TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

TEST: Cowboy Cruiser ST

En Tesla på två hjul

Med Cowboy Cruiser ST får du förstklassig konstruktion och en stabil färd. Elcykeln har en mängd funktioner och inställningar, men körupplevelsen är lite anonym.

Av / 2024-08-24 - 14:22
Cowboy Cruiser ST

Home tycker

  • Elegant konstruktion, bekväm assistans, en mängd olika appfunktioner och inställningsmöjligheter
  • Kortare räckvidd än andra elcyklar i samma klass. Något anonym körupplevelse. All hantering och justering måste göras i appen.

Redan från början känns Cowboy Cruiser ST som den designikon som det belgiskbaserade elcykelföretaget är känt för. Cruiser riktar sig till stadsbor och finns både med och utan low step, det vill säga lågt insteg. Målgruppen är det yngre segmentet som älskar att finjustera och inte är rädda för en utmaning från andra tvåhjuliga cowboys.

Allt görs via Cowboy-appen. Här kan du till exempel ställa in assistanslägen, GPS och ruttvägledning. Du får också väderprognoser, statistik och en indikation på den aktuella luftkvaliteten innan du ger dig i väg. Appen blir därmed också en cykeldator som ansluts via Bluetooth, mobilnät och GPS.

Cowboy Cruiser ST app1
Den mest välutrustade appen i testet med kartor, statistik, elektroniskt lås och mycket mer. Ännu fler funktioner har lagts till, till exempel minispel. (Skärmdump: iOS)

Om du vill dra full nytta av fördelarna bör du skaffa ett mobilskal med så kallat quadlock. Med skalet på fäster du din mobil i mitten av styret där den fungerar som en synlig kontrollpanel. Stället där skalet sitter ovanpå cykelns styre fungerar också som laddare för din mobil.

Appen låser också upp cykeln när du närmar dig. Om någon flyttar din cykel får du en varning i appen i form av text som kompletteras med en stor röd cirkel. Om detta är tillräckligt för att hålla tjuvarna borta är tveksamt.

Läs också För den stilsäkra urbana cowboyen Cowboy 4 har en förstklassig design, är smidig att köra och har intuitiv mobilstyrning. Men den är inte för cowboys i alla storlekar.

Batteriet är diskret gömt på baksidan av ramens mittstång för sadeln. Med den medföljande nyckeln kan du låsa upp batteriet och ladda det någon annanstans. Räkna med en laddningstid till 100 procent på 3–4 timmar.

Annons

Inställningar och justeringar

Cowboy Cruiser ST är klar att användas direkt ur lådan. Du behöver inte ställa in något, förutom sadelhöjden. Stötdämpning, växling och kontinuerlig assistans (beroende på förhållandena) sköts automatiskt, så du behöver inte lyfta ett finger.

Cowboy Cruiser ST quadlock
Du behöver inte ett skal med quad-lock, men det hjälper. Styret har en plats för din smartphone som även fungerar som laddare. (Foto: Natasja Broström)

För att justera sadeln måste du låsa upp batteriet och ta bort det för att komma åt de två skruvarna inuti ramen. Det här är lite irriterande om cykeln ska användas av flera personer med olika längd. Då måste batteriet tas bort varje gång sadeln ska justeras.

Observera att precis som på Cowboy 4, som vi testade 2023, kan du inte heller ändra eller justera styrets position och höjd.

Nästan hela ramen är i ett stycke utan kanter eller andra färger än diskret svart. Den enda avvikelsen är namnet Cowboy, som står i vitt på sidan. Strålkastaren och baklyktan är inbäddade i ramen, precis som batteriet, vilket bidrar till den diskreta designen. Du slår på och av lamporna i appen.

Cowboy Cruiser ST batteri up
Batteriet är diskret gömt i ramen, men kan tas loss och laddas. Baklyktan är placerad på sidan av batteriet. (Foto: Cowboy)

Du kan låsa upp cykeln utan din mobiltelefon eller om du får ett felmeddelande i appen och behöver nollställa inställningarna. Använd nyckeln för att låsa upp batteriet, ta bort det och sätt tillbaka det efter 20 sekunder. Cykeln är nu upplåst, men du måste återansluta till appen för att slå på eller av assistansen och använda appens funktioner.

App och finesser

Cowboy-appen fungerar (tack och lov) felfritt. Appen är ett måste för att kunna använda Cowboy Cruiser ST. Utan appen får du ingen assistans, GPS, väderprognos med mera.

Cowboy Cruiser ST batteri lock
Batteriet kräver en nyckel för att kunna tas bort. Till exempel för att ladda eller om du vill justera sadeln. Om batteriet inte är korrekt isatt får du ett meddelande via appen. (Foto: Natasja Broström)

Cowboy Cruiser ST har två lägen: Power och Eco. Beroende på vilket läge du väljer visar appen hur många kilometer du kan förvänta dig att batteriet ska räcka till. Appen berättar också hur mycket du förbrukar, hur ren luften är i ditt område och vägbeskrivningar.

Nu senast har Cowboy-appen uppdaterats så att användare över hela världen kan gå med i grupper och se varandras statistik. Appen innehåller också små spel och mini-utmaningar med andra Cowboy-ägare när det gäller tid och avstånd.

Läs också Toppsmarta tvåhjulingar Vi testar fyra elcyklar byggda från grunden för att ge dig en optimal elektrisk tur på cykelvägen samt smidig digital hantering.

Appen är kort sagt ett ymnighetshorn av finesser, hjälpfunktioner och statistik. Under en enda tur uppför en större backe förbrände jag till exempel energi motsvarande ett äpple. Om man gillar sånt är en smaksak. De många funktionerna har ingen betydelse för den faktiska användningen.

Körning i uppförsbackar och på plan mark

Den första delen av min teststräcka är platt och utan backar, så jag ställer in läget på ”Eco”. I stadstrafik är Cowboy Cruiser ST lätt att ta sig fram på eftersom cykeln reagerar snabbt och smidigt. Hjälpen från den bakhjulsmonterade motorn arbetar stadigt utan något frenetist ”knuffande” som vissa cyklar ger.

Cowboy Cruiser ST display app
Appen är vägen till en mängd olika funktioner och inställningar. Du kan ställa in den så att den slår på cykeln när du närmar dig. (Foto: Natasja Broström)

I närheten av en backe slår jag på ”Power”-läget i appen. Kraften från motorn intensifieras, men utan att vara obehaglig. Jag får en stabil och säker drivning uppför alla 11 höjdmeter i backen. Cruiser ST ger en bra körupplevelse, men är inte lika smidig och bekväm som Ampler Stellar.

Nästa provtur med Cowboy är uppför en ännu större backe utanför stadskärnan. I den över 500 meter långa uppförsbacken ger Cruiser i ”Power”-läget återigen en solid drivkraft. På de sista 50 metrarna tappar dock cykeln lite prestanda.

Cowboy Cruiser ST app
Cyklingen upp och ner för backarna förbrände lika mycket energi som ett äpple. Det tog också hårt på batteriet, som tappade 10 procent på bara en tur. (Skärmdump: iOS)

Under en vecka provar jag olika (platta) sträckor och uppförsbackar. Upplevelsen är bra och stabil, men backarna och den ökade assistansen som följer av dem tär på batteriet. Efter några turer och backar (genomsnittlig lutning: 4,9 procent) är batterinivån 90 procent.

Sammantaget levererar Cowboy Cruiser ST allt du kan förvänta dig av en modern och elegant elcykel. Körkvaliteten är som förväntat utmärkt, men bara lite anonym jämfört med Ampler Stellar.

Slutsats

Om du vill ha design och bra köregenskaper ska du ta en närmare titt på Cowboy Cruiser ST. Elcykeln älskar att fara fram i stadstrafiken, men tappar lite av gnistan i längre backar. För kortare stigningar levererar Cowboy Cruiser ST dock mycket kraft och utan några hetsiga knuffar.

Cowboy Cruiser ST carbon chain
En av de många konstruktionsdetaljerna på Cowboy: kolfiberkedjan är i ett stycke. Enligt Cowboy kräver kedjan ingen olja/smörjning och minimalt underhåll (Foto: Natasja Broström)

Förutom designen är Cowboy-cyklarna kända för det enorma utbudet av inställningar och funktioner i appen. Mycket av det är användbart. Till exempel om du vill spåra din cykeltur, se vägkartor och följa andra Cowboy-ägares turer. En del av det är dock bara fluff som inte har något att göra med den faktiska körupplevelsen.

Cowboy Cruiser ST back
Cowboy Cruiser ST är för designmedvetna cyklister som älskar en aktiv körstil. Appen har en mängd funktioner. Alla är inte absolut nödvändiga för körupplevelsen (Foto: Natasja Broström)

Cowboy Cruiser ST är smidig att använda och fantastisk att köra, särskilt i stadstrafik. Cykeln reagerar snabbt och är lätt att ta sig runt med. Designen är i Tesla-klassen, men batteriets prestanda är lite av en besvikelse. Sammantaget är Cruiser ganska nära att bli testvinnare. Men Ampler Stellar levererar det där lilla extra av imponerande körglädje.

Karakter
Cowboy Cruiser ST
High End

Också i detta test:

Ampler Stellar Midnight Blue

Smidig och lättkörd skönhet

Amplers elcykel imponerar på nästan alla punkter. Om du kan klara dig utan råstyrka och ett omfattande utbud av inställningar är Stellar en idealisk cykel för stadsbruk.

Elegant och diskret design. Lätt att hantera med och utan aktivt batteri. Bekväm framdrivning och assistans både i uppförsbackar och på plan mark. Automatisk byte av assistans.
Märkbart klenare batteri. Inte lämplig för snabba tempoväxlingar och uppförsbackar.
Läs hela testet
Natasja Broström
Natasja Broström (född 1971) är journalist på L&B Home. Hon började på Politikens IT-bilaga på 1990-talet och därifrån gick resan vidare till facktidningar, magasin och tidningar där Natasja bland annat skrev om IT och nördkultur. Från 2002 har Natasja jobbat på Datatid Techlife, sedan som IT-journalist inom smart living och brevlåderedaktör på Alt om Data.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild