både högupplösta stillbilder och högupplöst video.
Vertikalgreppet är i minsta laget och lite glatt, men det går att leva med eftersom skötseln i övrigt är föredömligt överskådlig med tre skärmar och världens största OLED-sökare.
Men det är bildernas färgdjup, dynamik och avsaknad av brus som räknas mest. Detta gäller inte bara råfilerna utan även de bearbetade JPEG-filerna, som jag inte kan minnas ha sett bättre återgivna i någon annan kamera. För landskap ger upplösningen en oöverträffad detaljnivå, färgdjupet ger oerhört naturtrogna hudtoner, och avsaknaden av bildbrus ger helt rena bilder även i mörker.
Kameran passar lika bra på stativ i studio som utomhus för landskap eller arkitektur – kort sagt: det allra mesta utom sport.
Fujifilm GFX 100 är den bästa kameran vi har testat. När det gäller bildkvalitet. Den har vissa brister i skötseln och är inte någon blixtsnabb actionkamera. Men det finns ingen kamera vi har testat som levererar lika fantastiska bildfiler, och då menar vi inte bara upplösning utan färger, dynamik och kontrast – och tonaliteten som är den bästa vi har sett någonsin. GFX 100 är kostsam och stor och har ett par ergonomiska brister, men det räcker förmodligen inte för att hålla borta fotografer som vill ha den allra högsta bildkvaliteten, kosta vad det kosta vill.