Artificiell intelligens (AI) vinner mark inom kundservice. När du bokar en flygresa, handlar på nätet eller försöker ta reda på vad som hände med paketet som PostNord skulle leverera till din dörr, möts du ofta av en serviceminded chatbot som erbjuder sig att hjälpa till.
Sedan 2021 har McDonald’s testat att använda artificiell intelligens för att ta emot beställningar från kunder som väljer att stanna kvar i bilen och beställa sin mat. Den så kallade drive-thru.
Systemet levererades av IBM, och fler än 100 av kedjans restauranger i USA installerade det AI-drivna beställningssystemet. Men nu är det slut med det. Den artificiella intelligensen har fått sparken.
Teknologin var OK – men AI:n var lite för smart
Försöket var en framgång på många sätt. Röstigenkänningen fungerade och AI:n förstod kundernas ord trots motorljud och skramlande mikrofoner. Den lyckades också omvandla beställningen till order till köket.
Men sedan gick det fel. En välprogrammerad AI kan fatta beslut utifrån de data den får och komma fram till en lösning. Och det var här McDonald’s AI blev lite för kreativ.
Droppen som fick bägaren att rinna över var glass med bacontopping. Måltiderna som kom ut ur luckan i slutet av kön stämde inte alltid överens med den beställning som gjorts i mikrofonen. Kunder till hamburgerkedjan har bland annat lagt upp bilder på glass med bacon på toppen. Detta enligt Ritzau och TV2.
McDonald’s stoppar nu användningen av det AI-baserade systemet i alla sina restauranger. Det råder dock ingen tvekan om att snabbmats-AI är här för att stanna. Men hamburgerkedjan vill utforska möjligheterna ytterligare.
Molekylär gastronomi säger OK till baconglass
Baconglass är faktiskt inte så illa. Jag har provat det och det fungerar bättre smakmässigt än man kan tro. Molekylär gastronomi är en vetenskaplig studie av hur smaker kan kombineras, och det visar sig ofta att ingredienser som man aldrig trodde kunde passa ihop faktiskt fungerar. Till och med glass med bacon. Men man måste oftast besöka lite dyrare restauranger än McDonald’s för att bli introducerad till det.
Eller kanske inte: konkurrenten Burger King har faktiskt erbjudit en glass med bacon tidigare. Så kanske var det här den lite för hjälpsamma AI:n fick idén?
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser