TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Epson EH-TW6600

Biomaskinisten

Epson EH-TW6600 är definitivt en av prisklassens hetaste projektorer, med högre prestanda än konkurrenterna på en rad viktiga områden.

Av / 2015-02-23 - 05:00
Epson EH-TW6600

Ljud & Bild tycker

  • Bättre optik och fler justeringsmöjligheter gör detta till en projektor för de kräsna: Epson har den skarpaste och mest kontrastrika bilden med bäst djupkänsla av de tre testdeltagarna.
  • Färgåtergivningen är inte lika linjär som i DLP-projektorerna, varken för eller efter kalibrering. Vårt testexemplar hade en röd rand i bildens ytterkant.

Japanska Epson är en av världens största projektortillverkare och har många avancerade modeller till både proffs-, dator- och hemmabiobruk. Nya EH-TW6600 befinner sig mitt i segmentet alldeles under toppmodellen. Detta är egentligen en snäppet dyrare projektor än Optoma och Benq, och det syns. TW6600 har ett större och tyngre kabinett med mer förtroendeingivande byggkvalitet.

Användning och finesser
TW6600 präglas av en smula mer genomtänkta och påkostade lösningar än de två taiwanesiska konkurrenterna. Bland annat har den både horisontell och vertikal linsjustering (lens shift). Dessutom är justeringen ytterst flexibel, med fler än 2 bildhöjder vertikal och 1/4 horisontell justering. Epson har två interaktiva linser som justerar zoom och fokus individuellt, så att man behåller fokuspunkten även när man ställer in zoom. Nackdelen är att den manuella fokuseringen är extremt känslig. Du får räkna med lite arbete (helst med hjälp av en kamera) för att ställa in skarpt fokus, men när det väl sitter så sitter det.

Bildkvalitet
Epson är en LCD-baserad projektor, där tre (röd, grön och blå) LCD-paneler genomlyses för att skapa bilden. Detta ger den både styrkor och svagheter jämfört med DLP-baserade projektorer som BenQ och Optoma. En av fördelarna är att man slipper ”regnbågseffekten” från DLP-färghjulet som vissa människor tycker är irriterande. Nackdelen är sämre svärta eftersom LCD-panelen alltid måste genomlysas för att visa en bild.

Epson har lyckligtvis gjort vad de kan för att fintrimma och optimera LCD-tekniken i TW6600. Den har dynamisk ljusöppning (iris) som justerar ljusutsläppet efter innehållet i bilden och kan på så sätt bevara svärtan i mörka scener. Även om Epson har en lite gråare svärta än DLP-konkurrenterna när vi jämför stillbilder så är skillnaden i praktiken mindre när man tittar på rörliga bilder.

EH-TW600 visar sig vara en mycket effektiv ljuskanon. Även med projektorlampan i lägsta eko-läget har den betydligt högre ljusstyrka än de två andra, och det med betydligt mindre fläktljud! Bara detta gör den värd den lilla skillnaden i pris, enligt vår mening. Den fenomenala ljusstyrkan ger också bättre dynamik och kontrast, vilket testbilderna visar tydligt. Trädetaljer i fasader framträder tydligare. Äpplen och apelsiner ser ”rundare” och mer tredimensionella ut tack vare den högre kontrasten. Epson har helt enkelt en saftigare, blankare bild med bättre djupskärpa. Bilden känns också lite lugnare att titta på, utan brustendenserna vi noterade hos BenQ.

Annons

Lite smolk i glädjebägaren är det: testexemplaret hade ett rödskär i form av en röd vertikal linje i vänstra ytterkanten. Detta kan karaktäriseras som ett produktionsfel eller en svaghet i LCD-panelen som kan bli värre med tiden. Lösningen kan vara att förstora bilden en smula, så att randen hamnar utanför filmdukens ram, men det är ju inte idealiskt.

Miljø oppslagsbilde 2

Kalibrering av Epson EH-TYW6600
I likhet med toppmodellen EH-TW7200 har Epson stuckit ett par käppar i hjulet för oss som vill kalibrera. Menyn är nämligen placerad mitt i bilden, precis där vi brukar peka vår ljusmätare. Och den går inte att flytta på.

Man skulle kanske kunna förvänta sig att ”Cinema”-läget skulle vara det bästa utgångspunkten för film, men det går inte att kalibrera upp till gamma 2,2 för korrekt filmtittning i dämpad belysning, eftersom signalen klipps vid 90–100 % ljusstyrka. Vi får gå över till Natural-läget för att kalibrera en riktig gamma.

Före kalibrering är färgerna långtifrån linjära. Det växlar mellan lite för blått, för mycket blått och så vidare. Våra grafer får hängande kurvor, vilket är typiskt för LCD-projektorer jämfört med DLP-projektorer. De senare är i regel väldigt linjära.

Epson har däremot bra inställningar, med en minnesfunktion som lagrar upp till 10 olika användarlägen med kalibrerade inställningar, som kan ges olika namn. Efter kalibrering fick vi en bild med bra neutralitet. Sammantaget är det Epson som ger den bästa bildkvaliteten i form av bäst kontrast och generell bildbehandling, men en projektor med en röd rand i bilden borde inte ha fått lämna fabriken.

Slutsats
Projektorn från Epson kostar två tusenlappar mer än konkurrenterna, men testet lämnar inget tvivel om att det kan vara en bra investering. Här får till och med BenQ, som var ett påtagligt steg upp från Optoma, se sig slagen när det gäller skärpa och djupkänsla. Kombinerar man detta med bättre optik och projiceringsavstånd så är det ingen tvekan om att EH-TW6600 är den mest flexibla projektorn av de tre. Man bör dock ändå försäkra sig om att bilden inte har några synliga kvalitetsproblem i stil med den irriterande röda randen som vårt testexemplar hade.

Också i detta test:

BenQ 1400

Stor potential

DLP-projektorn från BenQ kan ge en gnistrande god bildkvalitet, men inte förrän man kalibrerar den grundligt.

BenQ W1400 är en flexibel projektor med imponerande kraftig ljusstyrka, som ger mycket hög kontrast även när det finns en del ljus i rummet.
Projektorn har tämligen feljusterade färger från fabrik och kräver en omgång med ljusmätare och kalibrering för att visa sin rätta potential.
Läs hela testet

Optoma HD50

Kompakt ljuskanon

Från Optoma kommer en liten men effektiv bioprojektor med massor av ljusstyrka.

Bra ljusstyrka och mycket jämn färgåtergivning från fabrik gör HD50 enkel att komma igång med.
Bildskärpan är inte den bästa och den lätta och öppna konstruktionen gör att man hör en del fläktljud.
Läs hela testet
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

100 tum från 1,5 meter!

Laser-TV med Leica-optik

Rullande hemmabio

Ta med dig bilden vart som helst!

Vi har testat Marantz flaggskepp

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Nya Apple TV är ett krutpaket

Laserskarp biobild

Ljud & Bild