TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Därför vill vi ha mobilskärm med superupplösning

Det pågår en diskussion om huruvida man verkligen behöver ännu högre upplösning på mobiltelefonens skärm. Av åtminstone en anledning är svaret Ja.

Av / 2015-09-15 - 10:40
Därför vill vi ha mobilskärm med superupplösning

Mobiltillverkarna krigar med allt bättre specifikationer. Och även om vi alla är överens om att vi vill ha telefonerna snabbare, tunnare och med massa smaskig teknik på insidan, så skakar vi ibland på huvudet åt den allt högre pixeltätheten. Det är nämligen svårt att se skillnad på en HD-skärm och en qHD-skärm.

Själv har jag en iPhone 6 Plus. Med en Full-HD-skärm på 5,5 tum har den en pixeltäthet på 410 punkter per tum. Det är väldigt mycket och i vanliga fall ser man inte pixlarna. Bilden är helt enkelt knivskarp, och då är det lätt att skaka på huvudet när Sony just har presenterat Xperia Z5 Premium, en 5,5-tums mobiltelefon med Ultra-HD-4K-skärm. Idiotiskt, för man kan ju ändå inte utnyttja den stora pixelmängden på en så liten skärm. Eller?

 

Trodde HD var 4K

För att illustrera detta kan vi ta Mashables utsända journalist som besökte Sonys monter på årets IFA-mässa. Där låg telefonen i all sin prakt, så att journalister kunde titta på den och röra vid den. Alla häpnade av förtjusning över skärmkvaliteten. Han också. Ända tills han insåg att det inte var Z5 Premium som låg där, utan den något mindre Z5. Som har en helt vanlig Full-HD-skärm.

Tar man dessutom med i beräkningen att alla de extra pixlarna i en Ultra-HD-skärm utgör en belastning för batteriet så verkar alltihop ganska så idiotiskt. Så hur kan jag sitta här och påstå att vi ändå behöver en pixeltäthet på svindlande 806 ppi?

Annons

Sony_Xperia_Z5_Premium
Sony Xperia Z5 Premium är marknadens första mobiltelefon med 4K Super HD-upplösning. Foto: Sony Mobile

 

Virtual Reality

På grund av Virtual Reality. Det är lite märkligt att inte ens Sony har varit inne på detta i sitt pressmeddelande, för så vitt jag kan se är detta det enda användningsområdet som behöver högre skärmupplösning. Och som dessutom skriker efter det!

Virtuell verklighet förväntas ta fart under de närmaste åren. Ännu så länge är det för tidigt att säga om det blir en flopp i stil med 3D-TV, men det är åtminstone säkert att själva temat har fått allt större uppmärksamhet. Med VR-headset från Oculus Rift, Samsung, Razer, Google, Sony och många fler så är förhoppningarna på konceptet stora. Och det bästa med några av dessa headsetens, framför allt Gear VR från Samsung men även Google Cardboard, inte är dyra heller eftersom det mesta av magin sitter i mobiltelefonen.

Oculus_Rift
I Gear VR är det mobilen som är skärmen. Den sitter alldeles framför ögonen och är uppdelad i två halvor – en till varje öga. Foto: Oculus Rift

 

Mobilen är glasögonen

I Gear VR är det din Samsung Galaxy S6 som är glasögonen. Du sätter den tätt intill ansiktet, skärmen delas i två, en halva till varje öga. Det blir alltså som att sitta klistrad framför en stor TV-skärm. Den annars så knivskarpa mobilskärmen blir då plötsligt grovkornig, eftersom ögat i praktiken bara har halv upplösning och pixlarna är alldeles framför det. Det är förmodligen därför som det jag hittills sett av VR inte har varit så våldsamt imponerande. Tja, det och det faktum att 360-video som är filmad och lagrad i 4K-upplösning i själva verket bara ger ungefär halv HD-upplösning i sig själv, eftersom 4K-upplösningen i 360-video är fördelad på HELA bilden – inte bara det som syns för tillfället. I varje givet ögonblick tittar man bara på ett litet område av ”filmduken” som bildmaterialet är utdraget på.

VR-bilde
Hela skärmytan används inte till bilden, och när den dessutom delas upp i två delar så är högre upplösning en fördel. 

 

Kraven växer

VR ställer helt enkelt mycket högre krav på upplösning än vi är vana vid hittills. För det första måste man börja fundera på om VR-video bör lagras i 8K-upplösning. Och för det andra är det helt klart bra att mobiltelefonerna får 4K-upplösning.

När det gäller batterikapaciteten så får tillverkarna av mobilernas innanmäte bara fortsätta att ta fram komponenter som behöver allt mindre energi.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

70%

Black Week erbjudande

70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)

LB+ Total månad / 185 kr

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

55.50 kr / mån
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Träsatellit i omloppsbana runt jorden

Flytta på dig, Google - här kommer AI-sökningen!

Apple Intelligence kommer även till användare i EU

Googles robot vill ta över din skärm

AI avkodar grymtningar

Är detta nästa rymdstation?

Teslas robotar fjärrstyrdes av människor

Imponerade AI-videoverktyg från Meta

Jag är inte en robot, jag lovar.

Jony Ive och Sam Altman samarbetar kring AI-enhet

AI kan göra video av dina drömmar

Framtidens spel en AI-hallucination?

Ljud & Bild