Tascam, som är Teacs professionella avdelning, är inte minst kända för sina Portastudio-flerkanalsinspelare för hemstudior. Företaget har dock också varit en av de viktigaste tillverkarna av PCM-inspelare. DR-40 har ett par år på nacken, men har sjunkit i pris med tiden och det gör den riktigt intressant.
DR-40 är den avgjort mest oansenliga recordern och det verkar som om Tascam har gjort det till en ära att inte överdriva några detaljer. Kabinettet är i matt, gråsvart plast och knapparna är små. Det finns inga smarta skyddsbågar eller försänkta vridreglage. De två mikrofonerna är dock skyddade bakom var sin metallbåge. Tre ovala lysdioder anger dual-inspelning, 4-kanalsljud och överdubbning. En fjärde LED visar överbelastning och sitter långt bort från de övriga så att man inte ska förväxla varningen med en indikator.
Funktioner och användning
Displayen är inte testets mest högupplösta och texten liknar något från ett 8-bitars arkadspel. Men saker och ting är logiskt organiserade, så det är enkelt att hitta och att göra de inställningar som passar uppgiften. ”Quick”-knappen är snudd på genial och fungerar på samma sätt som genvägsmenyerna i Windows: en tryckning visar en lista över de mest relevanta möjligheterna i aktuella menyer.
De flesta inspelare är utrustade med vridreglage för inspelningsstyrka. På DR-40 ställs det istället in med tryckknappar på sidan.
DR-40 kan spela in fyra kanaler samtidigt. Förutom fyrkanalsinspelning finns ”dual record”, som gör en extra inspelning, fast 6–12 dB lägre, så att det alltid finns en oförvrängd kopia om musikerna brassar på extra mycket mitt i låten.
Så låter den
Tascam utmärker sig med en balanserad återgivning utan särskilda svaga sidor. Återgivningen är avslappnad och utan betoningar, men det finns inte samma förtjusning som hos Roland eller knivskarpa upplösning som hos Sony.
I komplexa passager tar DR-40 dock lite lätt på saker och ting, när alla instrument i orkestern tar i tillsammans så flyter de ihop en smula.
Mikrofonerna fångar upp musiken bra. I XY-läge finns det mindre rumskänsla än hos övriga. Vilket kan vara både en nackdel och en fördel. Vill du ha mer rumskänsla går det att vrida mikrofonerna till AB-läge.
Slutsats
Tascam DR-40 är en gedigen PCM-inspelare från tillverkaren som mer eller mindre uppfann hela produktkategorin. Den saknar uppfinningsrikedom och är i stället hundraprocentigt inriktad på att göra jobbet. Bristen på fysisk inspelningskontroll är ett minus, men den logiska skötseln en stor hjälp.
Också i detta test:
Olympus LS-100
Multitracker med byråkratisk styrning
Olympus inspelare försöker vara allt på en gång, men lyckas inget vidare.
Sony PCM-D100
High-end-inspelning i farten
Sonys nya HD-inspelare har inte bara hög, utan ultrahög upplösning.
Yamaha Pocketrak PR7
High Definition i fickformat
PR7 får plats i bröstfickan, men ljudet är av full storlek.
Zoom H6
Allsidig och utbyggbar inspelare
H6 är flexibel åt alla håll och kanter och kan byggas ut på ett ögonblick.
Roland R-26
För musiker och skivproducenter
Professionella funktioner i rejäl inpackning. Roland R-26 kan spela in med två mikrofonuppsättningar samtidigt.