Med tanke på det enorma urvalet av hörlurar som finns så krävs det en del för att sticka ut. Starka färger, igenkännbara loggor och sponsrade idrottsstjärnor och artister är några av alla metoder som finns för att väcka uppmärksamhet om en produkt.
Somliga lyckas bättre än andra, de flesta har nog hört talas om Beats som är störst på hörlurar. Större än etablerade märken som Sony, Beyerdynamic och Sennheiser.
Att slåss mot Sennheiser om marknadsandelar på deras egna premisser är det ingen som har lyckats med ännu. Det är smartare att hitta sin egen profil – sin egen stil, om man så vill – och välja en viss målgrupp. I stället för att nå så många som möjligt.
Därför har Bose satsat på den växande marknaden för hörlurar med brusreducering. Och lyckats. Sennheiser har gjort samma sak, fast i hifi-segmentet och på senare tid även med trådlösa hörlurar som är en hård match för Beats, framför allt när det gäller ljudkvalitet.
Så vad ska man göra för att hitta sin egen nisch? I norra Italien satt ett gäng och funderade på just det. Till vardags sysslade Livio Cucuzza och Paolo Tezzon med ljud hos Sonus faber, och tillsammans med ett team människor letade de efter ett segment som inte redan var fullt av märken. Efter en tid uppenbarade det naturliga svaret sig: Hörlurarna skull ha ett synbart och hörbart släktskap med Sonus fabers highend-högtalare.
Mjukt läder, detaljer i borstad metall och ett italienskt kvalitetshantverk skulle kombineras med Sonus fabers öppna och varma ljud. Men hörlurarna skulle inte heta Sonus faber.
Namnet blev Pryma. ”By Sonus faber”, om man vill, men det syns nästan inte. Allt från kartongen till broschyrer och loggor säger Pryma. Sonus faber är bara närvarande helt diskret och skymtar enbart under den skinnklädda och löstagbara huvudbygeln.
Kvalitet överallt
Som förväntat är de fulla av läckra detaljer och jämfört med det mesta annat vi har testat är kvaliteten överdådig. När man packar upp ett par Pryma viker man ut en ask – som inte är sämre än något från Apple – och monterar fast de kompakta, slutna öronkåporna på huvudbygeln. Som är klädd med Bottega Veneta-skinn.
Bygeln är klädd med svart, brunt eller beige skinn. Allt beroende på vilken av de fem varianterna man har valt. Pryma finns med vita, svarta eller kolfiberfärgade kåpor, med metalldetaljer i aluminium- eller guldfärg. De sätts fast på bygeln på samma sätt som man packar en lyxväska. Med en vridbar knapp som träs genom ett av de fyra hålen i bygeln och reglerar längden.
De skinnklädda och löstagbara öronkuddarna (i konstläder) täcker precis runt örat och efter otaliga timmar kan jag konstatera att komforten är ypperlig. Jag hade dock velat ha lite mer flexibla justeringar, som att kunna vrida kåporna lite inåt eller framåt.
Det går inte att fälla eller vika ihop hörlurarna alls. Om man måste är det enklaste sättet att packa dem platta att ta loss kåporna från bygeln. Annars får de plats fint i tygpåsen som ingår och som de kan ligga i när de ska ner i resväskan eller handbagaget.
Det ingår en löstagbar kabel med fjärrkontroll och mikrofon samt en vinklad jack-adapter.
I var och en av de välgjorda öronkåporna sitter ett 40-mm element med mylar-membran i en gjuten aluminiumram, i en sluten akustisk kammare som har en stor öppning mot örat.
Raffinerad och sublim återgivning
Pryma-lurarna är så lätta att driva att de kan användas med alla mobiltelefoner och de behöver inte ha en separat förstärkare för att låta bra. Med generösa 118 dB i känslighet och 32 ohms motstånd spelar de tillräckligt högt för de flesta av oss som har dem inkopplade till mobilen.
När man packar upp hörlurarna är det inte utan att det byggs upp vissa förväntningar. Har man betalat 5 000 kronor för ett par hörlurar så har man köpt mer än tung design och lyxig kvalitetskänsla. Och det är inte många som blir besvikna över ljudet, bortsett från de som är basfreak.
Dunderbas kan man få på annat håll. Här är klangkaraktären väldigt välbalanserad och har en angenäm värme i klangen, särskilt från akustiska instrument. Pryma har inte samma fylliga bas som Shure SRH1540 eller samma detaljrikedom som Ultrasone Edition.
Men de är mer raffinerade och har en öppen ljudbild där röster låter naturligare än i många andra hörlurar som det är naturligt att jämföra med. Så olika sångröster som Radka Toneff, Natalia Lafourcade och Adele kommer fram väldigt fint här. Du kan höra klangfärger som framstår som naturliga delar av ljudbilden och inte som show-off-effekter.
På jazzplattan ”Fairytales” kunde kanske Radka Toneffs röst och Steve Dobrogosz piano återgetts med lite bredare stereoperspektiv och tredimensionalitet, fast sådant är ofta reserverat för betydligt dyrare hörlurar. Både ”Fairytales” och Mahlers pianokvartett i a-moll är exempel på inspelningar som enkelt avslöjar obalanser i ljudet. Här går det egentligen inte att sätta fingret på någonting,
Byter jag till My Morning Jackets rockigare ”The Waterfall”, eller Marius Nesets dynamiska jazzfusion ”Pinball”, är det fullt ös med enastående dynamik, utan att ljudet blir örontröttande eller påträngande. Det finns få hörlurar jag kan ha på mig lika länge i ett sträck utan att tappa intresset eller tröttna.
Felfritt ljud med bra förstärkare
Pryma-lurarna är ett fynd, trots prislappen. Den välgjorda designen saknar inte substans. Ljudkvaliteten är nästan fulländad och har en utmärkt balans och finess och återger röster sublimt. Man saknar inte mycket när man har de här på öronen. Den tjusiga komforten och de läckra detaljerna kompletterar ett av de mest välgjorda paren hörlurar vi har sett och hört på länge.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser