De flesta känner nog till Leica för deras klassiska kompaktkameror och professionella systemkameror, men nu har de gått vidare och gjort sin första hemmabioprojektor av typen UST (Ultra Short Throw).
Den tyska kameratillverkaren startade redan 1849 som Leitz Wetzlar och är ett av fotobranschens mest respekterade varumärken. Leica Cine 1 är en projektor med kort kastavstånd som kan skapa en jättestor bild trots att den placeras tätt intill väggen. Projektorn har utvecklats i samarbete med kinesiska Hisense och kombinerar avancerad RGB-laser-LCD-teknik och en specialtillverkad Leica Summicron-lins med ett smart användargränssnitt. Resultatet är en imponerande skarp bild i stort format – men den kostar fläsk!
Leica Cine 1: Från 80 till 120 tum
Det är ett välbekant faktum att TV-skärmarna blir allt större. Undersökningar visar att vi nordbor är extra intresserade av stora skärmstorlekar. Men det går inte att undvika att stora TV-apparater tar mycket plats och är tunga och opraktiska – till den grad att de knappt går att få in genom dörren. Därför kan det verka lockande med en projektor som ger en enorm bild utan allt krångel.
Leica Cine 1 finns i tre olika versioner med en fast bildstorlek på 80, 100 respektive 120 tum. Du hittar alltså inget justerbart zoomobjektiv på den här projekton. Leica har i stället gjort linserna specifika för varje skärmstorlek. Allt för att de vill bevara en enhetlig skärpa över hela bildytan. Vår tidigare erfarenhet av projektorer med kort kastavstånd pekar mot att detta kan vara en god idé, eftersom just skärpa och bildlikformighet har visat sig vara en utmaning.
4K-laserprojektor med snygg design
Själva hjärtat i Leica Cine 1 är ett 4K DLP-bildchip från Texas Instruments, kombinerat med en trippel RGB-laserljuskälla från Hisense. Den använder ”pixel shift”-teknik för att åstadkomma 4K-upplösning. Projektorn är specificerad till uppemot 3 000 ANSI lumen i ljusstyrka och har upp till 25 000 timmars livslängd.
Innanmätet är en sak, men i det här fallet kan vi inte undvika att prata om exteriören. Leica-projektorn har nämligen en extra snygg design: skalet är gjort av aluminium med rundade kanter och en snygg ytfinish i matt silver. Högtalarna sitter dolda bakom en perforerad aluminiumfront medan en motorstyrd metallplatta på toppen täcker den dyrbara optiken när projektorn inte används.
Många UST-projektorer har ett utseende som gör att man helst vill gömma undan dem, men den här kan vi absolut tolerera att ha stående framme i vardagsrummet! Leica berättar också att de har inlett ett samarbete med en tysk möbeltillverkare (Kettnaker) för att leverera anpassade inredningslösningar till projektorn, i kombination med en integrerad och motorstyrd skärm. Då kan man få en ”osynlig” TV som kan höjas och sänkas med en knapptryckning!
Installation
Leica-projektorn är gjord för att ställas cirka 25 centimeter ut från väggen och kan då projicera en bild på antingen 80, 100 eller 120 tum. Skärmstorleken bör specificeras i förväg så att man kan köpa en passande rambaserad eller utfällbar filmduk.
Man KAN naturligtvis välja att projicera bilden direkt på en slät vit vägg också, men en sådan här highend-projektor förtjänar självfallet en ordentlig duk. Anledningen till detta är att en vanlig vitmålad vägg saknar de rätta reflekterande egenskaperna, ytan är grov och själva väggen är sällan 100 % rak.
En duk bör därför tas med i beräkningen och helst bör den vara av typen ALR (Ambient Light Reflection) som absorberar mindre ljus från omgivningen.
Bruksanvisningen tar oss enkelt igenom den första installationen, där mycket handlar om att placera projektorn exakt i förhållande till väggen/duken och sedan finjustera höjden på hörnen tills man får rätt geometri. Detta är en mödosam och ganska tidskrävande process, men när den väl är klar så är den klar.
Det är givetvis viktigt att placera projektorn på ett stabilt, stadigt och säkert underlag, där man undviker att någon oavsiktligt ”stöter till” den. Då måste man börja om från början …
Användning och finesser
Vi blir imponerade av det vackra aluminiumskalet och det bländande laserljuset, men rent funktionellt känns Leica Cine 1 precis som en helt vanlig TV. Den startar snabbt från standby-läge och är laddad med det smarta användargränssnittet VIDAA, samt har fjärrkontrollen vi känner igen från Hisenses TV-modeller. (Det bör dock nämnas att den amerikanska versionen av Leica Cine 1 levereras med Google TV och en snygg fjärrkontroll i borstad aluminium.)
Menysystemet ger oss tillgång till en mängd olika appar och streamingtjänster via Wi-Fi eller Ethernet. Bland de tillgängliga streamingtjänsterna hittade vi Apple TV+, Disney+, Netflix, Prime Video och såklart YouTube – däremot kunde vi i skrivande stund inte hitta Max.
Projektorn har även gott om anslutningar för externa videokällor, inklusive tre HDMI-anslutningar, varav två stöder videosignaler med upp till 4K/120 Hz. Formatstödet är bra, med bland annat Dolby Vision HDR och Dolby Atmos på ljudsidan. Däremot finns det tyvärr inget stöd för 1080p 3D-video.
Förutom de inbyggda högtalarna finns även en eARC-utgång för externa ljudsystem.
Bildkvalitet
Leica (Leitz Camera) var på sin tid uppfinnaren av 35 mm-formatet, som var biofilm vänd 90 grader, och är i dag kända för sina ultraprecisa optiska linser. Så det var väl bara en tidsfråga innan de också använde sin expertis för att framkalla biobilder. Resultatet kan vi nu se med Cine 1 – och skärpan är verkligen spektakulär!
Med bilden uppblåst till 100 tum på väggen hemma kan vi njuta av en knivskarp 4K-bild. Även utan en optimal ALR-skärm är det lätt att se att projektorbilden har en suverän skärpa, och det bästa av allt är att bilden behåller ett skarpt fokus över hela ytan, utan att tona ut i kanterna. Alltså är det fullt möjligt att ta till sig allt som 4K-formatet har att erbjuda.
Med storfilmer som Top Gun: Maverick och American Sniper kunde vi omedelbart känna den pirrande biokänslan, och det fanns påfallande få fel och svagheter att sätta fingret på. Färgåtergivningen är mycket nyanserad och samtidigt precis. Vi noterade också att den här RGB-projektorn har väldigt lite inslag av kromatisk aberration (färgförskjutning), vilket återigen vittnar om exakt optik.
Cine 1 är en så kallad pixel shift-projektor utan ett native 4K-bildchip, men med den här skärpan och detaljnivån så ser det ut som äkta vara. Bildbehandlingen verkar också effektiv, med en exakt interpolation som gör att rörelser är jämna och flimmerfria.
Leica-projektorn har också mycket övertygande ljusstyrka, även om den förstås inte kan jämföras med en LCD- eller OLED-TV av samma storlek. Som vanligt med projektorer måste man tänka på begränsningarna i ett upplyst rum, och ett minimikrav är dämpad belysning och solavskärmning (gardiner) för att få ett någorlunda bra resultat.
Ljusstyrkan är för det mesta strålande och så länge de rätta förhållandena finns på plats kan man njuta av en bra, kontrastrik bild. Det är alltså inte nödvändigt att ha en beckmörk ”bat cave” för att få glädje av Cine 1.
När det gäller bildprestanda jämfört med TV får man däremot sänka sina förväntningar en smula. Precis som alla andra projektorer har Leica svårt att stråla ut mycket ljus samtidigt som den bevarar djup svärta. Här har ljusstarka LCD-skärmar som TCL X955 en naturlig fördel, eftersom de kan tända och släcka delar av bakbelysningen på samma gång. Men återigen, vi pratar om en smidig projektor och inte en TV-skärm som har helt andra fysiska dimensioner.
Så länge vi håller oss i projektorvärlden råder det ingen tvekan om att Leica-projektorn gör ett förträffligt jobb med att återge extra kontrastrikt videomaterial i HDR (High Dynamic Range). Eftersom den stöder det populära Dolby Vision-formatet kan den i många fall automatiskt justera och anpassa sig efter bildinnehållet och på så sätt bevara ett så optimalt kontrastförhållande som möjligt.
Ljudkvalitet
Även om bilden är både kolossal och helgjuten så är det mer än vi kan säga om det inbyggda ljudet. De integrerade högtalarna i Cine 1 är inte mycket att skryta med, och verkar mest finnas där av ren nödvändighet.
På låg volym ger högtalarna en hyfsad återgivning av röster, men så fort vi skruvar upp volymen får de en ganska tunn och skärande karaktär. Vi är vana vid att ”ducka” när Tom Cruise susar förbi, men i det här fallet är det mer lockande att hålla för öronen.
Även om det är helt okej storlek på ljudbilden så är den ingen ersättning för en separat soundbar eller ett surroundsystem – eller en tvåkanals stereo, för den delen. Med tanke på prislappen hade vi faktiskt förväntat oss lite bättre ljud från Cine 1. Men Leica antar nog – med rätta – att de flesta potentiella kunder kommer att kosta på sig ett separat ljudsystem.
Slutsats
Leica Cine 1 är en elegant, avancerad och fulländad short-throw-projektor från den legendariska kameratillverkaren. Bildkvaliteten är genomgående övertygande, kontrastrik, detaljerad och fokuserad, tack vare kinesisk projektorteknik och tysk optik. Användargränssnittet är i klass med vilken smart-TV som helst.
Den tekniska utvecklingen på projektorfronten går dock snabbt och vi förväntar oss att det redan under hösten 2024 kan komma nyheter med ännu högre prestanda i ljusstyrka och kontrast – fast knappast med häftigare optik än så här! Leica Cine 1 blir därför en solklar referens när vi kollar vad konkurrenterna har att erbjuda inför den kommande hemmabiosäsongen.