Det har gått tio minuter sedan jag tog av mig Gear VR men illamåendet finns fortfarande kvar i kroppen. Och jag har inte ens ägnat mig åt något särskilt hemskt, eftersom jag till skillnad mot förra gången jag testade Samsungs Gear VR-headset inte fick någon spelkontroll med i paketet, så berg-och-dalbane-turer i form av Temple Run VR har jag fått klara mig utan den här gången.
Trots detta måste man ha en tålig mage för att kunna njuta av upplevelsen med Samsung Gear VR, som jag den här gången testar i den färdiga ”Consumer Edition” som går att köpa för betydligt mindre pengar än den så kallade ”Innovator Edition”, ett slags betaversion, som vi hade i testrummet i december förra året.
Användarupplevelsen är nämligen precis likadan, vilket betyder att Samsung Gear VR ger dig ett litet universum som främst består av Virtual Reality-spel och 360-graders videoupplevelser som går att köpa eller ladda ner gratis från Oculus app-butik som är gjord särskilt för Samsung mobiler.
Gear VR är nämligen utvecklad för Samsung av det Facebook-ägda företaget Oculus och headsetet ska användas ihop med en Galaxy-mobiltelefon som då fungerar både som skärm och datorenhet. Precis som med den förra ”Innovator Edition”-versionen kopplas telefonen till glasögonen med MicroUSB, sedan görs styrningen med hjälp av en styrplatta och en bakåt-knapp på headsetet högra sida. Glasögonens speciella linser omvandlar bilden på mobilskärmen till en Virtual Reality- eller 3D-värld. I den virtuella verkligheten kan man röra sig 360 grader runt, samtidigt som glasögonen registrerar hur huvudet rör sig och vart man tittar. Men det handlar inte om någon ”full room”- upplevelse, för Gear VR kan inte registrera om man rent fysiskt förflyttar sig runt i rummet.
Innovator mot Consumer
Skillnaderna mellan den nya och den gamla versionen av Gear VR är bara hårdvaran. ”Innovator Edition” var både större och tyngre än den slutliga versionen av produkten, som även stöder flera Galaxy-modeller än sin föregångare. Samsung Galaxy S6, S6 edge, S6 edge +, Note 5, S7 och S7 edge kan alla användas med den nya konsumentversionen av Gear VR, medan den tidigare versionen bara fungerade med de två förstnämnda mobilerna.
Konstruktionen är också mer raffinerad, och den nya versionen kan faktiskt användas även av personer med glasögon.
Slutsats
Man betalar ingen förmögenhet för Samsung Gear VR, men tyvärr får man bara vad man betalar för. Alla kommer inte att drabbas av samma illamående, men rent allmänt är VR-känslan inte optimal – vilket främst beror på bildkvaliteten, som är oskarp och grovkornig. Ingen av de ovan nämnda mobilerna har högre skärmupplösning än 2K, och som jag skrev i testet av Gear VR ”Innovator Version” så behöver vi högupplösta små skärmar – och då menar jag minst 4K-upplösning – för att den optiska upplevelsen ska bli bättre än den grumlighet som Gear VR och andra glasögon utsätter oss för.
Också i detta test:
LG 360 VR R100
Det måste vara ett skämt
LG 360 VR är den mest bedrövliga VR-upplevelsen vi har sett!
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser