I Helsingborg byggs några av de mest välljudande trådlösa högtalarna vi har testat. Från den bärbara Addon T3 med Bluetooth till en av de första AirPlay-högtalarna vi testade.
Audio Pro började som litet företag redan 1978 och har sakta men säkert jobbat sig upp till att bli ett välrenommerat märke med stor försäljning. Boomen med trådlösa högtalare ledde till att omsättningen ökade till respektabla 300 miljoner kronor 2016, och plötsligt var det lilla företaget inte så litet längre.
Mycket av framgången beror på ett dramatiskt skifte för ett par år sedan. Audio Pro valde kort och gott att sluta med vanliga analoga högtalare för att i stället satsa på trådlösa högtalare.
Audio Pros VD, Stefan Pantzar, berättar för Ljud & Bild att det kändes som en bra idé just då. Men det tog tid innan omsättningen tog fart efter det nya vägvalet. Att det gick berodde mycket på att Audio Pro lyckades får ut ett bättre ljud ur högtalarna än många av konkurrenterna.
Spotify hjälpte naturligtvis till, men det gjorde nog även ljudkvaliteten, säger Stefan Pantzar:
– Vi har försökt göra det enkelt att koppla upp och använda, och det tror jag att vi har lyckats ganska så bra med.
Audio Pro anställde nyligen Nils Ankarcrona som ekonomichef och Jens Henriksen från Zound Industries (Urbanears, Marshall, Molami) som försäljningschef. De planerar att bygga ut för att klara av efterfrågan på trådlösa högtalare.
Flera nya modeller är på gång från Audio Pro, som utvecklar, marknadsför och säljer allting från huvudkontoret i Helsingborg. Till exempel de nya modellerna i Connectivity-serien, Addon C10 och C5.
Dem såg vi för första gången på IFA mässan i september 2016 och nu är de äntligen klara att skickas till butikerna – och på väg till vårt testrum.
De två första modellerna i serien är C10 och C5 som är trådlösa och kan spela tillsammans i flera rum. Multiroom, som det heter. De kan också spela på egen hand i olika rum och styrs från en app. Med hjälp av den kan man konfigurera hur högtalarna ska bete sig och programmera fyra knappar så att man enkelt kan välja sin favoritkanal på radio.
– De har ju inte radio inbyggt, men vi tror att välja ljudkälla – även radio – från förhandsinställningarna är något som kunderna kommer att uppskatta, säger Steinar Arnason, vice VD på Audio Pro.
Båda de nya högtalarna har Bluetooth och wifi-anslutning och på baksidan finns en analog ljudingång för exempelvis en TV eller skivspelare. Där sitter även en subwoofer-utgång, och en trådlös subwoofer är också på gång från Audio Pro. Den passar till både Addon C-serien och andra högtalare med subwoofer-utgång.
Till de nya högtalarna släpps också en trådlös adapter som heter Link1. Den har bland annat optisk ljudingång och kan kopplas till befintliga högtalare så att även äldre enheter kan strömma musik.
Den stora Addon C10 kostar 3 500 kronor och den mindre C5 cirka 2 500 kronor. Link1 kostar 900 kronor. Högtalarna finns i svart, grått och vitt – och C5 även i rosa!
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser