Japanska Roland är en av de största tillverkarna av musikutrustning. R-26 kommer från märkets professionella sortiment och kan precis som Zoom H6 spela in i sex kanaler på en gång.
Som enda testdeltagare har R-26 hela fyra inbyggda mikrofoner, dolda under ett kantigt virrvarr av galler som täcker hela ovansidan. Mikrofonerna är väl skyddade, men alla skarpa metallkanter måste orsaka viss diffraktion.
Funktioner och användning
”Byggd som en stridsvagn”, är en av de allra mest slitna klyschorna inom pryljournalistiken. Men om den ändå måste användas så får det bli för att beskriva Roland R-26, som visserligen inte är byggd av tumstjock pansarplåt, men vars massiva fyrkantighet påminner om något som man skulle kunna ta med sig till slagfältet. Alla knappar är försänkta och de två stora rattarna för ljudnivå är både skyddade och lätt åtkomliga.
Roland är ensamma om att ha pekskärm. Den är svartvit och har låg upplösning. Men den förenklar skötseln våldsamt mycket. Att sköta de övriga är som ett déjà vu till tiden före smartmobiler och surfplattor!
Eftersom vi befinner oss i den professionella musikvärlden kan man naturligtvis köpa extrautrustning till varje tänkbart behov. Förutom stereomikrofoner finns det binaurala mikrofoner (konstgjorda huvuden), en stereo-shotgun för riktningsbestämda inspelningar och vindskydd. Synkroniseringssko för fjärrstyrning från kamera finns dock inte.
Så låter den
Man känner sig verkligen i gott sällskap med Roland R-26, som har den bästa ”rockfaktorn”. När musiken spelar glömmer man bort att analysera och njuter i stället bara av musiken. Sätter man ändå på sig de kritiska lyssningsglasögonen är röståtergivningen inte riktigt lika bra och naturlig som hos Zoom, som är den närmaste konkurrenten rent prismässigt. Å andra sidan låter bas, fiol och piano fängslande.
Basåtergivningen är lite betonad i R-26. Inte i den bemärkelsen att man drunknar i bas. Det finns bara ett fokus på rytmen och den musikaliska sammanhållningen i stället för alla beståndsdelar. När man spelar in ett band låter det som ett band som spelar ihop. Inte som en skock instrument i samma rum.
Slutsats
Roland R-26 är ingen meningslös pryl utan ett professionellt verktyg. Att spela in från två mikrofonvinklar samtidigt tilltalar förmodligen främst producenter och musiker, men det ger en möjlighet att göra skräddarsydda live-inspelningar med både klart direktljud och god rumskänsla. Pekskärmen gör användningen enkel och ljudkvaliteten gör att man blir sugen på att störta ut och börja spela in musik.
Också i detta test:
Olympus LS-100
Multitracker med byråkratisk styrning
Olympus inspelare försöker vara allt på en gång, men lyckas inget vidare.
Sony PCM-D100
High-end-inspelning i farten
Sonys nya HD-inspelare har inte bara hög, utan ultrahög upplösning.
Yamaha Pocketrak PR7
High Definition i fickformat
PR7 får plats i bröstfickan, men ljudet är av full storlek.
Zoom H6
Allsidig och utbyggbar inspelare
H6 är flexibel åt alla håll och kanter och kan byggas ut på ett ögonblick.
Tascam DR-40
Överskådlig arbetshäst med neutralt ljud
Inga vilda innovationer, men bra ljud och logisk uppbyggnad.