Har du lagt märke till att din lokala biograf har fått betydligt bättre bildkvalitet den senaste tiden? Då har de förmodligen bytt till en ny projektor! Biobranschen är nämligen plågsamt medveten om att den måste köra på om den ska behålla försprånget mot allt mer välutrustade hemmabiografer. Fler och fler biosalonger uppgraderas därför med digitala 4K-projektorer. I kombination med digitala filmrullar som levereras på hårddisk och nya storfilmer som filmats med moderna 4K-filmkameror, är resultatet en otroligt skarp och kontrastrik bild. Men nu håller hemmabion ännu en gång på att knappa in försprånget!
4K i hemmabion
Sony är inte ensamma om att ha 4K-projektorer för professionellt bruk, men i dagsläget är de de enda som lyckats krympa ner tekniken till ett kompakt hemmabioformat. Bioprojektorerna är enormt stora och kräver massor av kylning, medan modellerna för hemmabruk ser ut som helt vanliga projektorer och fungerar på samma sätt. Men kostar mycket, det gör de fortfarande!
Även om det finns alternativ från JVC och Epson som har hybridkonstruktioner som åstadkommer ”nästan-4K” är Sony hittills ensamma om att ha lyckats stoppa i en äkta 4K-bildpanel i en hemmaprojektor. Och när man ser vad som behövs för att blåsa upp en 4K-bild på en 100-tums filmduk eller ännu mer så är det inte så konstigt att konkurrenterna har tagit god tid på sig. Att göra en panel med runt 8 miljoner bildpunkter, och inte minst övrig hårdvara (ljuskälla, optik, kylning) som behövs för att återge den knivskarpa bilden, kväver en vansinnigt hög precision och noggrann kvalitetskontroll.
VPL-VW520ES
Och ljuskanonen vi tittar närmare på den här gången är ingen billig historia heller: 100 000 kronor får man punga ut med för den senaste projektorn i Sonys 4K-sortiment. Då får man å andra sidan en betydligt mer fullvuxen och professionell highend-projektor än lillebror VPL-HW65 som vi testade senast.
VPL-VW520ES har ett större och kraftigare kabinett med bättre kylning och inte minst mer påkostad, motorstyrd optik. Projektorn finns i två färger, vårt testexemplar levererades i det nya mattvita utförandet som är avsett för ljusare omgivningar, men vi räknar med att de flesta hardcore-hemmabiofans kommer att föredra traditionell mattsvart.
Användning och finesser
Den största nyheten i VW520 är en ny, starkare lampa som ökar ljusstyrkan från 1700 till 1800 lumen samt en uppdaterad HDMI 2.0A-ingång som stöder 4K med HDR (video med större dynamik- och färgomfång). Det betyder att VW520 är förberedd för att visa det splitter nya Ultra-HD-Blu-ray-formatet i all sin prakt – åtminstone i teorin (mer om det lite senare)!
För att vara en dyr och avancerad projektor är VW520 en dröm att installera. Montering och inställning går som en dans tack vare motorstyrd zoom, fokus och linsposition. Allt styrs från fjärrkontrollen och inställningarna lagras i ett eget minne (Lens Memory) där man kan växla mellan olika konfigurationer. På så sätt kan man till exempel växla mellan 16:9- och 2,35:1-format med en knapptryckning, utan att behöva göra om alla inställningar. En väldigt ”proffsig” finess som lyser med sin frånvaro i lillebror VW320ES. VW520-modellen har dessutom dynamisk iris (automatiskt ljusöppning) som ger en betydlig förbättring i upplevd kontrast jämfört med VW320.
Bildkvalitet
När projektorn var uppställd och klar och vår kalibrerare Gorm hade finjusterat den för optimal bild i vår bio, var det dags att luta sig tillbaka och se vad den kunde få till. Våra tidigare erfarenheter av Sonys 4K-projektorer är att de ger storslagna upplevelser med stor närvarokänsla. Vi kunde dock slå fast tämligen omedelbart att VPL-VW520ES höjer ribban ännu ett snäpp. Detta är en veritabel ljuskanon!
Med vanliga hemmabioprojektorer får man leva med att ljusstyrkan drar mot den svaga sidan och det är dålig fart på ljusa föremål som eldslågor, explosioner och strålkastare. Scener med ren, vit snö får dessutom ofta en lite skitig, offwhite-färg. Det är en kompromiss som vi är vana vid att göra i utbyte mot att bilden fyller hela väggen!
Sådana kompromisser behöver man dock inte göra med VW520ES. Den klarar utmärkt att fylla vår 3,3 meter breda filmduk med en övertygande, knivskarp och kontrastrik bild. Alternativt kan man välja en normalstor filmduk och få ett riktigt spektakulärt resultat.
I vårt fall så valde vi det senare. Genom att koncentrera bilden på en något mindre yta (ungefär 100 tum i 16:9) kunde vi utnyttja ljusstyrkan för allt den är värd: vitt blir ordentligt vitt och man kan faktiskt bli tillfälligt bländad när ljusa föremål susar fram över bioduken! Det ger tveklöst mer liv och realism till filmupplevelsen och är i sig ett argument för att satsa på en mer påkostad projektor.
Högre ljusstyrka brukar innebära en annan kompromiss, nämligen att svärtan blir sämre. Så fort man ökar watt-styrkan på projektorlampan så ökar man också den lägsta nivån på svärtan. Även om SXRD-tekniken gör så gott den kan genom att filtrera bort oönskat ljus så lyckas den inte få bort det helt och hållet. Vilket i sin tur sänker kontrasten i bilden.
Sony-projektorn har dock ett trick som hjälper den att bevara en imponerande bra svärta: linsen är utrustad med en justerbar ljusöppning, även kallad dynamisk iris. Den fungerar ungefär som bländaren i en kamera, fast åt motsatt håll. Genom att övervaka videosignalen och reglera ljusöppningen efter behov kan mörka scener göras mörkare och ljusa scener ljusare.
I riktigt becksvarta scener – till exempel de kusliga grottscenerna i Ridley Scotts ”Prometheus” – stryps ljuset tills det bara kommer ut en tunn strimma genom linsen. Fascinerande! Irisen gör ett utmärkt jobb med att förbättra kontrasten, samtidigt som den jobbar sömlöst, blixtsnabbt och utan mekaniskt surr. Därför föredrar vi att låta den vara aktiverad i de flesta fall. Då blev vi också väldigt nöjda med svärtan. Även om Sony ännu inte riktigt kan mäta sig med svärtan från kolsvart-referensen JVC X500 så är det uppenbart att de har lyckats förbättra VW520 lite jämfört med föregångaren VW500.
Suverän bildbehandling
Sony-projektorn har en rad bildinställningar som hjälper till att piffa upp den redan fina bilden. Contrast Enhancer ger en subtil kontrastförbättring så länge den ställs in till låg verkningsgrad (Low). Dessutom finns finessen Smooth Gradation som slätar ut färggraderingarna i bilden, men det kan också bli lite ”grötigt” med för mycket av det goda. Medium- och High-lägena tar bort de finaste detaljerna, så därför är den här också bäst på Low.
När alla de här finesserna samarbetar lyckas Sony-projektorn åstadkomma superstarka bildprestanda. Den suveräna skärpan passar perfekt för att återge storfilmer som den nya 007-filmen ”Spectre”. Öppningsscenen med firandet av De dödas dag är ett svårt jobb att hantera för varje bildmaskin, men Sony-projektorn skildrar folkhavet ner till minsta detalj, bättre än någon annan hemmabioprojektor vi har sett. Kontrasten och ljusstyrkan är också i topp. Miljön i Mexico City kan verka lite livlös med andra projektorer men VW520 lyckas få bilden att smälla till, precis som vi minns filmen från biopremiären.
Helikopterscenen mot slutet av introt har också lätt att bli kaotisk och hackig i rörelserna. Här aktiverade vi Sonys Motion Flow-interpolering på lägsta nivå (True Cinema), som lyckades jämna ut rörelserna utan att introducera för mycket såpopera-effekt. Även här upplevde vi en sömlös och väldigt ”bio-liknande” bild, även om Blu-ray-versionen av ”Spectre” inte på långa vägar har samma kvalitet/bandbredd som bio-mastern.
4K och HDR
En 4K-projektor förtjänar naturligtvis äkta 4K-material och flera av de nya finesserna i VW520ES handlar om introduktionen av det nya 4K-Blu-ray-formatet. Under de närmaste åren kommer vi att få tillgång till mycket mer äkta 4K-material! Inte bara i form av högre upplösning utan också en högre kontrast och större färgrymd (High Dynamic Range). Det är något som ägare av 4K-skärmar och -projektorer har väntat länge på!
Ironiskt nog är det inte säkert att alla som redan har en 4K-kompatibel skärm kommer att kunna få glädje av alla nymodigheter. UHD-Blu-ray och HDR kräver nämligen både högre ljusstyrka och bredare färgspektrum (10 bit) för att ge maximal utdelning, och långtifrån alla skärmar är kapabla att uppfylla de här kraven.
VPL-VW520ES släpptes 2015, innan alla specifikationer för UHD BD och HDR var helt fastställda, men Sony-projektorn sägs ändå vara förberedd för de nya formaten – åtminstone i teorin. Utan tillgång till ny spelare och fullspäckade testfiler får vi ännu så länge lita på Sonys ord.
HDMI-ingången klarar 10-bitars färger i upp till 4K/24p (4K-upplösning med 24 bildrutor per sekund), vilket ska räcka för de flesta 4K-Blu-ray-filmerna. För 4K/60p är den däremot begränsad till 8-bitars färgdjup. Vilket potentiellt kan ge problem för eventuella framtida standarder för 4K-TV-sändningar. För att återge 10-bitars färgdjup i videomaterial med högre bildfrekvens krävs det en HDMI-ingång med större bandbredd. Här kommer Sony-projektorn en aning till korta jämfört med de nya projektorerna och TV-apparaterna som lanseras under 2016. Inte nödvändigtvis en deal-breaker, men värt att komma ihåg.
Slutsats
Testet lämnar inga som helst tvivel om att Sony VPL-VW520ES är en lyxprojektor med prestanda som tillhör den absoluta highend-klassen. Med optimala inställningar har Sony-projektorn superstarka bildprestanda, i form av en klassledande bildskärpa, bländande ljusstyrka och skyhög kontrast. Dessutom har den en precis färgbalans och utmärkt svärta.
Att vi ändå inte plockar fram maxbetyget beror delvis på det höga priset, men är också ett slags reservation. 2016 markerar övergången till ett nytt UHD-Blu-ray-format som har en rad potentiella förbättringar i bildkvalitet. I skrivande stund är det svårt att verifiera att projektorns hårdvara är fullständigt kompatibel med dessa och därför kan utnyttja standarden för allt den är värd. Vår uppfattning är alltså att VW520 är ett slags mellansteg, innan alla specifikationer finns på plats.
Detta är en av de allra bästa projektorerna som går att köpa just nu, men inte nödvändigtvis det mest förnuftiga köpet för framtiden. Med tanke på priset på 100 000 kronor skulle vi ha velat att Sony hade någon form av uppgradering av de senaste hårdvaruspecifikationerna.
Sony har länge haft monopol på tvättäkta 4K-projektorer för hemmabruk. Nu verkar det dock som om de stöter på konkurrens: På CES-mässan i Las Vegas lanserade Texas Instruments sin första 4K-DLP-bildpanel. Vilket troligtvis betyder att vi kan räkna med att få se 4K-DLP-projektorer från kända märken som BenQ och Optoma inom en snar framtid. Konkurrens är alltid bra och vi ser fram emot att se vad Sony kan ha för äss i rockärmen i höst!
Kalibrering
Detta är en av de första produkterna på marknaden som är förberedd för 4K-video med HDR (High Dynamic Range)! HDR innebär en bredare, mer sömlös och exakt gråtonskala från mörkt till ljust, plus att det öppnar för en större färgrymd med bredare spektrum av färgnyanser.
HDR utnyttjar den extra ljusstyrkan i LCD- och OLED-skärmar för att skapa en ännu högre kontrast och intensitet från solljus, ljusreflektioner, eldslågor och liknande. Resultatet är en bild som är så rik på kontraster att den nästan hoppar ut ur filmduken vi tittar på!
En normalstor projektor som bygger på konventionell lampteknik kan emellertid inte förväntas uppnå i närheten av samma ljusstyrka som en TV. Dessutom innebär en högre ljusstyrka en oönskad bieffekt i projektorer, i form av sämre svärta. Man kan därför fråga sig vad som är vitsen med HDR i projektorsammanhang? En av de viktigaste fördelarna är 10-bitars färgdjup, vilket ger sömlösa graderingar utan ”banding”.
Kalibrering av VPL-VW520ES
Precis som de flesta Sony-projektorer är VW520 en enkel och tacksam projektor att kalibrera. För det första har den relativt exakta inställningar från fabrik och för det andra är det lätt att göra bildkvaliteten ännu mer korrekt genom ett par enkla grepp.
Vi börjar fintrimningen med att kontrollera inbördes placering av färgpanelerna för röd, grön och blå. Det visar sig att den röda panelen inte är exakt lika stor (genom prismat) som de två andra och att pixlarna därför inte överlappar helt perfekt. Inte märkbart på normalt tittavstånd, men lite dåligt hantverk i en så dyr projektor!
Fabriksinställningarna i projektorns Referensläge är gjorda för att imponera snarare än att mäta helt korrekt. Lampspänningen är inställd på Hög vilket medför ett överraskande högt fläktljud. Dessutom är kontrasten uppskruvad till max, vilket klipper de ljusaste punkterna i gråtonskalan.
Sony-projektorn visar sig absolut vara ljusstark nog för en normalstor (100 tum) filmduk. Med normal lampspänning och finjusterade kontrastkontroller uppmätte vi en ljusstyrka på runt 29 fl (100 nits) och en kontrast på cirka 15 000:1, vilket är ett utmärkt resultat. Med aktiverad dynamisk iris höjdes kontrasten ytterligare, till cirka 17 000:1.
Färgmässigt går det inte heller att klaga: Efter en genomgång med Klein K-10 och Calman-kalibreringsprogram fick vi en snudd på snörrät färgbalans med ytterst små avvikelser i förhållande till D65-standarden.