Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Vi utser

Årets bästa filmer och TV-serier 2022-2023

Efter två anni horribilii för film- och underhållningsbranschen försöker streaming-tjänsterna, och biograferna, anpassa sig efter en ny marknadsvardag.

Av / 2022-11-01 - 12:02
Årets bästa filmer och TV-serier 2022-2023

Under året som gått sedan vår förra kavalkad har vi tillbringat mer än 733 timmar (!) framför storskärmen och filmduken för att (försöka) guida dig i djungeln av det stora serie- och filmutbudet.

Tillgången på filmer och serier har nästan verkat outtömlig, men nu ser vi att den stramas åt betydligt.

Corona-lockdown

På grund av corona-krisen fick vi stängda biografer, uppskjutna premiärer och avbrutna film- och serieproduktioner. Med efterföljande tunt biofilmsutbud.

Ända sedan kineserna corona-stängde världen i mars 2020 har kultursektorn varit en av de mest drabbade. Efter två år som inte kan beskrivas som något annat än anni horribilii för filmbranschen i allmänhet – och biobranschen i synnerhet – ska bioindustrin nu försöka bygga upp en affärsmodell som är anpassad för livet efter corona.

Till skillnad från biograferna fick streamingtjänsterna en riktig corona-boost under pandemin. Distanströtta, ”inlåsta” familjer över hela världen såg till att nya kunder strömmade till Disney+, Netflix, HBO Max, Prime Video, Viaplay, Apple TV+ och SkyShowtime.

Samtidigt experimenterade filmbolagen med nya distributionsformer, där storfilmerna släpptes direkt på streamingtjänsterna, eller samtidigt på tjänsterna och på de få biografer som var öppna.

På det här området satte Warner standarden genom att erbjuda alla sina 2021-titlar direkt på streaming, medan Disney+ körde en hybridmodell där de ofta lanserade storfilmerna direkt på Disney+ samma dag som biopremiären, men då var prenumeranterna tvungna att betala ett extra engångsbelopp, så kallad Premier Access.

Föregångsfilmen var Black Widow, vilket slutade med att superstjärnan Scarlett Johansson stämde Disney eftersom hon ansåg att hon gjorde en stor ekonomisk förlust genom att filmen gick att streama omedelbart. Målet avgjordes så småningom utanför domstol – Johansson fick en rejäl summa som ”plåster på såren”.

Uppköp och fusioner

2021 blevett riktigt konsolideringsår för streamingbranschen. Efter flera års kamp om streamingabonnenter, där aggressiv månadsprissättning var en central metod, insåg många att de var starkare tillsammans.

HBO Max lanserades i Norden, sedan fusionerade AT&T och Discovery. AT&T ägde redan CNN, HBO och Warner Bros., så Warner Bros. Entertainment (som bland annat har Harry Potter i sin arkivportfölj) och Discoverys nätverk skapade tillsammans en ny streamingjätte.

Efter sammanslagningen är dock HBO Max en av de streamingtjänster som har gjort de största nedskärningarna i innehållsproduktionen. Bland annat ställde de nyligen in Raised by Wolves och en rad andra populära (och kostsamma!) serier. Nedskärningarna från den nya ledningen kulminerade med att Warner avbröt den färdiginspelade (!) Batgirl. Vid det laget hade kostnaderna redan överstigit en halv miljard.

Anledningen till de enorma nedskärningarna på innehåll är förstås den brutala kampen om abonnenterna – en kamp som har eskalerat ytterligare sedan samhället öppnades igen. När sedan allting toppas av sjunkande kundtillväxt måste kostnaderna sänkas. Framför allt sker rejäla nedskärningar på lokalproducerat innehåll, vilket den nordiska TV-marknaden kommer att märka tydligt i framtiden.

Även Jeff Bezos Amazon åkte på en shoppingtur och kom hem med det traditionsrika filmbolaget MGM.

Med en köpeskilling på 8,45 miljarder dollar (drygt 90 miljarder kronor) säkrade Amazon rättigheterna till det legendariska filmbolaget (som grundades 1924). MGM har ett filmarkiv på cirka 4 000 titlar – med MGM-filmerna i portföljen stärker Prime Video sin position och attraktionskraft avsevärt på streamingmarknaden.

Är festen över?

Efter att samhället öppnades upp igen har mycket återgått till det normala, men många vanor har också förändrats för gott.

Biografbranschen drabbades så hårt att vissa ifrågasatte om Covid-19 skulle ta livet av, eller åtminstone radikalt förändra, biomarknaden. Även ett drygt halvår efter att samhället (nästan) är tillbaka till det normala är biobesöken 25–30 % lägre än 2019 års nivå.

Och sedan kom Netflix med chockerande siffror för Q1 2022. Förändringen i antalet abonnemang var tydlig: för första gången sedan 2011 (!) tappade Netflix prenumeranter.

Strax därefter vidtog den mäktige Ted Sarandos åtgärder och meddelade att streamingjätten innan 2022 års slut skulle lansera ett reklamfinansierat abonnemang.

Den åtgärden tycks inte ha stoppat kundflykten. Prenumerationsnedgången fortsatte för Netflix under Q2 – och den 1 juli passerade Disney Netflix i antal prenumeranter!

Den 1 juli uppgav Netflix att de hade 220,67 miljoner prenumeranter globalt. Motsvarande siffra för Disney var 221,1 miljoner. (Obs! Disney-siffrorna är det totala antalet abonnenter för Disney+, ESPN, Hulu, Live TV). Därmed har det tagit underhållningsjätten med de stora, svarta musöronen lite mer än två och ett halvt år att komma ikapp Netflix. Och då ska man veta att Netflix erbjuder sin tjänst i alla länder i världen (191), vilket inte Disney+ gör (61 länder) – ännu …

Netflix aktieägare svarade med att sänka aktiekursen med 65 % sedan toppnoteringen i november 2021.

En normal månad brukade de 6-7 största streamingtjänsterna släppa upp till 250–300 titlar. Allt från helt nya serier och filmer till arkiv och nya avsnitt av befintliga serier – och till ett imponerande lågt pris jämfört med att köpa en fysisk Blu-ray eller biobiljett.

Nu höjer de alla månadspriset samtidigt som de minskar utbudet. Å andra sidan har vi serie- och filmkonsumenter vansinnigt mycket att titta på, till ett mycket lägre pris, än vad vi kunde för tio år sedan.

Vi måste nog acceptera att vi i längden inte kan få ”all access” för ynka 59 kronor i månaden. Samtidigt kommer streamingmarknaden att fortsätta konsolideringen – det finns fortfarande för många aktörer där ute för att alla ska överleva.

En sak är säker, efter megasuccén Sagan om ringen: Maktens ringar (tidernas obestritt dyraste serieproduktion) är Jeff Bezos inte den som kastar in handduken först.

PS! Förra årets, och många tusen fler, recensioner kan du läsa på vår hemsida. Gott nytt serie- och filmår!

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Vinnare av Årets bästa filmer och TV-serier 2022-2023

Årets Bästa TV-serie 2022-2023

1883, säsong 1

Mäktigt westernepos!

Prequel-serien till Yellowstone överträffar sin ursprungsserie.

Yellowstone utspelar sig i dagens Montana och handlar om den mäktiga familjen Duttons boskapsdynasti och alla intriger, konflikter och uppenbara maktbegär.

Fakta

  • SkyShowtime
  • Release: 10 januari 2022
  • Regi: Taylor Sheridan

 

Nu bjuder serieskaparen Taylor Sheridan på Dutton-familjens fascinerande historia, framför allt deras strapatsfyllda resa när de etablerade sig i Montanas vildmark under nybyggartiden.

Vågen av immigranter från Europa till den nya världen exploderade i mitten av 1800-talet. Amerikanerna (alltså de europeiska invandrarna) har ”alltid” rest västerut för att söka lyckan. Till ett obebyggt land, bortom de stora prärieslätterna, med oanade möjligheter – men också en resa med svåra prövningar, faror och stenhårt arbete.

1883 följer familjen Dutton när de ger sig ut på sin nybyggarresa västerut, via Texas, genom de stora slätterna i mellanvästerns USA. Familjen flyr från osäkerhet och fattigdom, men har ingen aning om vad som väntar dem – varken på resan eller när de kommer fram.

Seriens huvudperson är ärkecowboyen Shea Brennan (Sam Elliott). En hårdkokt, tuff man som har råkat ut för sin beskärda del av motgångar och utmaningar. Brennan åtar sig att leda en stor grupp gröngölingar som består av tyskar och östeuropéer som ska till det förlovade landet Montana. Med på resan är familjen Dutton, ledd av James (Tim McGraw) och Margaret Dutton (Faith Hill). Deras lätt naiva, starkt romantiserande, äldsta dotter Elsa (Isabel May) får en central roll i dramat som utspelar sig.

I 1883 är Taylor Sheridan både serieskapare, manusförfattare och regissör, och han visar ännu en gång sin fina känsla för karaktärsutveckling och levande dialog, samt sin drivna blick för mänskliga prövningar och karaktärsdrivet drama.

Countrysångarparet Tim McGraw och Faith Hill ser ut som om de är födda för den här världen och gör också dugliga insatser, men de har inte seriens mest fängslande karaktärer. Det är alltid människorna som är i fokus och i 1883 är det Brennan och Elsa som är det starkaste kortet.

Elsa kommer till den här brutala världen med en romantiserad dröm om ett bättre liv och spännande äventyr. Blond och vacker, och alltid med ett sött leende på läpparna, är hon seriens länk mellan den gamla och den nya världen. Hon får snabbt lära sig att det inte bara är vackra soluppgångar och gryende romantik som definierar vilda västern, utan också mänskliga demoner.

Varje avsnitt sägs ha kostat otroliga 90 miljoner kronor – och det märks! Vilda västern är återskapat in i minsta, autentiska detalj och dramaturgi, klippning, foto och musik fulländar upplevelsen. Och när skådespelarlistan toppas av Billy Bob Thornton är vi helt sålda.

Fans av westerngenren kommer garanterat att uppskatta detta brutalt vackra epos, som även lär kunna fängsla nya generationer. 6 stabila stjärnor till en av årets mest episka serier.

Läs recensionen här

Årets Bästa film 2022-2023

The Power of the Dog

Maskulinitetens absurda teater

En lysande, sammanbiten Cumberbatch i ett bitande, mänskligt Campion-drama.

Jane Campions kännetecken är djupa, mänskliga dramer med svulstiga kostymer som ofta utspelar sig på 1800-talet (till exempel Pianot och Porträtt av en dam). Men med The Power of the Dog utökar nyzeeländaren sin repertoar och förnyar sig på ett utmärkt sätt.

Fakta

  • Netflix
  • Release: 1 december 2021
  • Regi: Jane Campion

 

Vi får följa med till mitten av 1920-talet och den enorma prärien och den slående vildmarken på landsbygden i Montana. En tid när män var män, maskulinitet handlade om ära och kvinnornas plats var hemma i köket.

Bröderna Burbank äger och driver tillsammans den stora boskapsfarmen ”Burbank”. Storebror, och självutnämnd ledare för ”flocken”, är Phil (Benedict Cumberbatch). Han är stor i orden, brysk, okänslig och har ett stenansikte och ett häftigt temperament när han styr sin farm med en rejäl överdos av manlighet.

Lillebror George (Jesse Plemons) är raka motsatsen. Han är välartikulerad, känslig, introvert och alltid oklanderligt välklädd. Och han blir oupphörligen hunsad av sin smutsiga machobror.

Brödernas relation blir definitivt inte bättre när George börjar uppvakta änkan och den ensamstående mamman Rose (Kirsten Dunst).

Vid varje tillfälle, i varje sällskap, tar Phil hänsynslöst tillfället i akt att lyfta fram sin förträfflighet och höga ställning. Han undertrycker helt öppet sin bror och kommer med nedlåtande/förnedrande kommentarer och syrligheter till alla omkring honom. Hans främsta förmåga är att få människor att känna sig små.

Campion målar upp ett långsamt, lågmält, mänskligt kammardrama, där vi trots det enorma, öppna landskapet och alla cowboys känner oss instängda med de fyra huvudkaraktärerna. De tär på varandra, bryter ner och förnedrar själva mänskligheten.

Filmens enigma är Phils bekymmersamma förhållande till Peter, en lång och slank tonåring som föredrar att hålla sig för sig själv och tycker om att göra pappersblommor. Från första stund tråkar Phil honom, fäller nedsättande kommentarer och mer än antyder att ”gossen” är homosexuell. Men så byter han plötsligt åsikt och försöker få in honom i gänget.

Phil saknar också vänner, han är mycket mer fruktad än älskad och tillbringar långa kvällar i ensamhet utan i naturen, insvept i smuts och skit, samtidigt som han minns den legendariska cowboyen Bronco Henry, som i tonåren lärde honom att rida och allt om boskapsskötselns hemligheter – och som såg honom.

Dialogen är nedbantad till ett minimum, ofta sneglar bara karaktärerna ondskefullt, eller skrämt, mot varandra. Särskilt den infekterade interaktionen mellan Cumberbatch och Dunst är påtaglig. Intensiv, obehaglig och ofta psykiskt utmattande. Sättet han lurar sig nära henne på under pianospelet öppnar dörren för att han antingen söker försoning eller är ond ända in i själen.

Det här är en film som du måste se. 6 stjärnor för ett upprörande, sobert, psykologiskt drama.

Läs hela recensionen här

Ljud & Bild