”Om vi ska vara helt ärliga så var den böjda TV:n bara en designgimmick och aldrig något som kunderna tog till sig. Därför låter vi dem utgå”, säger Henrik Kyhl, nordisk chef för TP Vision som ligger bakom Philips TV-apparater.
De konkava skärmarna dök upp 2013, när de första modellerna visades på CES-mässan i Las Vegas. På årets mässa gjordes en uträkning av försäljningssiffrorna och det visade sig att bara 4 procent av alla sålda TV-apparater 2015 var konkava.
”De flesta TV-tillverkare följde efter bara för att ingen skulle ha några konkurrensfördelar”, konstaterar Henrik Kyhl.
”Böjd TV-apparater är extra snygga om de står i ett rum med välvda väggar, men det är ju trots allt inte så många hem som har ett eget torn!”
Ännu så länge är det bara Philips som öppet förklarat att den böjda TV-skärmen är död. Samsung och LG har fortfarande modeller med konkava skärmar i sina dyraste 2016-serier
Läs hela artikeln med LB+
Nyårserbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
30% På LB+ Total i 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser