Danska Steelseries är omtyckta bland gamers för sina tillbehör, bland annat möss, tangentbord och framför allt hörlurar – till exempel Siberia 840 som vi testade i januarinumret.
Men att sätta toppmodellen på huvudet är ett dyrt nöje. Steelseries har däremot lanserat en ny serie hörlurar som de påstår ska kunna mäta sig med de egna toppmodellerna, fast till betydligt lägre priser. Det har de lyckats med genom att använda lättare material och att minska ner på antalet funktioner och finesser.
Arctis 5 är mittenmodellen i den nya serien och går att köpa för mindre än en tredjedel av vad Siberia 840 kostar. Det finns även en mindre modell, Arctic 3, där man bland annat får göra avkall på ljuseffekter och inbyggt ljudkort. Eller så kan man gå upp till Arctis 7 och få samma funktioner som i 5:an plus trådlös anslutning.
Arctis 5 är en förhållandevis lätt hörlur med en design som Steelseries själva kallar för ”vuxen”. Moget eller inte (rent statistiskt är genomsnittsspelaren i 30-årsåldern), utseendet är åtminstone mer stilrent än gaming-headset brukar vara. Den breda plastbygeln går nästan i ett med de flata, ovala öronkåporna och den viktiga mikrofonen kan fällas in i vänstra kåpan när den inte används. I det läget kan Arctis misstas för en ”civil” DJ-hörlur. Åtminstone om användaren kör med den analoga ljudingången, så att RGB-belysningen som omgärdar öronkåporna inte aktiveras.
I de flesta hörlurar sitter huvudbandet fast och själva bygeln går att justera, men här är det tvärtom: bygeln sitter fast och huvudbandet är elastiskt. Ungefär som bandet på ett par skidglasögon. Och huvudbandet påminner också om något som skulle passa in i en störtloppsbacke.
Tillbehör
Om utseendet i helvitt eller kolsvart är för strikt så har Steelseries ett helt ”accessory-program” så att man kan sätta sin personliga prägel på lurarna. Man kan köpa huvudband i en rad olika färger och mönster, och öronkuddarna går att byta ut. De som ingår är av ”jogging-tyg” som andas, men det finns varianter i velour och skinn.
Det viktigaste i en hörlur är naturligtvis elektroniken, och det här fallet elementen, som enligt Steelseries är samma som sitter den mycket dyrare Siberia 840. Och det kan vara en del av förklaringen till det synnerligen lyckade ljudet i Arctis 5.
Man kan använda Arctis 5 på alla spelplattformar (PC, Mac, PlayStation, Xbox, mobil och VR), men man har bara glädje av alla funktioner på PC. Spelar man på mobil, Xbox eller ett VR-system får man nöja sig med tvåkanaligt analogljud via 3,5 mm-hörlurskontakten.
Inkopplingen till PC görs via USB och den medföljande adapterkabeln som även är försedd med en ratt som mixar mellan spelljud och chatt med lagmedlemmarna. Mixingen är en enklare version av den som finns i den dyrare Siberia 840-modellen, där även ljud från en optisk digitalkälla (spelkonsol) kan mixas in och där ljudblandningen kan anpassas efter frekvens.
Men även om mixningen i Arctis 5 är enklare än i toppmodellen så är den mer avancerad än vad man hittar i andra gaming-lurar, och det innebär att det är enkelt att hänga med i både samtal och spel utan att krångla med besvärliga inställningar i flera program samtidigt.
Fin surround
Precis som andra spellurar kan Arctis 5 anpassas efter spelen med hjälp av programvaran som ingår. Hos Steelseries heter den Engine 3. Programmet är detsamma till alla märkets lurar, men funktionerna varierar från modell till modell. I det här fallet kan man anpassa frekvensgången med en fembands equalizer, justera ljudets komprimering, programmera det färgade ljuset och – framför allt – välja surroundljud.
Även om det står 7.1-kanaligt surround på paketet så handlar det inte om sju äkta, fysiska kanaler plus subwoofer, utan om virtuellt surroundljud som med hjälp av digitalt trolleri med fasförskjutning och fördröjningar panoreras hela vägen runt lyssnaren. Det fyller naturligtvis en funktion när du tittar på film på datorn, men även när du spelar. Om surroundljudet fungerar kan du höra när fienden närmar sig i landskapet – och från vilket håll. Men det är stor skillnad på 7.1-illusionen i olika hörlurar. Och enligt vår erfarenhet är det DTS Headphones:X som fungerar klart bäst. Tyvärr tycks den tekniken vara dyr att licensiera, för det är inte så många som använder den. Inte Steelseries heller i deras dyrare hörlurar. Men den finns i Arctis 5, vilket är ett fynd för pengarna.
Ljudet
Efter att ha provat betydligt dyrare toppmodeller från stora märken, inklusive Steelseries egen Siberia 840, hade jag förberett mig på något mindre upplevelser i spelen den här gången. Men icke, Arctis 5 ÄR verkligen baserad på samma element som i de dyrare modellerna, fast monterade i en något enklare inpackning. Och resultatet är minst sagt övertygande! Från djupaste basen till högsta diskanten är ljudet rent och oförvrängt. Och tack vare surroundljudet från DTS är känslan av att vara på plats i spelets universum ännu bättre och mer fängslande. Det går att lokalisera motståndarna precis runtomkring dig, så om du ändå får bita i gräset så beror det inte på brist på möjligheter, utan på din egen förmåga som prickskytt.
Handlar det enbart om ljudet så går det trots den höga kvaliteten att hitta ett bättre ljud för samma pengar. Sony MDR-100AAP har en mer upplöst diskant och har sedan vårt test sjunkit till samma pris som Arctis 5. Pioneer SE-MJ722T är också ett bra alternativ med sin fina bas. Men eftersom det då handlar om hifi-hörlurar så saknas alla spelfunktionerna som får dig att komma levande ur stridens hetta.
SlutsatsPioneer SE-MJ722T
Arctis 5 kostar bara en tredjedel av toppmodellen Siberia 840, men Steelseries har lyckats kompromissa på ett sådant sätt att det inte märks. Arctis 5 har alla funktioner som seriösa spelare behöver och ljudet är (nästan) tillräckligt bra för att motivera priset på egen hand. Grädden på moset är DTS:X-surroundljud som gör att du hinner upptäcka fienden i tid när de kommer smygande bakifrån.