TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Canon EOS R1

Fulländat flaggskepp

Canon R1 är byggd för höga hastigheter och skarpa bilder – och levererar på både områdena.

Av / 2025-01-23 - 11:01
Canon EOS R1

Ljud & Bild tycker

  • Blixtsnabb bildhastighet med exakt och extremt flexibel autofokus med sömlös fokusspårning. Fantastisk sökare och ett ergonomiskt nöje att använda.
  • Du kan hitta högre upplösning på andra ställen. Ögonstyrd autofokus passar inte alla. Dyrare än motsvarande kameror från konkurrenterna.

Efter att Canon lanserade sitt spegellösa fullformatskamerasystem har det funnits ett stort, gapande hål i EOS R-serien. En kamera som kan ersätta den ikoniska EOS 1-serien med spegelreflexer för proffsen. Nu är kameran som många proffs har väntat på i fyra år äntligen här.

När EOS R1 lanserades hösten 2024 var den långa väntan över. Flaggskeppet var äntligen på plats och Canons EOS R-serie var komplett.

R1 ersätter den åldrande EOS 1D X Mark III och är en renodlad actionkamera för sport och djurliv. Till skillnad från EOS R5 Mark II, som i första hand är gjord för porträtt, landskap, arkitektur och mode – och har en 45-megapixels staplad CMOS-bildsensor i fullformat som även kan filma 8K RAW-video.

Nya EOS R1 ersätter inte EOS R3, som tills nyligen var Canons ”proffsigaste” actionkamera. R3 kommer att finnas kvar i EOS R-systemet men Canon säger att R1 är både mer gediget byggd än R3 och mycket bättre på att fånga de viktiga ögonblicken. Hur fort det än går.

Läs också Proffskamera med unik funktion Canon EOS R3 har en unik funktion och allt en flaggskeppskamera behöver, utom två saker.

För att lyckas med det är kameran byggd kring en staplad 24,2 Mp CMOS-bildsensor i fullformat med så snabb överföring som 2,8 ms från sensorerna på bildchippet. Fokussensorerna är av Canons dubbel pixel-typ (Dual Pixel CMOS II), med korssensorer utspridda över hela bildytan. Med elektronisk slutare kan man ta 40 bilder per sekund.

Annons

Artificiell intelligens

Det hade inte varit möjligt att få så många skarpa bilder i den hastigheten utan en ny fokusalgoritm. Canon berättar att autofokusen har fått en ny algoritm som med hjälp av AI (artificiell intelligens) känner igen motivet och anpassar sig därefter – Action Priority AF. Kameran ska kunna skilja fotboll från basket och förutsäga vart bollen är på väg, och på så sätt kan autofokusen följa bollen hela vägen till målet. Även när det kommer spelare emellan eller bollen passas mellan spelarna.

Canon EOS R1 3 scaled
Foto: Lasse Svendsen

Det fungerar perfekt. Under lanseringen 2024 provade jag det själv på en inomhusbasketplan. Senare utomhus på en fotbollsplan. EOS R1 är inte den enda kameran som kan spåra en boll i en klunga av spelare, Sony A9 III (120 fps) och Nikon Z9 (30 fps) klarar samma bedrift på ett alldeles utmärkt sätt.

Läs också Sätter en ny standard Sony a9 III är en unik kamera, byggd för hastighet och först i klassen med global slutare.

Men det visade sig att Canon-kameran är bättre på en väsentlig sak. Den ska jag återkomma till alldeles strax, men först en liten överblick över de viktigaste siffrorna:

Kort översikt över EOS R5 Mark II:

  • 44,2 Mp staplad CMOS-bildsensor i fullformat
  • Upp till 40 bps elektroniskt
  • Pre-capture av stillbilder och video
  • AI-uppskalning
  • AF med sportlägen
  • 8,5-stegs bildstabilisator
  • 6K/60p RAW-video
  • Canon C-Log2-profil
  • Vädertätat kamerahus
  • Ethernet och Wi-Fi 6E
Canon EOS R1 9 scaled
Foto: Lasse Svendsen

Bildhastighet och AI-uppskalning

Med mekanisk slutare är bildhastigheten högst normala 12 bilder/s, men tack upp till 40 bilder/s med den elektroniska slutaren kan man frysa all sport i bilder. Eftersom kameran även har en pre capture-funktion som kan ta upp till 20 bilder kontinuerligt, innan utlösarknappen tryck ned helt, ökar chansen avsevärt för skarpa ögonblicksbilder.

EOS R1 bw
Foto: Lasse Svendsen

Om man tar råfiler kan man beskära och redigera dem i kameran, och med hjälp av AI kan man skala upp även beskurna bilder till 96 Mp-upplösning. Man väljer ett utsnitt från en JPEG- eller HEIF-fil och beskär bilden, som man sedan kan välja att behålla eller skala upp. Väljer man det senare fyller bildbehandlingen i de saknade pixlarna, så att man inte tappar upplösning och därmed skärpa i bilden. Det finns även en funktion som tar bort brus i bilder i efterhand.

Kameran kan också söka igenom en serie exponeringar och markera de bilder som ser skarpast ut. På så sätt slipper man bläddra igenom hundratals bilder innan man hittar en som går att använda.

Canon EOS R1 1
Foto: Lasse Svendsen

6K-video

Till skillnad från EOS R5 Mark II kan R1 inte spela in video i 12-bitars 8K-kvalitet. Det är knappast många som efterfrågar det från en sådan här kamera ändå. Men den kan spela in 6K/60p RAW-video i 16-bitars 4:2:2, eller 4K UHD upp till 120p. Det innebär att fotografer kan skicka videofilmer via FTP direkt från stadion. Kameran stöder för övrigt Wi-Fi 6E och har 2,5 Gbps Ethernet direkt.

EOS R1 kan också spela in 12-bitars RAW-video som lagras på ett CFexpress B-kort, eller en extern inspelare via en HDMI-kontakt i full storlek, samtidigt som man tar stillbilder. Stillbilder kan lagras på ett SDXC UHS-II-kort och kameran talar samma tekniska språk och använder samma filnamn som Canons Cinema EOS-kameror.

Canon EOS R1 10 scaled
Foto: Lasse Svendsen

Ljudet spelas in fyrkanaligt i 24-bitars LPCM och stöder C2PA-formatet och News ML-G2-standarden för metadata, som bland annat används i utsändningar. Video kan spelas in i C-Log2 och C-Log3 och det finns stöd för videoformaten i XF-AVC S och XF-HEVC S, som används av Canons videokameror i Cinema EOS-serien.

Den integrerade bildstabilisatorn ger upp till 8,5 stegs stabilisering, det gäller även vid videoinspelning.

Läs också En helt fantastisk kamera Nikon Z9 är den bästa proffskameran vi har testat. Det säger inte lite.

Ergonomi

Kamerahuset är lättare och mindre än en Canon EOS 1D X Mark III och framifrån är det inte mycket som skiljer dem åt. På framsidan finns programmerbara knappar och på baksidan hittar man samma inställningsratt. Det finns också en vrid- och vändbar pekskärm. En del knappar har flyttats jämfört med 1D X Mark III, men det är uppenbart att Canon inte har velat ändra på för mycket.

Många av fotograferna som ska använda R1 kommer trots allt från en 1D X Mark III eller Mark II.

Det finns en liten detalj som skiljer dem åt. Den är inte lätt att upptäcka, men tittar man under skärmen på R1 så hittar man en liten sensor. Det är egentligen en kamera, för närvarande utan funktion, men man kan tänka sig att den kan användas för ansiktsigenkänning. Kanske i kombination med en sparad profil. Så att en fotograf som hämtar kameran från en bildbyrås kamerapool kan ange sina egna inställningar och preferenser via ansiktsigenkänning.

Canon EOS R1 11 Canon EOS R1 12 Canon EOS R1 13 Canon EOS R1 7
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Personligen har jag aldrig gillat ögonstyrd fokusering – eye-control AF – men i R1 fungerar det bättre än tidigare generationer, och det känns speciellt att välja fokuspunkt i den stora sökaren med ögonrörelser. Hur bra det fungerar verkar vara individuellt. Somliga älskar det, andra hatar det. Men det går inte att ogilla den stora sökaren med 9,44 Mp-upplösning.

Kameran har alla anslutningar man behöver och mycket går att programmerbara, som de tryck- och beröringskänsliga knapparna. Till exempel kan AF-On-knappen även fungera som en styrplatta där man flyttar fokuspunkterna i sökaren. Om man inte använder ögonstyrd AF, alltså.

Batteritiden på 700 till 1300 bilder är bättre än i EOS R3 och R1 använder samma LP-E19-batteri som EOS R3 och EOS 1D X Mark III. Bra att veta för fotografer som har ett eller flera sådana i kameraväskan.

Canon EOS R1 6
Foto: Lasse Svendsen

Bildkvalitet

Okej, den kanske inte främst en videokamera, men R1 levererar faktiskt utmärkt videokvalitet. Den har synbart mindre rolling shutter-effekt (halverad jämfört med R3, enligt Canon) och 6K-video visas utan artefakter på vår referens-TV från Sony med 8K-upplösning.

Men den stora frågan är: Hur skarpa blir stillbilderna när man fotograferar sport?

Svaret är: Knivskarpa.

Det beror på en smart autofokus, som även i svagt ljus, och även om den bländas av ljuset från strålkastare, hänger fast vid motivet. Ända tills man släpper utlösaren. Det tog ett tag att ens hitta några suddiga bilder bland filerna i en fotomapp med flera tusen bilder. Alla tagna med maximal bildhastighet och kamerans dual pixel-autofokus inställd på servofokus.

EOS R1 sample 9 EOS R1 sample 10 Canon-EOS-R1-sample-2 Canon EOS R1 sample 1
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Bilderna är inte bara skarpa, möjligheten att beskära utan att tappa väsentliga detaljer är praktisk att ha. Man kan zooma ut och välja ett bredare utsnitt för att få bättre överblick i sökaren, och välja ett tätare utsnitt efteråt, utan nämnvärda kvalitetsförluster.

Det är fint lite brus i bilderna, egentligen är det försumbart, men bilddynamiken ligger ungefär ett steg under EOS R5 Mark II. Inte för att det spelar någon roll för R1:s målgrupp, som vet att de kan fotografera inomhussporter med 12800 ISO och få skarpa bilder. Varje gång.

Canon EOS R1 14
Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Canon EOS R1 är inte en kamera för vem som helst. Den är en renodlad kamera för sport och djurliv, som prioriterar bildhastighet och fokusspårning för att ge fotografen skarpa bilder av motiv som rör sig i hög hastighet. Det gör den bättre än de flesta och nu har – äntligen, skulle man kunna säga – Canon en kamera som matchar Sony a9 III och Nikon Z9. Gatufotografer och porträttfotografer klarar sig bättre med andra kameror än den här, men för de som har väntat med längtan på en ”ny” EOS 1D X Mark IV är svaret EOS R1. Och ett bättre svar än man vågade hoppas på.

Karakter
Canon EOS R1
High End
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Nyårserbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

30% På LB+ Total i 6 månader!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

Bara 77:- / mån
79:- / for 1 månad
107.80:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser

För Fuji-fotografer på fågeljakt

Navigerar med radar

Kanonbra budgetkamera

Neumann M 49 V: Så bra att nyinspelning behövdes

Billig selfie-drönare

Fyra trådlösa mikrofoner som gör dina videor professionella

Blixtsnabb perfektion

Sätter en ny standard

Canons bästa kamera någonsin

Proffskamera light

Mellanformat med mer fart

Välj rätt objektiv till kameran

Ljud & Bild