Under pandemin ökade (naturligt nog) efterfrågan på att bli underhållen hemma i sitt eget trygga, smittfria vardagsrum – och det hade streamingjättarna ingenting emot.
Disney+, Netflix, Prime Video, SkyShowtime (Paramount+), Max (HBO Nordic), Apple TV+ och Viaplay ökade sina innehållsbudgetar till oanade höjder och lanserade titlar i allt snabbare takt.
När världen sedan återgick till det normala var detta naturligtvis inte en hållbar affärsmodell, och de senaste två åren har streamingmarknaden genomgått en kraftig konsolidering.
Fokus ligger nu på att tjäna pengar, snarare än dyr tillväxt, och antalet nya titlar har kraftigt reducerats. Samtidigt har Viaplay i det närmaste kastat in handduken och Max fokuserar främst på billigt producerad realityskräp.
Med det sagt har vi sällan delat ut så många toppbetyg under ett år!
Med starka serier som Fallout, Ripley, Lady in the Lake, Mayor of Kingstown, True Detective, säsong 4, Shōgun har vi varit skamlöst väl underhållna under året som snart är över.
Tyvärr har det varit ett längre glapp mellan guldkandidaterna på filmfronten och biografduken. Men gammal är äldst och både David Fincher (The Killer) och Sir Ridley Scott (Napoleon) har släppt starka filmer – och tack och lov har frekvensen av generiska superhjältefilmer minskat.
Strejk!
Det finns också en annan, starkt bidragande, orsak till att det kom färre nya releaser 2024.
I maj förra året gick majoriteten av Hollywoods manusförfattare ut i strejk i en av de mest omfattande strejkerna i film- och seriebranschens historia. I mitten av juli trappades konflikten upp till nya höjder när samtliga 160 000 medlemmar i fackförbundet Sag-Aftra deltog i den största skådespelarstrejken i Hollywood sedan 1960.
Manusförfattarna krävde bättre betalt och garantier för att AI (med program som ChatGPT) inte skulle ta över en stor del av deras arbete.
Strejken pågick nästan ända till slutet av oktober, med följden att ett antal serier och filmer blev kraftigt försenade eller helt ställdes in.
Konflikt
En av de serier som ligger långt efter i schemat till följd av strejken är serieskaparen Taylor Sheridans säsong 2 av västerndramat 1923 – en prequel-serie till den megapopulära Yellowstone. I juni kom inspelningen äntligen igång.
Och när vi ändå är inne på Yellowstone kan vi inte låta bli att nämna det som nästan har dominerat nyhetsflödet från det serieproducerade Hollywood under de senaste 18 månaderna: Den oförsonliga konflikten mellan seriens stjärna Kevin Costner (boskapsbaronen John Dutton) och Sheridan.
Det hela slutade med att Costner lämnade serien (mer eller mindre frivilligt), att serien lades ner och att samarbetsklimatet mellan de två stora egona blev så giftigt att Costner inte ens återvänder i de sista sex avsnitten (säsong 5, del II) för att ge historien ett tillfredsställande slut.
Eller rättare sagt: om epilogen blir tillfredsställande eller inte återstår fortfarande att se – den 14 november får vi svaret, när SkyShowtime-premiären av Yellowstone säsong 5, del II äger rum. Ljud & Bild tog på sig cowboystövlarna och reste till ”Yellowstone-land” för att värma upp inför seriefinalen.
Förra året vann Costner sin första Golden Globe för sin roll som John Dutton i Yellowstone. I år var serien inte nominerad till några priser, inte heller till Emmy.
Däremot gjorde inte oväntat och mycket välförtjänt, Shōguns serieskapare, Rachel Kondo och Justin Marks, praktiskt taget rent hus vid årets Emmy-utdelning. Totalt 18 utmärkelser gick till det historiska japanska dramat – vilket slår alla Emmy-rekord!
Faktum är att miniserien nu kommer att få en uppföljande säsong. Vi ser redan fram emot den!
Höjda priser
Återigen höjer de flesta streamingtjänster sina månadspriser samtidigt som de skär ner på innehållet.
Dessutom lägger de (förståeligt nog) fler och fler hinder i vägen för att kontot delas med andra familjemedlemmar/vänner. Eller så erbjuds billigare prenumerationer med reklam.
Med det sagt fanns (finns) det en hel del algoritmstyrt, massproducerat skräp där ute! Med kostnadsbesparingar och en stramare budgetdisciplin kan innehållsansvariga (förhoppningsvis) fokusera mer på kvalitet framför kvantitet framöver.
Nästa år ser redan ut att bli ett lovande år för filmer och serier i detta avseende.
PS! Du kan läsa mer om förra årets recensioner, och många tusen fler, på ljudochbild.se. Gott nytt serie- och filmår!