TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
BLACK WEEK - 70% RABATT PÅ LB+

: System Audio Pandion 50

Fiskgjusen har landat

Med Pandion 50 försöker System Audio nå nya höjder. Bär vingarna?

Av / 2017-03-10 - 13:50
System Audio Pandion 50

Ljud & Bild tycker

  • Djup bas, väldigt rent ljud och våldsamma mängder muskler. Oerhört avslöjande. .
  • Kostar våldsamt mycket pengar och ställer höga krav på förstärkaren.

System Audio grundades av danske Ole Witthøft 1984 och har sedan dess byggt högtalare som numera säljs i fler än 40 länder. 2012 vände System Audio upp och ner på konstruktionsprocessen och bjöd in alla som var intresserade att vara med. Resultatet blev stativhögtalaren Pandion 2, uppkallad efter fiskgjusen – Pandion Haliaetus. 110 frivilliga ingenjörer deltog i utvecklingsarbetet.

Fågelfamiljens senaste medlem, System Audio Pandion 50, är – med bred marginal – märkets absolut mest ambitiösa konstruktion hittills. En bastant golvmodell med ett pris och en storlek som placerar den i highend-klassen.

Även om det handlar om en golvhögtalare i den tunga änden så överger inte System Audio sin mångåriga tradition att använda små baselement i smala kabinett. Liksom i de övriga Pandion-modellerna är basarna bara 5 tum stora – men här sitter å andra sidan hela fyra stycken. De två nedre spelar upp till 600 Hz medan två andra som är placerade ovanför och under diskanten fortsätter upp till 2 000 Hz. Vad som brukar kallas för ett 2,5-vägssystem. Diskanten är en specialversion av System Audios 28-millimeters ”Revelator”-dome.

Kontrollerad spridning

Genom att använda många små element i stället för ett stort får man ett snabbare impulssvar, eftersom små element med kraftfulla magneter är snabbare än stora och tunga basar. En annan fördel är att det går att kontrollera spridningen. Pandion 50 har en mycket liten vertikal spridning – och därmed mindre problem med reflektioner från golv och tak.

Kabinettet är bara en aning högre än lillebror Pandion 30, men både bredare och djupare för att få tillräcklig volym för en djup basåtergivning.

Annons

Precis som man kan förvänta sig av en högtalare i highend-klassen är utförandet förstklassigt. Det vackert avrundade kabinettet finns högglanslackad valnötsfaner, svart pianolack och WAF-vänlig sammetsvitt. Terminalerna på baksidan är också en klass lyxigare än de i Pandion 30.

En stor liten högtalare

Pandion 50 är en vidareutveckling av tvåvägshögtalaren Pandion 2. Strävan har varit att behålla den lilla högtalarens fina egenskaper fast i en mycket större skala:

”När det handlar om musikalitet, direkthet och klarhet, är vi på många sätt och vis förälskade i den kompakta högtalaren som levererar musiken effektivt, på ett underhållande och levande sätt. Det vill vi inte riskera när vi höjer ambitionsnivån som vi gjort med Pandion 50. Den är ett uttryck för drömmen om att ta en liten välkonstruerad högtalare och lägga till krav på avgrundsdjup bas, stor dynamik, enkel anpassning till lyssningsrummet och höga, höga ljudtryck”, berättar Ole Witthøft, grundare och chef för System Audio.

Med ryggen mot väggen

Att få in ett par högtalare i tungviktsklassen i vardagsrummet är oftast ett trassligt bekymmer som inbegriper att ge upp en del av golvytan om högtalarna ska placeras helt optimalt. Pandion 50 är lättare att husera än de flesta andra eftersom de kan ställas nära väggen och inte heller behöver vinklas in så mycket mot lyssningsplatsen (”toe-in”). Enligt System Audio låter faktiskt högtalaren bäst när den står mellan 10 och 35 cm från bakväggen och spela rakt ut i rummet. Alltså precis där som de flestas bättre hälfter skulle föreslå att de ställs. Vi har naturligtvis provat båda ställena (och en mängd däremellan) och kan bekräfta att den åtminstone i vårt lyssningsrum fungerade bäst med ryggen mot väggen och blicken riktad rakt framåt.

Använd kraft

”De är inga prydnadsföremål, du kan mycket väl ge dem ett kok stryk. Det tål de!”

Det var budskapet när Ole Witthøft levererade högtalarparet till oss. Och det har han rätt i. Pandion 50 är förhållandevis känsliga (90 dB med 1 watt) och kan i princip drivas av små förstärkare. Men de har ingenting emot att kopplas till ett veritabelt kraftverk.

Spända framför den 2 x 150 watt potenta NAD C388 spelade Pandion 50 både snyggt och högt, och med massor av detaljer. Basen var det inget fel på heller. Men när den integrerade klass D-förstärkaren Gato Audio DSI-400S på 2 x 400 watt dök upp så blev det annat ljud i skällan. Det handlar inte om att spela högt – ingen av förstärkarna drevs till bristningsgränsen – utan om kontroll. Med 400 watt i ryggen fanns det bara mer tryck i basen och ljudbilden blev större. Visst, att det inte bara är ett kraftverk, utan en highend-förstärkare för 50 000 kronor, underlättade naturligtvis en hel del. Allt handlar ju inte enbart om muskler. Men muskler behövs alltså om man vill kunna utnyttja högtalaren fullt ut.

Stort ljud

Ställda mot väggen och med rätt förstärkare i ryggen målar Pandion 50 upp en ljudbild som matchar både högtalarnas dimensioner och ambitioner. Scenen sprider sig ut långt mot båda sidorna och sträcker sig djupt bakom dem. Höjd saknas inte heller.

En av testklassikerna är albumet ”Jazz at the Pawnshop”, en liveinspelning från jazzkrogen Stampen i Stockholm. Där återges vibrafon, klarinett och saxofon levande och nära i rummet – samtidigt som röster sorlar muntert mellan restaurangborden bakom högtalarna.

Ett bra test av impulssvar och bas är ”Time be Time” från albumet ”Middle Passage” med Jonas Hellborg och Ginger Baker. Låten demonstrerar även vikten av att ha rikligt med effekt. Med en bra, kraftfull förstärkare (som NAD C388 eller Denon PMA-1600NE) låter det mäktigt och imponerande. Men med 400 watt i ryggen ÄGER Pandion 50 rummet. På samma måttliga ljudstyrka, märk väl.

Pandion 50 är genomgående ett angenämt sällskap, och den hänger med på en kul kväll också. Men det betyder inte att den är förlåtande. Det är lätt att höra skillnad på en riktigt bra inspelning och en som bara är sådär. Alltså måste en av testlåtarna som jag använt mig av länge, ”Boat in the River” med Styx, strykas från listan. Även om det finns massor av härliga mandolin- och slagverksdetaljer så faller allt på en dålig produktion. Det krävs bara en verkligt avslöjande högtalare för att avslöja det.

Vi befinner oss i en prisklass där man får lov att förvänta sig mycket. Och konkurrenterna som finns är också mycket kompetenta. Det gäller till exempel Focal Sopra No. 2, som med sin berylliumdiskant och extremt förvrängningsfria mellanregister är skoningslöst knivskarp. Här sticks verkligen inte under stol med någonting. Å andra sidan får den inte alls lika högt resultat på ”stampa takten”-skalan.

En rival från den inhemska danska marknaden är den avslappnade och homogena DALI Epicon 8, som sätter musikalisk njutning i högsättet. Men den lyckas inte polera fram glansen i gamla favoritlåtar på samma sätt.

Slutsats

Med Pandion 50 har System Audio tagit steget upp till den mest exklusiva änden av högtalarmarknaden: highend-segmentet. Här är konkurrensen lika stenhård som priserna är höga – och antalet sålda exemplar är låga. Och för samma pengar kan man köpa lika lyxiga toppmodeller från en lång rad olika tillverkare från världens alla hörn.

I slutändan är valet ditt, och om det är ett problem så är det ett positivt sådant. För ljudkvaliteten är himmelsk. Har du 140 000 kronor i budget för högtalarköp så bör du definitivt ta Pandion 50 under övervägande. Den har samma direkta spelstil som seriens mindre medlemmar, men med all den tyngd som tillhör ett högtalarpar i den välvuxna änden av highend-klassen. Och den kan både få dig att rocka loss med rytmer och verkligen skilja agnarna från vetet. Att den är skandinavisk, har en intressant bakgrund och till och med är lättplacerad skadar ju inte heller.

picture1 picture2 picture3 picture4 picture5
<
>
System Audio ligger i Roskilde, Danmark och är inget stort företag, men de har ändå lyckats ta plats på högtalarmarknaden där det förmodligen råder hårdast konkurrens i hela världen: den danska. Ingen annanstans i världen finns lika många högtalartillverkare per capita.
John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

70%

Black Week erbjudande

70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)

LB+ Total månad / 185 kr

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

55.50 kr / mån
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

En uppenbarelse

Sonos Arc Ultra tar ljudet till nya höjder

Muskelknippe i finkostym

Ljudet av dansk storhet

Löjligt bra retrohögtalare

Technics knockout

Blåser öronen av dig

Årets bästa soundbar från Samsung?

Dynamit i bokhyllan

Sex soundbar-högtalare för dyrtider

Lyngdorf till lågpris?

Spelande kanelbulle

Ljud & Bild