Både Epson och JVC använder sig av pixelskifte från en 1080-panel för att försöka skapa en bild som motsvarar 4K. BenQ:s panel har däremot 2716 x 1528 pixlar som dubblas optiskt och förskjuts en halvpixel horisontellt och vertikalt, vilket sammanlagt ger exakt 8,3 megapixlar – alltså Ultra-HD. Men inte heller detta är äkta 4K Ultra HD eftersom en UHD-film först skalas ner till panelens upplösning och sedan konverteras upp igen. Men man får ett ännu finare rastermönster än med JVC och Epson tack vare fler och mindre pixlar.
Användning
W1100 är den enda projektorn i startfältet som har manuell inställning av linsen. Det betyder att man inte kan lagra inställningar för olika bildformat i linsminnet. Projektorn är av typen DLP och har Brilliant Color-färgteknik, men detta ger för mycket vitt i förhållande till sekundärfärgerna och bör deaktiveras.
Olika färgtemperaturer finns inte, projektorn har bara Rec 709, alltså neutralt. Helt okej, det är ändå det vi vill ha. Men att projektorn skulle vara kalibrerad efter just den här färgrymden är en sanning med modifikation. Det är nämligen för mycket grönt i bilden i THX-läget, som ska vara neutralt. Och en deltaavvikelse på uppemot 10 och till och med över detta från 70 procents ljusstyrka och över, är inte acceptabelt att kallas neutralt. Kalibrerare Sørensen lyckades trimma ner detta till ungefär 1 i snitt, med en topp på 1,6 vilket är mycket bra.
Bildkvalitet
Efter färgerna kalibrerats riktigt ska allt vara dukat för fantastiska bildupplevelser. Och det kunde det ha varit också, om det inte hade varit för den livlösa bilden. Direkt ur kartongen uppmätte vi ett kontrastförhållande på bara 465:1, och efter kalibrering blev det inte mycket bättre med 600:1. Inte ens med Brilliant Color fick vi mer än 715:1 i kontrast, vilket antingen kan betyda att skuggorna är för grå för att ljusa föremål i bilden inte ska smälla till ordentligt, eller att de ljusa föremålen är för mörka för att framträda ur skuggorna. I BenQ:s fall är det en blandning av både och. Med dynamisk iris aktiverat är det bättre, men den måste jobba så ihärdigt för att skapa kontrast att man hör hur den sliter hela tiden. Den är också i trögaste laget, så när bilden växlar från en ljus till en mörk scen så ser man att svärtan bleknar ut från grått.
I scener med normalt mycket ljus ser det bra ut och den höga upplösningen ger en skarp bild. Men särskilt i mörka scener är den väldigt platt och filmduken känns i största laget för att projektorn ska få fram ljuset. Och det kan tyckas som en paradox, med tanke på att den extra upplösningen från BenQ jämfört med Epson och JVS syns bäst på en stor duk.
BenQ håller inte måttet i det här segmentet, särskilt om man tar med det höga priset i beräkningen. Det beror helt enkelt på den ynkliga kontrasten. En besvikelse, speciellt som vi är så förtjusta i BenQ:s budgetprojektorer.
Också i detta test:
Epson EH-TW9300
Imponerande komplett
Marknadens billigaste 4K-kompatibla projektor är imponerande komplett.
JVC DLA-X5000
Den allra bästa bilden
Den bästa projektorn för under 100 000 kronor. Slutsnackat!
Sony VPL-VW550ES
Knivskarp biomaskin
Sonys projektor har en knivskarp bild och en strålande kontrast. Men den är inte helt perfekt.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser