Under året som gått sedan vår förra kavalkad har vi tillbringat mer än 733 timmar (!) framför storskärmen och filmduken för att (försöka) guida dig i djungeln av det stora serie- och filmutbudet.
Tillgången på filmer och serier har nästan verkat outtömlig, men nu ser vi att den stramas åt betydligt.
Corona-lockdown
På grund av corona-krisen fick vi stängda biografer, uppskjutna premiärer och avbrutna film- och serieproduktioner. Med efterföljande tunt biofilmsutbud.
Ända sedan kineserna corona-stängde världen i mars 2020 har kultursektorn varit en av de mest drabbade. Efter två år som inte kan beskrivas som något annat än anni horribilii för filmbranschen i allmänhet – och biobranschen i synnerhet – ska bioindustrin nu försöka bygga upp en affärsmodell som är anpassad för livet efter corona.
Till skillnad från biograferna fick streamingtjänsterna en riktig corona-boost under pandemin. Distanströtta, ”inlåsta” familjer över hela världen såg till att nya kunder strömmade till Disney+, Netflix, HBO Max, Prime Video, Viaplay, Apple TV+ och SkyShowtime.
Samtidigt experimenterade filmbolagen med nya distributionsformer, där storfilmerna släpptes direkt på streamingtjänsterna, eller samtidigt på tjänsterna och på de få biografer som var öppna.
På det här området satte Warner standarden genom att erbjuda alla sina 2021-titlar direkt på streaming, medan Disney+ körde en hybridmodell där de ofta lanserade storfilmerna direkt på Disney+ samma dag som biopremiären, men då var prenumeranterna tvungna att betala ett extra engångsbelopp, så kallad Premier Access.
Föregångsfilmen var Black Widow, vilket slutade med att superstjärnan Scarlett Johansson stämde Disney eftersom hon ansåg att hon gjorde en stor ekonomisk förlust genom att filmen gick att streama omedelbart. Målet avgjordes så småningom utanför domstol – Johansson fick en rejäl summa som ”plåster på såren”.
Uppköp och fusioner
2021 blevett riktigt konsolideringsår för streamingbranschen. Efter flera års kamp om streamingabonnenter, där aggressiv månadsprissättning var en central metod, insåg många att de var starkare tillsammans.
HBO Max lanserades i Norden, sedan fusionerade AT&T och Discovery. AT&T ägde redan CNN, HBO och Warner Bros., så Warner Bros. Entertainment (som bland annat har Harry Potter i sin arkivportfölj) och Discoverys nätverk skapade tillsammans en ny streamingjätte.
Efter sammanslagningen är dock HBO Max en av de streamingtjänster som har gjort de största nedskärningarna i innehållsproduktionen. Bland annat ställde de nyligen in Raised by Wolves och en rad andra populära (och kostsamma!) serier. Nedskärningarna från den nya ledningen kulminerade med att Warner avbröt den färdiginspelade (!) Batgirl. Vid det laget hade kostnaderna redan överstigit en halv miljard.
Anledningen till de enorma nedskärningarna på innehåll är förstås den brutala kampen om abonnenterna – en kamp som har eskalerat ytterligare sedan samhället öppnades igen. När sedan allting toppas av sjunkande kundtillväxt måste kostnaderna sänkas. Framför allt sker rejäla nedskärningar på lokalproducerat innehåll, vilket den nordiska TV-marknaden kommer att märka tydligt i framtiden.
Även Jeff Bezos Amazon åkte på en shoppingtur och kom hem med det traditionsrika filmbolaget MGM.
Med en köpeskilling på 8,45 miljarder dollar (drygt 90 miljarder kronor) säkrade Amazon rättigheterna till det legendariska filmbolaget (som grundades 1924). MGM har ett filmarkiv på cirka 4 000 titlar – med MGM-filmerna i portföljen stärker Prime Video sin position och attraktionskraft avsevärt på streamingmarknaden.
Är festen över?
Efter att samhället öppnades upp igen har mycket återgått till det normala, men många vanor har också förändrats för gott.
Biografbranschen drabbades så hårt att vissa ifrågasatte om Covid-19 skulle ta livet av, eller åtminstone radikalt förändra, biomarknaden. Även ett drygt halvår efter att samhället (nästan) är tillbaka till det normala är biobesöken 25–30 % lägre än 2019 års nivå.
Och sedan kom Netflix med chockerande siffror för Q1 2022. Förändringen i antalet abonnemang var tydlig: för första gången sedan 2011 (!) tappade Netflix prenumeranter.
Strax därefter vidtog den mäktige Ted Sarandos åtgärder och meddelade att streamingjätten innan 2022 års slut skulle lansera ett reklamfinansierat abonnemang.
Den åtgärden tycks inte ha stoppat kundflykten. Prenumerationsnedgången fortsatte för Netflix under Q2 – och den 1 juli passerade Disney Netflix i antal prenumeranter!
Den 1 juli uppgav Netflix att de hade 220,67 miljoner prenumeranter globalt. Motsvarande siffra för Disney var 221,1 miljoner. (Obs! Disney-siffrorna är det totala antalet abonnenter för Disney+, ESPN, Hulu, Live TV). Därmed har det tagit underhållningsjätten med de stora, svarta musöronen lite mer än två och ett halvt år att komma ikapp Netflix. Och då ska man veta att Netflix erbjuder sin tjänst i alla länder i världen (191), vilket inte Disney+ gör (61 länder) – ännu …
Netflix aktieägare svarade med att sänka aktiekursen med 65 % sedan toppnoteringen i november 2021.
En normal månad brukade de 6-7 största streamingtjänsterna släppa upp till 250–300 titlar. Allt från helt nya serier och filmer till arkiv och nya avsnitt av befintliga serier – och till ett imponerande lågt pris jämfört med att köpa en fysisk Blu-ray eller biobiljett.
Nu höjer de alla månadspriset samtidigt som de minskar utbudet. Å andra sidan har vi serie- och filmkonsumenter vansinnigt mycket att titta på, till ett mycket lägre pris, än vad vi kunde för tio år sedan.
Vi måste nog acceptera att vi i längden inte kan få ”all access” för ynka 59 kronor i månaden. Samtidigt kommer streamingmarknaden att fortsätta konsolideringen – det finns fortfarande för många aktörer där ute för att alla ska överleva.
En sak är säker, efter megasuccén Sagan om ringen: Maktens ringar (tidernas obestritt dyraste serieproduktion) är Jeff Bezos inte den som kastar in handduken först.
PS! Förra årets, och många tusen fler, recensioner kan du läsa på vår hemsida. Gott nytt serie- och filmår!