Här på Ljud & Bild-redaktionen tycker vi inte nödvändigtvis att smarta klockor är särskilt smarta, och vi är framförallt inte särskild förtjusta i Android Wear, Googles operativsystem för smartaklockor och andra så kallade wearables.
Uppenbarligen håller de flesta kunder med. Siffror från analysföretaget Canalys visar åtminstone att av 4,6 miljoner sålda smarta wearables under 2014 var det bara 720 000 enheter som byggde på Android Wear. Av dem klarade sig Moto 360 från Motorola bäst.
Men med en omsättning på flera miljoner enheter gick mycket bättre för de så kallade fitness trackers – smarta armband från företag som Fitbit och Jawbone.
Analytikern Daniel Matte från Canalys berättar för Wall Street Journal att det största problemet med Android Wear att det ”inte är särskilt bra”. Han pekar på den korta batteritiden som ett speciellt stort problem, men även bristen på användbara appar för Android Wear påverkar försäljningen.
Det är dock möjligt att marknaden för smarta klockor får en vitamininjektion under 2015. Många kunder väntar på Apple Watch, som förväntas komma ut på marknaden i april.
För att sätta försäljningen av Android Wear-produkter i perspektiv så sålde Apple nästan lika många iPhone-telefoner varje dag – en bra bit över en halv miljon stycken – under sista halvan av2014 som det såldes Android Wear-enheter under hela året!