I slutet av förra året testade Audun Hage ett surroundhögtalarsystem som närmast tog andan ur honom. Han gav sex stjärnor på alla parametrar och var helt överväldigad. Audun kan det där, så då måste systemet, som var det nya Kreisel-högtalarsystemet, varit något speciellt.
Men mycket kan hända på ett år. Samarbetet sprack mellan den ingenjörsfirma som stod för grundkonstruktionen och Kreisel själv, och svenska XTZ, känt för stereohögtalare med ofta mycket bra pris/prestandaförhållande, kom in som ny samarbetspartner till ingenjörsfirman. Konstruktionen optimerades på flera punkter, tillverkningen flyttades, priset pressades och så småningom kom högtalarsystemet XTZ Cinema, som är det system vi testar här. Det premiärvisades på prototypstadiet på årets CES i Las Vegas och uppmärksamheten var stor från branschen. Med all rätt!
Optimering
Det har skett några mycket synliga konstruktionsändringar. För det första har de fyra diskantelementen i front- och centerkanalerna centerplacerats, vilket är helt logiskt enligt min mening med tanke på att ytterligare optimera spridningen från högtalarna. Man kallar det för d’Appolito plus quattro array. På surroundkanalerna sitter det numera endast två diskanter och så har högtalarnas fysiska storlek optimerats till det de ska kunna prestera. Man har vidare omarbetat filter och lagt in bättre internkabling.
Estetisk är de också redesignade, kabinetten har blivit något större med en snygg baffelfront och tygfronter med magnetfäste, och tillverkningsmässigt är alla högtalarna av verkligt hög standard. Jag har haft andra högtalartillverkare på besök som nickat erkännande till högtalarnas byggkvalitet och bestyckning. Redan vid uppackningen ser man att det ligger massor med omtanke bakom, det är verkligt genomförd klass. Jag är imponerad, det ger verkligen inga som helst intryck av att vara ett ekonomiskt överkomligt surroundsystem.
Samtliga högtalare håller THX Ultra II-specifikationerna, men man har av kostnadsskäl valt att inte certifiera högtalarna. Och ja, priset är som antytts en annan sak som också har ändrats – systemet är nu klart billigare än det Kreisel-system de bygger på.
Systemet består av en fronthögtalare med snedställd front som också kan användas som centerhögtalare. De finns i vänster- och högerversion, så vitt jag kan se är skillnaden att man vänt upphängningen och ingångsterminalen så att den passar till att högtalarens front vinklar inåt och kabeln kopplas in snett underifrån. Kablarna brukar ligga bättre om man gör så. Av någon anledning har man bi-wiring-terminaler, helt onödigt enligt min mening. Olle Eliasson, mannen bakom XTZ, säger dock att det helt enkelt är ett krav från flera marknader – även om det i princip aldrig används på den här typen högtalare.
Bestyckningen är som tidigare fyra domediskanter och två bas/mellanregisterelement. Tre av domediskanterna spelar parallellt medan en tar sig an den allra översta toppen. Bak- eller surroundhögtalarna kan användas på flera sätt. Antingen som ”vanlig” högtalare, som dipol eller som ”3D-dipol”. Två domediskanter och ett bas/mellanregisterelement av samma typ som på front/centerhögtalarna kompletteras av två element riktade åt var sin sida.
Av aktiva subwoofrar finns det två olika att välja mellan, en med ett 12-tumselement och en med tre 12-tumselement. Subben återkommer vi till.
De fyra diskantelementen i front- och centerkanalerna är centerplacerade i något man kallar d’Appolito plus quattro array.
Uppsättning
Manualen är rörig, det mesta av informationen finns men det är svårläst, här finns helt klart plats för förbättring. Jag valde att börja med att placera högtalarna cirka där det JBL Synthesis-system jag testade i vintras var placerat. Det innebar att bakhögtalarna kördes som 3D-dipol på sidoväggarna strax bakom lyssningspositionen och ca 160 cm upp på väggen, fronterna vid var sin sida om duken och med ca 20 cm till bakvägg och centern i mitten ca 50 cm framför duken.
Jag provade först med en manuell inställning av högtalarpositioner och nivåer i min processor, för att senare göra hela rumskorrektionen. Det är ett mycket bra system redan med grovinställningen, men med rumskorrektionen blir det rasande bra, helt enkelt.
Här ska jag också tillägga, att surroundsystem som bekant består av flera olika högtalare som inte nödvändigtvis är likadant konstruerade. Men viktigt är ju att alla högtalarna låter likadant, alltså ger samma ljudkaraktär. Med förstärkarens inbyggda bredspektrade testljud kan du höra de olika kanalerna och om de låter likadant. Det brukar vara rätt stora variationer, men på XTZ Cinema är det en ovanligt fin samhörighet med det du hör från front- och bakkanalerna.
Film och musik
Jag provade först med konsertvideor i form av gitarrhjälten Jeff Beck at Ronnie Scotts och Mnozil Brass, som är en sjumanna bleckblåsensemble baserad i Österrike som blandar humor och musikalisk virtuositet i en fantastisk mix. Jag har sett dem live och hör generellt mycket bleckblås då sonen är trombonist.
I grovinställningen går det verkligt fint och båda konserterna får ordentligt hög klass på återgivningen. Oväntat bra! Men, med rumskorrektionen på plats visar XTZ Cinema en ljudåtergivning som jag helt enkelt inte trodde var möjlig från ett surroundsystem i den prisklassen. Intrimmat spelar det med en naturlighet och inte minst en så naturlig återgivning av publik och lokal att jag i ren häpnad såg igenom hela båda konserterna igen för jag vet inte vilken gång i ordningen. Så här bra hade de bara aldrig låtit förr. Bra – eller kanske hellre riktigt.
Vad gäller film brukar jag ofta prova med inledningen till The Dark Knight, Prometheus och någon film där det är bilkörning, i det här fallet blev det Fast and Furious (som har rätt ordentligt överdrivna effekter generellt).
Det som händer är rätt intressant – oavsett vad jag satte på blev jag hängande. Det var inte bara det att det var spektakulärt när det skulle vara spektakulärt, talförståelsen var också kanon och naturligheten slående. Spridningen är påfallande bra, det blir ett stort ljud och en stor ljudbild på alla sätt. Upplösningen är överraskande god vilket gör att ljudbilden andas på rätt sätt. Det är tyst när det ska vara tyst, vilket gör att effekter och musik bara låter bättre. För att inte tala om dialogen.
För att jävlas provade jag också med en stand-up-föreställning med Billy Conolly, skotskt tal och skrattande och jublande publik kan sätta talförståelsen på svåra prov. XTZ Cinema tvekade inte en sekund, här var jag på plats i salen och satt bara och njöt och varje stavelse stod som skuren i trä. Verkligt imponerande och enastående med tanke på priset på högtalarna.
Den mindre av de två subwoofrarna har ett 12-tumselement i stället för tre.
Jösses vilken subwoofer!
Jag provade systemet en vecka med min egen rätt kompetenta subwoofer och när jag sedan fick hem ett av de två först färdiga exemplaren av den stora subwoofern körde jag igenom alla filmerna och musikexemplen igen.
Den största subwoofern är 117 cm hög och har tre 12-tums element med vardera 500 watts förstärkning. Den är stor! Det finns en enkel förprickad inställning så den kan stå som en THX-subwoofer, men också alla de justeringsmöjligheter man kan efterlysa. Och ja, jämfört med min egen högst kompetenta sub tar vi ett långt steg vidare här. Alltså, det här är häftigt.
Med 3×12-tums subwoofern i systemet får jag verkligen känslan av att jag sitter i en ”riktig” bio. Aldrig har det flyttats så mycket luft i basområdet i mitt rum. Det är långslagiga men ändå snabba element, jag provade att sätta handen på ett membran vid en ordentlig transient och det kändes som en rekyl från ett automatvapen. Det är som om hela rummets luft flyttas, inte bara en subwoofer som står och knuffar luft. I sanning imponerande – och häftigt som bara den. Man hoppar ofrivilligt till i stolen och häpnas över trycket i effekterna.
Men, sättet den flyttar luft på är ändå kontrollerat och i nivå med den övriga återgivningen. Det här är rasande kompetent. Och ändå får du de där närmast chockartade dynamiska transienter som filmproducenterna älskar att lägga in. Du behöver ingen buttkicker, tro mig. Och trots det står kabinettet som en gjuten stor kiosk på golvet. Man har gjort mycket för att staga och stabilisera lådan, det märks sannerligen.
Det konstiga är att den faktiskt även fungerar på musik, väsentligt bättre än vad jag väntat mig. Normalt brukar den här typen filmsubbar inte vara så väldigt glada för att spela musik och blir lätt råa och okänsliga, men jag kan inte klaga på vad de tre 12-tummarna och totalt 1500 watt presterar här. Det är lite som om Schwarzenegger försöker dansa balett – och faktiskt lyckas med det. Högst intressant…
Slutsats
XTZ Cinema är ett mycket välkonstruerat och fantastiskt välljudande surroundhögtalarsystem som helt enkelt sätter nya gränser för pris/prestandaförhållandet för sådana här system. Det är rasande bra gjort. Jag har inte mycket att invända, gå och lyssna själv och bli överraskad av hur bra det kan bli för faktiskt överkomliga pengar.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser