Med en ny bakbelyst CMOS-bildsensor och 40 megapixlar är X-H2 kameran med högst upplösning i sin klass. Inte nog med det, här har man även en möjlighet att fotografera med upp till 160 Mp-upplösning.
X-H2 kan spela in video i 8K/30p från hela bildytan och man kan spela in i 8K med översampling som ger extremt fin 4K-kvalitet (HQ). 4K-video kan spelas in i max 60 fps. Det finns även 6,2K/30p-video i 16:9-format, samplat från 8K. Om man behöver en något högre videoupplösning än 4K. Apple ProRes HQ 422 stöds naturligtvis också.
X-H2 matchar inte S-versionens hastighet, men 15 bilder/s är respektabelt för en kamera med 40 Mp-bildsensor. Glädjande nog verkade det som om autofokusen hade få problem att hänga med, även med 20 bps och elektronisk slutare. Det var åtminstone inga problem att få skarpa bilder av bilar, flygplan eller helikoptrar, med 15 och 20 bps.
Med möjlighet till upp till 160 Mp kan fotografer som behöver extrem upplösning hämta ut ännu skarpare detaljåtergivning. Rent tekniskt är det inget nytt, andra gör likadant, och här är det även bildstabilisatorn i kameran som gör jobbet. Fuji kallar det för Pixel Shift Multi Shot, och det görs med 20 bilder som tas genom att bildchippet flyttas en halv pixel mellan varje bild, till en fil som måste importeras till Pixel Shift Combiner – programvara till PC och Mac, som kan laddas ner gratis.
Fujifilm X-H2S är en av de häftigaste kamerorna för sportfotografer och X-H2, utan S, en av de häftigaste för landskap, porträtt, bröllop, mode och produktfoto. Bland annat. Det är också den billigaste systemkameran med professionell 8K-video och en av de bästa vi har testat med översampling av 8K till 4K-filer. Precis som X-H2S är den oerhört tillfredsställande att fotografera rörliga motiv med. Autofokusen och den höga bildhastigheten ger fotografen ännu skarpare bilder och tillsammans med en klassledande upplösning och färgåtergivning är det kanske inte så många som trots allt vill ha en fullformatkamera.