Redan från början känns Cowboy Cruiser ST som den designikon som det belgiskbaserade elcykelföretaget är känt för. Cruiser riktar sig till stadsbor och finns både med och utan low step, det vill säga lågt insteg. Målgruppen är det yngre segmentet som älskar att finjustera och inte är rädda för en utmaning från andra tvåhjuliga cowboys.
Allt görs via Cowboy-appen. Här kan du till exempel ställa in assistanslägen, GPS och ruttvägledning. Du får också väderprognoser, statistik och en indikation på den aktuella luftkvaliteten innan du ger dig i väg. Appen blir därmed också en cykeldator som ansluts via Bluetooth, mobilnät och GPS.
Om du vill dra full nytta av fördelarna bör du skaffa ett mobilskal med så kallat quadlock. Med skalet på fäster du din mobil i mitten av styret där den fungerar som en synlig kontrollpanel. Stället där skalet sitter ovanpå cykelns styre fungerar också som laddare för din mobil.
Appen låser också upp cykeln när du närmar dig. Om någon flyttar din cykel får du en varning i appen i form av text som kompletteras med en stor röd cirkel. Om detta är tillräckligt för att hålla tjuvarna borta är tveksamt.
Batteriet är diskret gömt på baksidan av ramens mittstång för sadeln. Med den medföljande nyckeln kan du låsa upp batteriet och ladda det någon annanstans. Räkna med en laddningstid till 100 procent på 3–4 timmar.
Inställningar och justeringar
Cowboy Cruiser ST är klar att användas direkt ur lådan. Du behöver inte ställa in något, förutom sadelhöjden. Stötdämpning, växling och kontinuerlig assistans (beroende på förhållandena) sköts automatiskt, så du behöver inte lyfta ett finger.
För att justera sadeln måste du låsa upp batteriet och ta bort det för att komma åt de två skruvarna inuti ramen. Det här är lite irriterande om cykeln ska användas av flera personer med olika längd. Då måste batteriet tas bort varje gång sadeln ska justeras.
Observera att precis som på Cowboy 4, som vi testade 2023, kan du inte heller ändra eller justera styrets position och höjd.
Nästan hela ramen är i ett stycke utan kanter eller andra färger än diskret svart. Den enda avvikelsen är namnet Cowboy, som står i vitt på sidan. Strålkastaren och baklyktan är inbäddade i ramen, precis som batteriet, vilket bidrar till den diskreta designen. Du slår på och av lamporna i appen.
Du kan låsa upp cykeln utan din mobiltelefon eller om du får ett felmeddelande i appen och behöver nollställa inställningarna. Använd nyckeln för att låsa upp batteriet, ta bort det och sätt tillbaka det efter 20 sekunder. Cykeln är nu upplåst, men du måste återansluta till appen för att slå på eller av assistansen och använda appens funktioner.
App och finesser
Cowboy-appen fungerar (tack och lov) felfritt. Appen är ett måste för att kunna använda Cowboy Cruiser ST. Utan appen får du ingen assistans, GPS, väderprognos med mera.
Cowboy Cruiser ST har två lägen: Power och Eco. Beroende på vilket läge du väljer visar appen hur många kilometer du kan förvänta dig att batteriet ska räcka till. Appen berättar också hur mycket du förbrukar, hur ren luften är i ditt område och vägbeskrivningar.
Nu senast har Cowboy-appen uppdaterats så att användare över hela världen kan gå med i grupper och se varandras statistik. Appen innehåller också små spel och mini-utmaningar med andra Cowboy-ägare när det gäller tid och avstånd.
Appen är kort sagt ett ymnighetshorn av finesser, hjälpfunktioner och statistik. Under en enda tur uppför en större backe förbrände jag till exempel energi motsvarande ett äpple. Om man gillar sånt är en smaksak. De många funktionerna har ingen betydelse för den faktiska användningen.
Körning i uppförsbackar och på plan mark
Den första delen av min teststräcka är platt och utan backar, så jag ställer in läget på ”Eco”. I stadstrafik är Cowboy Cruiser ST lätt att ta sig fram på eftersom cykeln reagerar snabbt och smidigt. Hjälpen från den bakhjulsmonterade motorn arbetar stadigt utan något frenetist ”knuffande” som vissa cyklar ger.
I närheten av en backe slår jag på ”Power”-läget i appen. Kraften från motorn intensifieras, men utan att vara obehaglig. Jag får en stabil och säker drivning uppför alla 11 höjdmeter i backen. Cruiser ST ger en bra körupplevelse, men är inte lika smidig och bekväm som Ampler Stellar.
Nästa provtur med Cowboy är uppför en ännu större backe utanför stadskärnan. I den över 500 meter långa uppförsbacken ger Cruiser i ”Power”-läget återigen en solid drivkraft. På de sista 50 metrarna tappar dock cykeln lite prestanda.
Under en vecka provar jag olika (platta) sträckor och uppförsbackar. Upplevelsen är bra och stabil, men backarna och den ökade assistansen som följer av dem tär på batteriet. Efter några turer och backar (genomsnittlig lutning: 4,9 procent) är batterinivån 90 procent.
Sammantaget levererar Cowboy Cruiser ST allt du kan förvänta dig av en modern och elegant elcykel. Körkvaliteten är som förväntat utmärkt, men bara lite anonym jämfört med Ampler Stellar.
Slutsats
Om du vill ha design och bra köregenskaper ska du ta en närmare titt på Cowboy Cruiser ST. Elcykeln älskar att fara fram i stadstrafiken, men tappar lite av gnistan i längre backar. För kortare stigningar levererar Cowboy Cruiser ST dock mycket kraft och utan några hetsiga knuffar.
Förutom designen är Cowboy-cyklarna kända för det enorma utbudet av inställningar och funktioner i appen. Mycket av det är användbart. Till exempel om du vill spåra din cykeltur, se vägkartor och följa andra Cowboy-ägares turer. En del av det är dock bara fluff som inte har något att göra med den faktiska körupplevelsen.
Cowboy Cruiser ST är smidig att använda och fantastisk att köra, särskilt i stadstrafik. Cykeln reagerar snabbt och är lätt att ta sig runt med. Designen är i Tesla-klassen, men batteriets prestanda är lite av en besvikelse. Sammantaget är Cruiser ganska nära att bli testvinnare. Men Ampler Stellar levererar det där lilla extra av imponerande körglädje.
Också i detta test:
Ampler Stellar Midnight Blue
Smidig och lättkörd skönhet
Amplers elcykel imponerar på nästan alla punkter. Om du kan klara dig utan råstyrka och ett omfattande utbud av inställningar är Stellar en idealisk cykel för stadsbruk.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser