Japanska Suzuki har äntligen tagit steget in i den elektriska tidsåldern, och det sker i nära samarbete med Toyota. Under lanseringen i Milano presenterade tillverkaren sin första elbil, e-Vitara, som kommer att börja produceras våren 2025.
Bakom projektet står två av Japans största biltillverkare. Toyota äger en liten del av Suzuki och de två har tidigare samarbetat kring både teknologi och modeller. Nu tar de nästa steg tillsammans med en gemensam elbilsplattform kallad HEARTECT-e.
Toyota kommer också att sälja en egen version av bilen, troligen under sitt elektriska varumärke bZ. Detta påminner om samarbetet mellan Toyota och Subaru, där bZ4X och Solterra delar det mesta av teknologin.
Bekant namn, ny bil
Den nya elbilen har samma namn som den kompakta Vitara-modellen, men är i själva verket en helt ny bil. Med en längd på 4,27 meter är e-Vitara 10 centimeter längre än nuvarande Vitara och lika stor som Volkswagen ID.3. Hjulbasen på 2,7 meter är också densamma som ID.3 och betydligt längre än Vitaras 2,2 meter. Detta bådar gott för utrymmet inuti.
Två batterialternativ kommer att finnas tillgängliga: 49 och 61 kWh. Med det minsta batteriet och framhjulsdrift ska räckvidden överstiga 320 kilometer, medan 61 kWt-versionen med fyrhjulsdrift ska klara cirka 400 kilometer. Med andra ord är det här inte bilen att åka på semester med i Europa, men i vardagen räcker den till mer än väl. Vi förväntar oss också att det ”förnuftiga” batteriet ska återspeglas i priset.
Designspråk för en SUV
Suzuki har valt ett designspråk som kombinerar den moderna känslan hos en elbil med den robusta karaktären hos en SUV. Detta framgår tydligt av det kantiga formspråket och den upprättstående SUV-profilen.
Interiören har moderniserats kraftigt från Vitara, med en digital instrumentpanel som smälter samman med infotainmentskärmen. Klimatkontrollen har sina egna fysiska knappar, och det finns en betoning på praktiska lösningar som trådlös telefonladdning och många USB-portar.
Fyrhjulsdrift
Som sig bör hos Suzuki kan du välja e-Vitara med fyrhjulsdrift. Som väntat används då separata elmotorer fram och bak, och det finns ett separat offroad-läge för att göra det lättare att ta sig fram på svåra underlag.
Tillverkas i Indien
Produktionen kommer att ske i Indien, där Suzuki har etablerat sin elbilshubb. Försäljningen i Europa kommer att starta sommaren 2025, men det är ännu inte känt när bilen kommer till Sverige.
Suzuki har tidigare utlovat fem elbilar till 2030, men dessa planer har nu lagts på is. Företaget vill först se hur marknaden utvecklas, inte minst med tanke på den ökande konkurrensen från prisvärda kinesiska elbilar.
Priset på Suzuki e-Vitara är inte känt. Men VW ID.3 med ett batteri på 52 kWh kostar från 400 000 kronor, medan kompakt-SUV:en Kia EV3 kostar från 420 000 kr med ett batteri på 58,3 kWh. Båda med framhjulsdrift.
Mer info: suzuki.se