När Lasse Svendsen testade den hittills billigaste ”riktiga” elektrostathögtalaren Electromotion från Martin Logan, blev han fullständigt trollbunden och kallade den ”ett av de mest uppseendeväckande superköpen på länge”. Och det var inget understatement, jag hade den också hemma och lyssnade mycket och gärna på dem. Den var – är – ett verkligt fynd till priset och fick också mycket riktigt Ljud & Bilds eftertraktade pris för årets toppklasshögtalare.
Då var det var musik i stereo det handlade om. Men om det nu är en så bra musikhögtalare, hur skulle den klara sig i ett surroundsystem? Det handlar ju trots allt om två helt olika karaktärer av återgivning. Martin Logan har sett till att avstämma både en center och bakhögtalare och skapat en uppsättning avsedd för just detta. Vi har provat systemet, som består av ESL Electromotion som fronthögtalare, centerkanalen C2 och surroundhögtalarna FX2.
Elektrostat och Folded Motion
ESL Electromotion är ju en hybrid-elektrostathögtalare, alltså ett elektrostatmembran kombinerat med ett dynamiskt baselement. Det finns dock inga möjligheter att göra center och bakhögtalare med samma princip och ens få det någorlunda ekonomiskt hållbart.
Istället har Martin Logan valt att använda en annan av sina käpphästar, de högtalare man kör med i sina lite billigare serier. Det betyder att man har Folded Motion-diskanter, som heller inte är någon speciellt billig eller enkel lösning, samt bas/mellanregisterhögtalare med pappersmembran.
Kan det hänga ihop rent ljudmässigt med dessa olika system? Ja, Martin Logan har fått till en rätt god avstämning som faktiskt är helt i klass med den som rena dynamiska system i liknande prisklasser brukar prestera. Kom också ihåg att det du hör är beroende av både högtalarens placering och form. Inte ens om du har fem exakt likadana högtalare får du ut exakt samma ljud från varje enskild högtalare på din lyssningsposition.
Centerhögtalaren har ett Folded Motion-diskantmembran och två bas/mellanregisterelement. De båda bakhögtalarna har ett, något större, baselement och diskanterna sitter vinklade så att de spelar så att säga åt båda sidorna. Dessa bakhögtalare ska gärna monteras på sidoväggarna ungefär vid eller strax bakom lyssningspositionen för att ge bäst effekt.
Bakhögtalaren FX2 har två Folded Motion-diskanter som spelar åt var sitt håll tillsammans med basportarna. Det dynamiska bas/mellanregisterelementet pekar framåt.
Musik
Vi har redan konstaterat att Martin Logan Electromotion ESL, alltså fronthögtalaren, spelar musik på allra bästa sätt. Därför är det en verkligt stor glädje att konstatera att tillsammans med center och bakkanaler blir konsertfilmer och även musik i mångkanal verkligt bra.
Normalt sett heter det att om ett system är riktigt bra till film är det inte fullt så bra till musik, och vice versa. Electromotion-systemet lyckas bibehålla sin musikalitet även i flera kanaler och med en kvalitet som gör att det blir intressant. Jag provade med att spela klassisk musik i SACD multikanal, vilket visade sig fungera ypperligt. Det var till exempel Messa di Santa Cecilia (musikens skyddshelgon), musik från 1500-talet av Palestrina, mycket äldre musik finns inte på noter. Det handlar om mycket röster, vilket är något av det bästa Martin Logan vet. Det blev också en särdeles fin upplevelse med ML-systemet som kunde skapa det klangmässiga sammanhang i ljudbilden som krävs för att det hela inte bara ska ramla ihop och bli urtrist. Klassisk musik kräver finfin återgivning!
En favorit bland konsertfilmer är gitarristen Jeff Beck i en konsert från jazzklubben Ronnie Scotts. Här kommer Clapton och Imogen Heap på besök och basisten är underbarnet Tal Wilkenfeld som när den här konserten spelades in bara hade spelat bas i fyra år. Otroligt!
Här är allt elektriskt och ML-systemet klarar av att ljudmässigt skapa den live-klubbkänsla som jag upplevt att man kan få med väsentligt dyrare system. Här tappar exempelvis mitt lilla Paradigm-surroundhögtalarsystem orken och förlorar lite av den nerv som finns och som ML-systemet kan få fram. Dock, här ska en subwoofer till för att det hela ska lossna och man ska få med det sista. Jag använde min Paradigm Seismic-subwoofer, som kompletterade på ett överraskande bra sätt, trots att det i grunden mer är en sub till film än till musik.
Ända sedan jag besökte Thomas i Stockholm och skrev om hans MBL-surroundsystem, har jag vetat att jag var tvungen att utforska det där med flerkanalsmusik. De upplevelser jag fick vid det besöket var helt enkelt fantastiska. Å andra sidan hade han lagt ner flera miljoner på att få till det hela. Men Martin Logan Electromotion-surroundsystemet kan vara just den ekonomiskt lösbara lösning på ett flerkanalssystem som kan spela musik som jag letat efter. Det är ett mycket lyckat system för flerkanalsmusik!
Centerkanalen C2 har två dynamiska bas/mellanregisterelement och en Folded Motion-diskant. De ovala basportarna är riktade framåt.
Film
Det som skiljer agnarna från vetet, imho, när det gäller högtalarsystem till surround, är hur filmens dialog presenteras. Om inte dialogen går fram ordentligt kan det vara likgiltigt hur häftiga effekterna är och hur dånande basen kan vara. Många surroundsystem går all-in på effekter, tyvärr. Det gäller speciellt riktigt billiga system som, när jag generaliserar kraftigt, egentligen inte är roliga alls. De flesta kunder hade fått bättre upplevelser med ett 2.1-system med ett par ordentliga fronthögtalare. Då hade de åtminstone fått lov att höra vad som sades i filmen. Man får gå upp lite i pris för att det ska hända något positivt.
När vi så går till ett system av den här digniteten, som trots allt kostar bortemot 50 000 kr, har vi rätt att kräva något helt annat. Men här finns också stora utslag bland de olika systemen på marknaden. Nu vet vi att mellanregistret, just där återgivningen av röster påverkas mest, är en av Martin Logan-elektrostaternas starkaste sidor. Slår det igenom på dialogen?
Onekligen. Det här är riktigt bra. Det är lätt att följa en dialog även när det händer riktigt mycket runt omkring, tack vare att högtalarnas upplösning är så fin. Centerkanalen C2 fungerar fint tillsammans med fronthögtalarna, men kopplar man in Martin Logans hybridcenter Motif X, som har både ett mindre elektrostatmembran och en Folded Motion-diskant, blir det rasande bra helt enkelt, en ny nivå på återgivningen som jag inte hört så mycket bättre i mer eller mindre överkomliga system. Å andra sidan är denna center nästan tre gånger så dyr som C2, så det vore väl sjutton om det inte skulle vara så.
Men russinet i kakan är faktiskt den överraskande bakhögtalaren. När jag testade JBL Synthesis surroundsystem var det de kanske bästa bakhögtalare jag hört, i varje fall det mest välfungerande med sin utmärkta spridning i rummet. Martin Logan FX2 drar åt precis samma håll och ger en övertygande rumskänsla samtidigt som de håller sig i systemets totala klangbalans. Bakhögtalaren, precis som subwoofern, ska enligt min mening egentligen inte märkas förrän man kopplar ur den, och då ska den upplevas som väldigt saknad. Så är det här, det är en illusionsskapande högtalare som gör sitt jobb på allra bästa sätt. Jag gillar den skarpt, det är så här det ska vara.
Effekter då? Jo, effekter kräver dynamik och dynamik finns det faktiskt rätt gott om. Det kanske inte alltid blir fullt lika spektakulärt som på ett dynamiskt system konstruerat för att vara spektakulärt, men i gengäld är det kvalitet i effekterna. Det kan också vara ett litet aber med det, eftersom upplösningen gör att du ibland kan höra felen när effekter är överproducerade för att bli så häftiga som möjligt. Du missar inga detaljer med ML.
Det som är svagheten med Electromotion-systemet är att fronthögtalarna inte är konstruerade för att ha största möjliga bredd i ljudbilden. Det betyder att det är lite trixigare att få till placeringen av högtalarna i förhållande till lyssningsplatsen. Du har ett bra ljud nästan hur du än ställer dem, bara de vinklas in lite mot lyssningsplatsen, men du kan ta upp ljudet ytterligare en nivå om du arbetar lite med placeringen. Därför är det här inte idealsystemet om du har ett biorum där högtalarna bara måste stå just på en specifik plats.
Elektrostatmembranet är mycket tunt och svagt böjt, en teknik Martin Logan finputsat för att få ut så stor spridning som möjligt från membranet.
Slutsats
Vill du ha ett surroundhögtalarsystem som spelar ypperlig musik och film på en verkligt hög nivå för sitt pris, bör du ta en närmare titt på Martin Logan Electromotion-systemet. Det är en mycket lyckad sammanflätande kompromiss av elektrostatelement, Folded Motion-diskanter och dynamiska element. Komplettera med en subwoofer och du har ett kanonsystem. Rekommenderas!
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser