TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Kommentar

Spotify Pro: Är det äntligen på gång – och vem bryr sig?

Äntligen lovar Spotify bättre ljud. Men bara fyra av tio användare betalar för sin musik i dag, så vem kommer att bry sig om Spotify Pro? Svaret finns kanske inte bland lyssnarna, utan på Wall Street.

Av / 2025-02-25 - 14:12
Spotify Pro: Är det äntligen på gång – och vem bryr sig?

För mer än tio år sedan gjorde norska WiMP (som sedan blev Tidal) ett modigt val: De satsade hårt på att uppgradera hela sin musikkatalog till högre ljudkvalitet. Det var en omfattande förfining som krävde stora resurser, men som gjorde dem till en premiumtjänst för kvalitetsmedvetna lyssnare.

Sedan dess har både Amazon Music, Deezer och – inte minst – Apple Music börjat erbjuda musik i förlustfri ljudkvalitet. Och till och med ännu högre upplösningar. Men från Spotifys sida har det varit tyst.

Rykten har det däremot funnits gott om. Varje år sedan 2021 har Spotify hintat om att bättre ljud är på väg. Och varje gång har pressen kastat sig över nyheten. Vi på Ljud & Bild också. Så när Bloomberg nyligen rapporterade att Spotify äntligen lanserar ett nytt abonnemang som heter Spotify Pro, där en av godbitarna ska vara bättre ljud, borde vi kanske vara lite skeptiska.

Spotify Connect iOS TOP 1920x1081 1
Foto: Spotify

Ingen stress

Spotify har tagit det lugnt. Och även om mitt hifi-hjärta blöder så är det lätt att förstå varför: 2024 betalade bara 263 miljoner av Spotifys 675 miljoner användare faktiskt för ett premiumabonnemang. Resten – mer än 60 procent – ​​nöjer sig med reklamfinansierade abonnemang och tveksam ljudkvalitet.

Svaret på frågan ”Varför just nu?” ligger förmodligen mer hos aktiemarknaden än hos användarna. Som börsnoterat företag måste Spotify hela tiden visa att de rör på sig och växer. Nya initiativ och produkter behövs för att upprätthålla investerarnas intresse – och därmed aktiekursen – även om sådana initiativ inte nödvändigtvis möter ett verkligt behov på marknaden.

Annons

Vi får inte heller glömma bort att Spotify behöver pengar. 2024 var första året de gick med vinst. Trots detta har företaget ett totalt underskott på mer än 3 miljarder dollar (ned från 4,1 miljarder dollar 2023). Det är 35 miljarder kronor! Det säger sig självt att något måste göras. Därför kommer Spotify Pro också att kosta mer. Det hamnar förmodligen på 20 dollar i månaden, alltså runt 250 kronor.

Läs också Spotify HiFi: Fortfarande i planerna "Vi ska göra det", hävdar en av Spotifys chefer.

Det kostar

Att uppgradera musikkatalogen till förlustfri ljudkvalitet är kostsamt, både i tid och i pengar. Det krävs mycket arbete för att förbättra miljontals låtar, plus system för att leverera ljudkvaliteten till användarna. Men för Spotify handlar det kanske mer om att visa handlingskraft för aktieägarna än att möta en verklig efterfrågan.

Detta visar på något intressant för dagens streamingmarknad: Även om tekniken kan ge oss allt bättre ljud så ser vi att de flesta nöjer sig med standardkvalitet – eller till och med gratisversionen med reklam.

Taylor Swift vinyl
Taylor Swift: The Tortured Poets Department – The Anthology. Foto: Universal Music

Swifties visar vägen

En ny studie från University of Glasgow visar hur även de mest hängivna musikfantasterna bedömer ljudkvalitet. Forskarna tittade på över tusen Taylor Swift-fans – en grupp som gillar att spendera mycket pengar på sin favoritartist. Det som förvånade var att hela 26 procent skulle kunna tänka sig att köpa tomma LP-skivomslag, utan vinylskiva, för att använda mindre plast. Bland de yngsta (18–24 år) var siffran ännu högre – 50 procent. Det är samma grupp som har drivit upp vinylförsäljningen de senaste åren.

Detta speglar en större trend på vinylmarknaden i dag. Siffror från Luminate visar att hälften av alla LP-köpare är under 35 år, och hela 27 procent är under 25. Inte mindre intressant är att hälften av alla LP-köpare i USA inte äger en skivspelare! Det säger mycket om hur människor konsumerar musik i dag: Det handlar inte i första hand om ljudkvalitet.

Glasgow-studien bekräftar detta. Bara 33 procent av unga Swift-fans ansåg att ljudkvaliteten var ”mycket viktig” när de köpte vinyl. I stället var det viktigare att stötta artisten, samla fysiska föremål och visa vilka de är som fans. Den här generationen streamar sin musik till vardags, trots att de har samma musik hemma på vinyl. För dem handlar musik inte om ljudkvalitet – det handlar om tillgänglighet, identitet och miljömedvetenhet.

broadband bredbånd
Högupplöst ljud kräver större bandbredd. Men mätt med 2025-standard är det fortfarande marginellt. Bild: iStock

Spotify Pro är bra för entusiaster

För oss som är intresserade av ljud är Spotify Pro goda nyheter. Äntligen kan vi streama musik i förlustfri kvalitet från världens största musiktjänst. Men ur ett affärsperspektiv verkar timingen mer som en åtgärd för att glädja Wall Street än ett svar på vad användarna faktiskt vill ha.

Det betyder inte att Spotify Pro är dömt att misslyckas. Men framgången kommer sannolikt att mätas mer i positiva rubriker och nöjda aktieägare än i hur många som uppgraderar till den nya tjänsten. För oss som älskar bra ljud är det här ändå goda nyheter. Vi får äntligen det vi har väntat på, även om det händer av ”fel” anledningar. Och kanske är det ofta så nya saker händer: Inte nödvändigtvis för att massmarknaden kräver det, utan för att någon vill visa att de tänker framåt och utvecklas – trots att bara ett fåtal har glädje av det.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Supererbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total 6 månader!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
154:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser

Rörförstärkare till miljonärspris

Studioljud i ett kompakt format

Nu kan du beställa denna

Kompakt TEAC-förstärkare med rejäl kraft

Första high-end streamern från McIntosh

Få B&O på ditt alldeles egna sätt

Stor high-end utställning

Så blir LP12 ännu bättre

Förstärkare med separat strömförsörjning

Använder sällsynta rör

Tina och Stevie spelar dina vinylskivor

Streamer och DAC från Gustard