Det fanns en tid när spelkonsoler kunde leva i åratal utan att känna sig hotade av framför allt PC-datorernas frammarsch. Men den tiden tycks vara förbi eftersom både PlayStation och Microsoft har meddelat att de släpper nya versioner av sina konsoler. Gemensamt för dem båda är dock att de inte är direkta ersättare till de nuvarande versionerna Xbox One och PlayStation 4, utan i stället är komplement och extra välutrustade versioner för sparsmakade gamers. PlayStation är först ut på marknaden med PS4 Pro.
Större och starkare
Det främsta försäljningsargumentet för PS4 Pro är möjligheten att spela spel i 4K samt att den stöder HDR. Dessutom har processorkraften ökat betydligt i nya PS4 Pro, grafiken kan nu visas i 4K-upplösning och med mer finess än tidigare. Det är viktigt att påpeka att inte alla spel kan köras i äkta 4K, som fortfarande är oerhört resurskrävande och därför är reserverat för äldre titlar som Skyrim Special Edition. Nyare spel renderas i stället i en lägre upplösning, som sedan skalas upp till 4K innan signalen skickas till TV:n.
Rent fysiskt liknar konsolen sin föregångare, bortsett från att den fått en extra springa och blivit lite större och tyngre. En extra USB-port har hittat till baksidan och det är bra, särskilt om du har investerat i PSVR som då inte längre måste ha en kabel hängande på fronten.
Det viktigaste för en spelkonsol är dock inte själva maskinen utan spelen. Lite drygt 30 titlar stöder redan Pro vid lanseringen, men de flesta måste först uppdateras via nätet vilket betyder nedladdning av massvis med extra GB. För att köra 4K krävs dessutom en 4K-TV, och det är inte alla sådana som stöder HDR. Detta faktum är det första av två väsentliga ”problem” med PS4 Pro.
Eftersom skillnaden mellan Full-HD och 4K är långtifrån lika dramatisk som övergången från SD till HD, innebär det att många PlayStation-användare inte har uppgraderat till en ny 4K-TV och därför inte kan utnyttja den höga upplösningen och HDR-tekniken.
Du vet faktiskt inte vad du får
Skulle du trots allt vara en av dem som har investerat i en 4K-TV är det fortfarande inte helt uppenbart vad du får med PS4 Pro eftersom PlayStation inte har ställt några definitiva krav på utvecklarna för hur den extra processorkraften ska utnyttjas. Det enda kravet har varit att alla spel ska kunna köras på den gamla PS4:an, vilket kan visa sig vara ett hinder för den mer potenta Pro-modellen. Det går att skilja PS4 Pro-optimerade titlar från vanliga PS4-spel genom den påklistrade ”PS4 Pro Enhanced”-etiketten på spelfodralet. Alla PS4-spel kan dock köras på konsolen och skalas helt enkelt upp om de inte pryds av det speciella klistermärket. Frågan man då måste ställa sig är: Vad betyder egentligen ”PS4 Pro Enhanced”?
Öppet för tolkning
Som det ser ut just nu tolkar utvecklarna det på olika sätt och utnyttjar därför den kraftfulla hårdvaran olika. Resultatet är att man som kund faktiskt inte vet vad skillnaden är mellan den rena PS4-versionen och PS4 Pro-versionen av ett spel. I ett spel som ”Rise of the Tomb Raider” har utvecklarna försökt att göra det tydligare. Där finns speciella Pro-justeringsmöjligheter i menyerna som gör det möjligt för spelaren att välja mellan fler bildrutor per sekund eller aningen förbättrad grafik. Det förstnämnda är absolut det bästa, eftersom en av nackdelarna med spelkonsoler hittills har varit just att de flesta spelen bara körs i 30 fps, vilket jag som PC-gamer personligen har lite svårt för. Möjligheten att köra i 60 fps på en konsol är därför glädjande.
Högre fps, starkare ljus och snyggare skuggor
Tyvärr är 60 fps inte målet för alla utvecklare, så ett spel som ”Uncharted 4” hackar fortfarande lite när det händer väldigt mycket på skärmen, vilket är synd. Missförstå mig inte, det ser fortfarande bländande bra ut, men det gjorde det även på gamla PS4:an, så jag hade kanske hellre föredragit en uppskalad 1080p-version med 60 fps. Det helt nya spelet ”Dishonoured 2” har inga problem med bildfrekvensen på vare sig PS4 eller PS4 Pro. Där är det däremot svårt att se skillnaden mellan den vanliga och PS4 Pro-versionen. Det är bara HDR som skiljer, så att ljuseffekter av lampor och soluppgångar får en att spärra upp ögonen extra mycket. I slutändan är skillnaden dock så liten att den fortfarande är försumbar.
Värd pengarna?
Den uppenbara frågan efter den här genomgången är med andra ord om PS4 Pro faktiskt är värd pengarna. Den är aningen dyrare än nya PS4 Slim, större och tyngre och väsnas lika mycket. Spelen ser fantastiskt bra ut i 4K, men det gjorde de även i 1080p. Är det dags att uppgradera? Det är svårt att ge ett entydigt svar på den frågan, jag skulle hellre vilja ge ett par riktlinjer.
Har du redan en PS4 och en Full-HD-TV så finns det ingen anledning att uppgradera. Vänta hellre på PlayStation 5. Har du en PS4 och en 4K-TV är det lite svårare. Jag skulle dock ändå säga att du bör vänta. Skillnaden är helt enkelt för liten. Har du ingen PS4 och en Full-HD-TV är det också svårt att säga definitivt ja eller nej. Jag drar nog åt det förstnämnda, om du dessutom funderar på att uppgradera till 4K inom en snar framtid. Det är bara om du inte redan har en PS4, men en 4K-TV, som rekommendationen är glasklar: Ja, självklart ska du köpa PS4 Pro!
Slutsats
PlayStation 4 Pro är en läcker maskin som ger extra liv och processorkraft åt Sonys redan populär spelkonsol. Tyvärr är det en nackdel att så mycket av konsolen är beroende av en 4K-TV och en högre upplösning, i stället för att först och främst fokusera på att förbättra upplevelsen på en Full-HD-TV. Personligen hade jag mycket hellre föredragit högre bildfrekvens än högre upplösning. Resultatet är en konsol som på papperet kan mer än sin lillebror, men som ändå är svår att motivera. Det är bara tiden som kan utvisa om
spelutvecklare lyckas tämja den nya maskinen och pressa ut det lilla extra ur den som gör PS4 Pro till att bra köp för alla som ännu inte hoppat på 4K-tåget – eller som redan har en vanlig PS4.