Det råder ingen tvekan om att Apples senaste iPhone-mobiler – iPhone 11, iPhone 11 Pro och iPhone 11 Pro Max – som lanserades av elektronikjätten i tisdags var välbehövliga uppdateringar.
Det var absolut nödvändigt för Apple att slå tillbaka och lansera nya iPhones med avancerade kamerafunktioner. De senaste åren har nämligen Apple blivit akterseglade av konkurrenter som Huawei, OnePlus och Samsung. Deras Android-baserade toppmodeller – Huawei P30 Pro, OnePlus 7 Pro och Samsung Galaxy Note 10+ – är alla, i synnerhet när det gäller mobilkameran, vida överlägsna iPhone Xs (Apples toppmodell från 2018).
Mission accomplished?
Målet tycks vara nått. Framför allt med iPhone 11 Pro och iPhone 11 Pro Max, som båda har trippelkamerasystem med helt nya ultravidvinkel-, vidvinkel- och telekameror.
Vårt kommande test kommer att utvisa om iPhone 11 Pro verkligen vinner kamerakriget mot Android-konkurrenterna, men även om så skulle visa sig vara fallet så har jag fortfarande en liten känsla av tomhet efter lanseringen av Apples senaste produktnyheter.
Varken den nya, billiga iPad eller den senaste Apple Watch 5 (som numera har en skärm som inte stängs av hela tiden!) kan man säga särskilt mycket negativt om. Både när det gäller surfplattor och smartklockor är Apple ohotade på marknaden. Ingen av konkurrenterna har på allvar varit innovativa nog för att hota den positionen, men när det gäller iPhone ser det annorlunda ut. Varför? För att iPhone utgör den överlägset största andelen av Apples totala intäkter (48,29 % 2019).
Tjänster ska uppväga
Försäljningen av smartmobiler sjunker på världsbasis och 2018 var Apple tvungna att konstatera en nedgång i försäljning av iPhones med 12 % jämfört med åren innan. Det är naturligtvis smärtsamt när storsäljaren går dåligt, därför kom Apple redan i mars med ett antal nya initiativ för att komplettera försäljningen av fysiska produkter.
Tjänster som Apple TV+, Apple Arcade, Apple News+ och (i dagsläget bara i USA) kreditkortet Apple Card ska utgöra en gradvis större andel av Apples intäkter. Och i tisdags gick alltså startskottet för flera av tjänsterna. Nu vet vi att Apple Arcade startar 19 september medan Apple TV+ slår upp dörrarna för publiken 1 november.
Inte bra nog, Apple!
Men räcker det för Apple att haka på Netflix och Disney+ (som visserligen inte heller är på banan ännu, men som snart kommer dundrande in på streamingmarknaden med världens bästa bakkatalog med Disney-, Marvel- och Star Wars-titlar)? Är det tillräckligt bra att lansera de senaste mobilfunktionerna åtskilliga månader efter konkurrenterna när man har en så kraftig nedgång i försäljningen av sin viktigaste produkt, så som läget är för Apple? Och är det okej att låta andra teknikjättar som Amazon och Google ta över marknaden för röststyrda assistenter och smarta högtalare?
Jag tror inte det. Enligt min åsikt har det gått för lång tid sedan Apple på allvar levererade en tvättäkta ”One More Thing”, som Steve Jobs brukade säga när han hade en kanin i hatten eller en överraskning i rockärmen under stora Apple-lanseringar för många år sedan.
One More Thing?
När man tittar tillbaka på historien har Apple lanserat flera tvättäkta innovationer under mottot ”One More Thing”. 2006 var det till exempel den första MacBook Pro som såg dagens ljus på det sättet, och Apple Watch visades upp för första gången 2014 som ”One More Thing”. Men efter Apple Watch har det varit ont om egentlig innovation från världens största teknikföretag, och ryktena gör också gällande att det var på grund av brist på produktfokus (och därmed allt större fokus på kalkylark och antal sålda enheter) som Apples mångåriga designchef, Jonathan Ive, tidigare i år bestämde sig för att lämna företaget.
I åratal har vi hört spekulationer om att Apple snart ska vara på gång med en helt egen och nydanande version av välkända produkttyper – precis som det var med exempelvis iPhone och iPad. En Apple-TV har nämnts upprepade gånger, detsamma gäller en Apple-bil.
I stället blev det ”Apple Netflix”, som ännu så länge inte verkar särskilt övertygande.
Under alla omständigheter klarar Apple sig säkert fint. Deras produkter brukar hålla hög kvalitet. De är bara inte längre överlägsna på samma sätt som de har varit (till exempel hade iPhone 4 den skarpaste skärmen med den högsta upplösningen när den kom 2010 – när hände det senast med en iPhone?).
Fram tills för några år sedan hade Apple en helt speciell, nästan magisk förmåga att fascinera och överraska kunderna med sina produkter. Och om den tiden inte helt ska falla i glömska så är det dags för Apple att återigen tänka i nya banor och faktiskt försöka uppfinna hjulet igen.
Jag är och förblir en gammal Apple-fanboy. Och Apple har en väldigt speciell plats i mitt hjärta. Men jag önskar att jag ännu en gång ska få tappa hakan till orden: ”One More Thing.”