Precis som att mobiler har standardiserats på antingen iOS eller Android som operativsystem behövs en gemensam plattform för XR om någon ska vilja satsa på det. XR innebär eXtended Reality och är ett samlingsbegrepp för Virtual Reality, Augmented Reality och Mixed Reality. Det vill säga applikationer där man i olika omfattning blandar verkligheten och en virtuell verklighet, antingen med headsets eller VR-glasögon. Nu har jättarna kretstillverkaren Qualcomm, Samsung som bygger headsets och Google som gör mjukvara gått ihop om standarden Android XR.
De ser framför sig headsets och glasögon med blandad verklighet där man kan få mer information om vad man ser. Antingen det handlar om att få statistik och analyser när man tittar på ett sportevenemang, att få hjälp att välja restaurang och sedan vägledning dit, eller att ta hjälp av Gemini för att förstå ett konstverk man tittar på.
Genom att ha en standardiserad plattform kommer man att kunna få tillgång till ett betydligt större utbud av appar och tjänster än vad dagens XR-enheter kan erbjuda. Med en mer generell plattform lär det också komma produkter från fler tillverkare under en längre period, vilket gör det mer intressant för utvecklare att lägga resurser på att utveckla för plattformen.
Dokumentation och verktyg släpps nu för utvecklare så att de kan sätta i gång med sina idéer. Android XR och de första enheterna som kör det kommer släppas under 2025.
Läs mer på Google-bloggen och på Android-produktsidan