Elbilsrevolutionen, som för bara några år sedan verkade oundviklig, står nu inför allvarliga utmaningar. Konkurser, sjunkande försäljning och politisk motvilja tycks kasta långa skuggor över branschens framtid. Till och med EU:s ambitiösa mål att fasa ut fossildrivna bilar till 2035 verkar vackla under trycket från medlemsländerna och bilindustrins intressen.
Norge
I Norge, som kanske är världens främsta föregångsland när det gäller elbilar, har flera aktörer tvingats kasta in handduken. Nyligen gick den stora begagnathandlaren Marcusbil i konkurs efter flera års framgångar med försäljning av begagnade elbilar. Bolaget omsatte 265 miljoner norska kronor 2022, men sedan bromsade det in rejält och man lyckades inte vända nedgången 2023 och 2024. Prissänkningar från Tesla i början av 2023 påverkade värdet på begagnade Teslabilar negativt, vilket drabbade Marcusbil hårt.
Även bildelningstjänsten Fleks fick nyligen ansöka om konkurs med en skuld på 643 miljoner norska kronor. Bolaget har kämpat med fallande begagnatpriser, ökade räntekostnader och försvagad köpkraft hos kunderna.
Danmark
Den danske bildesignern Henrik Fiskers amerikanska elbilsäventyr gick i konkurs efter uppstartsproblem under lågkonjunkturen. Och i Danmark gick leasingbolaget Caradvisor ApS i konkurs tidigare i år med tvåsiffriga miljonskulder. Enligt Nordjyske har både skattemyndigheten och Sparekassen Danmark stora utestående belopp hos bolaget. Detta är bara den senaste i raden av konkurser bland danska fordonsföretag, där ett gemensamt drag verkar vara stora skulder till skattemyndigheterna.
Sverige
Det svensk-kinesiska bolaget Polestar, som tillverkar elbilar i premiumsegmentet, har upplevt en betydande nedgång i försäljningen. Under det första kvartalet 2024 föll försäljningen med 36,5 procent jämfört med samma period föregående år. Dessutom har det skett vad som bara kan beskrivas som en konkurslavin bland svenska bilhandlare under det senaste året.
Elbilsrevolutionen väntar
Internationellt har även jättar som Tesla upplevt bakslag. Bolaget rapporterade nyligen en nedgång på 6,6 procent i globala leveranser under första halvåret 2024 jämfört med samma period förra året.
Samtidigt har Ford justerat sin elbilsstrategi och sänkt produktionsmålen efter svagare försäljningssiffror än väntat. Detta speglar en bredare trend bland biltillverkare som nu ser behovet av att omvärdera sina investeringar i elfordon.
Traditionella biltillverkare gör en helomvändning
I ljuset av den minskande efterfrågan på elbilar har flera traditionella biltillverkare börjat tänka om i sina strategier. Mercedes-Benz meddelade nyligen att man kommer att investera mer i förbränningsmotorteknik än tidigare planerat – hela 159 miljarder kronor bara i år.
Volkswagen har också minskat sina investeringar i elbilar och planerar att lägga 60 miljarder Euro på vidareutveckling av förbränningsmotorer.
Toyota, världens största biltillverkare, har länge varit skeptisk till en snabb övergång till elbilar. Nu satsar man på en ny generation förbränningsmotorer som förutom bensin även ska kunna använda vätgas. De ser detta som en viktig del av sin strategi för att uppnå koldioxidneutralitet.
Politisk motvilja och e-fuel som kryphål
EU:s ambitiösa mål att fasa ut försäljningen av nya fossildrivna bilar till 2035 möter nu motstånd från flera håll. Tyskland, en av EU:s tungviktare inom bilindustrin, har seglat upp som en stark motståndare till ett totalförbud mot förbränningsmotorer. Den tyske finansministern Christian Lindner argumenterade nyligen för att EU bör tillåta bilar som drivs av ”klimatvänliga” bränslen även efter 2035. ”Det är marknaden som ska avgöra vad som är ekonomiskt och vad konsumenterna vill ha, inte politiker och byråkrater”, sade Lindner till tidningen Augsburger Allgemeine.
I centrum för denna debatt står e-fuel, även känt som syntetiskt bränsle, med Porsche och Siemens i spetsen. E-fuel produceras genom att väte kombineras med CO2 som fångas upp från atmosfären, vilket i teorin gör det koldioxidneutralt. Förespråkarna menar att det kan vara en mer praktisk lösning för vissa typer av fordon och marknader, särskilt i övergångsfasen mot full elektrifiering. Kritikerna påpekar å andra sidan att produktionen av e-bränsle är energikrävande och fortfarande kommer att leda till lokala utsläpp av föroreningar.
Ljusare tider i sikte?
Trots många dystra nyheter finns det flera tecken på att elbilsrevolutionen fortfarande pågår, men i en långsammare takt än vad många förväntade sig för bara två år sedan. I USA ökade försäljningen av elbilar med 11,3 procent under det andra kvartalet 2024, enligt en rapport från Kelley Blue Book. Ett rekordantal på 330 463 enheter såldes under kvartalet. Tillväxten beror bland annat på ökad tillgänglighet, fortsatta ekonomiska incitament för elbilar och ett större antal leasingavtal.
I Kina, som är världens största bilmarknad, fortsätter elbilsförsäljningen att växa. BYD, den största kinesiska elbilstillverkaren, rapporterade en 30,5-procentig ökning av personbilsförsäljningen i juli jämfört med samma månad förra året.
Även om Tesla har upplevt en avmattning globalt ökade försäljningen av deras Kina-tillverkade elbilar med 15,3 % i juli jämfört med samma månad förra året.
Teknisk utveckling och fallande priser
En viktig faktor som talar för elbilens framtid är den snabba tekniska utvecklingen och de sjunkande priserna. Batteriteknologin blir hela tiden bättre och billigare, vilket ökar räckvidden och sänker kostnaden för elbilar. Den kinesiska tillverkaren BYD har till exempel nyligen lanserat en ny batteriteknologi som man hävdar kommer att ge elbilarna en räckvidd på över 1 000 kilometer på en enda laddning. Något som borde eliminera räckviddsångesten en gång för alla. På kundlistan finns bland annat Toyota.
Samtidigt arbetar både etablerade biltillverkare och nya aktörer med att lansera mer prisvärda och kompakta elbilsmodeller. Citroën har till exempel nyligen lanserat ë-C3, en kompakt elbil med ett startpris på under 300 000 kronor. Volkswagen kommer att följa upp med den lilla ID.1 2026 och Tesla har också planer på mer prisvärda bilar i början av 2025, även om de inte har specificerat något mer om detta. Sedan har vi den lilla lågprisbilen BYD Seagull som förväntas komma till Europa 2025.
Det råder ingen tvekan om att elbilarna kommer att fortsätta att utvecklas, och till allt lägre kostnad.
Slutsats
Elbilsrevolutionen står utan tvekan inför betydande utmaningar. Konkurser, sjunkande försäljning och politisk ovilja har skapat osäkerhet om framtiden. Ändå finns det anledning till optimism. Den teknologiska utvecklingen fortsätter i snabb takt och marknaden i nyckelländer som Kina och USA fortsätter att växa. Övergången till eldrivna transporter kommer sannolikt att ta längre tid än vad många optimister hade hoppats på och vägen dit kan bli mer krokig än vad man först trodde. Utvecklingen av e-fuel och andra alternativa teknologier kan ytterligare komplicera bilden för elfordon.
Men trots alla utmaningar är det svårt att föreställa sig att världen skulle återgå till att vara helt beroende av fossildrivna fordon. Klimatförändringarna och behovet av renare stadstransporter kommer att fortsätta att driva på utvecklingen. Elbilarna är här för att stanna, även om deras dominans kan ta längre tid att uppnå än vad man först trodde.