Det har gått ett år sedan vi senast hade en elsparkcykel från Wilfa på redaktionen. I juli 2023 testade vi E-Way E-6075FRS. Redaktören var lite blandad i sitt omdöme.
Wilfa har lanserat en lättare men också mer begränsad elscooter: E-Way E-5045FS. Den nya modellen har bantats med över 6 kilo jämfört med E-Way E-6075FRS. Förmodligen kommer en del av den minskade vikten från batteriet, eftersom räckvidden har krympt. Närmare bestämt från 75 km (E-Way E-6075FRS) till 45 km (E-Way E-5045FS).
Effekten på de två modellernas batteri har också sänkts från 600 till 500 W. E-Way E-5045FS kan pressas upp till 1000 W, men jag märkte inte av denna effekt.
E-Way E-5045FS tyngs inte av sina reducerade specifikationer. Tvärtom är det en extremt lättkörd elsparkcykel (trots de smalare däcken) jämfört med de andra två utmanarna i testet: Segway-Ninebot KickScooter F2D och Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen.
Förutom att E-Way E-5045FS är lättmanövrerad (även när den är avstängd) är accelerationen jämn och behaglig. E-Way E-5045FS har också flera trevliga och praktiska detaljer. Till exempel stödbenets position och bagagekroken.
Appen är nästan det enda smolket i bägaren. Under testet försvann ofta Bluetooth-anslutningen till E-way Scooter, men den är lätt att återupprätta. Du laddar ner appen via QR-koden i manualen. Tidigare fanns det olika appar för iOS och Android. Nu heter appen samma sak, nämligen E-way Scooter.
Laddning och förberedelser
Du monterar E-Way E-5045FS med den medföljande insexnyckeln och skruvarna. Sladden som går från styret ner till batteriet under fotstödet måste stoppas in i styret innan du kan montera styret med de fyra skruvarna. Det här är en lite besvärlig uppgift eftersom kabeln är styv och tar mycket plats.
Laddningsporten är placerad framför styret. I ärlighetens namn verkar det lilla gummiskyddet framför porten billigt i material och jag misstänker att det kommer att gå sönder efter ett tag. Porten sitter till hälften under styret, men längst fram, så en exponerad laddningsport kommer att utsättas för damm, smuts och fukt.
På Segway-Ninebot KickScooter F2D är gummiskyddet bättre integrerat med ramen och porten, som är skyddad bakom styret. Jag skulle säga att den placeringen skyddar laddningsporten bättre.
Laddningen tar 7 timmar, så det finns gott om tid att studera manualen och appen. Wilfa uppger i E-way Scooter, till exempel, att i Norge måste ägare av elsparkcyklar nu vara försäkrade. I Sverige gäller sedan 23 december 2023 att elsparkcyklar som går snabbare än 20 km/h är trafikförsäkringspliktiga, liksom elsparkcyklar som går snabbare än 14 km/h och väger mer än 25 kg. Regeln gäller alla eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning.
Fina och praktiska detaljer
En elsparkcykel är mycket praktisk för kortare resor som ofta görs i staden. Stadsbor tenderar att bo i lägenheter snarare än i hus. Om man bor i hus och har möjlighet att ladda en elsparkcykel i garage, tvättstuga eller carport är detta klart att föredra framför en transportcirkus med hiss och/eller många trappor.
E-Way E-5045FS var dock den testdeltagare som var mest följsam när det gäller vikt (15,3 kg). Den har också det kortaste styret i testet (46 cm), vilket gör sparkcykeln kompakt att flytta och transportera. Styret slår inte i dörrar och karmar lika lätt.
Jag insåg också hur mycket design betyder i praktiken. E-Way E-5045FS har det bästa stödet i testet. Det sitter nära bakhjulet och sticker ut en aning så att det är lätt att nå med skospetsen. Jag måste använda stödet minst fyra gånger. Till exempel när jag låser ytterdörren och öppnar hissdörren. Jag har bara två händer.
Liksom KickScooter F2D och Xiaomi Electric Scooter 4 Pro är E-Way E-5045FS vikbar. E-Way och Xiaomi har de smidigaste låsen i testet. Låset på KickScooter F2D kräver stålfingrar för att öppna och låsa.
Det går inte att komma undan övningen att fälla ihop scootern när man till exempel ska gå upp eller ner för trappor. Även här är stödet oumbärligt, eftersom det håller sparkcykeln stilla medan du fäller ihop den.
En annan funktion hos E-Way E-5045FS är den robusta kroken på styret för upphängning av till exempel hjälmen (obligatorisk i Sverige om man är under 15 år).
Digitalt lås och säkerhet
Som kronan på verket har E-5045FS en halv ring smidd på styret för ett kedjelås. Du kan låsa elsparkcykeln med ett fysiskt lås på ett mycket analogt sätt när du lämnar den.
Annars kan du låsa elsparkcykeln i appen. Detta gör du från appens förstasida. När E-Way är låst är hjulen blockerade. Sparkcykeln ger också ifrån sig ett gnisslande ljud om du försöker köra den i låst läge. Om detta är tillräckligt för att hålla tjuvarna borta är det ingen som vet.
Med E-Way E-5045FS säkert nere på gatan började körtestet.
Manövrering och hastighetsinställningar
Stadens cykelbanor kan kännas som en djungel. Kör eller flytta på dig. Det var därför jag gav mig ut i naturen för att lära känna E-Way E-5045FS bättre. Turen kombinerades med en resa med kollektivtrafiken, nämligen tunnelbanan.
På tunnelbanan seglade E-Way E-5045FS lite fram och tillbaka beroende på tågets acceleration. Här skulle ett tiltlås på ett eller båda hjulen göra underverk. Den typen av lås används till exempel på rullatorer och barnvagnar.
En sparkcykel kan vara tung att manövrera, till exempel i ett tunnelbanekupé. Lyckligtvis är framhjulet smidigt, så E-Way E-5045FS är lätt att styra och positionera (även när den är avstängd).
På raka cykelvägar visar E-Way E-5045FS sitt värde. Hastigheten ställs in på displayen på styret eller i appen. Accelerationen, som regleras med gasreglaget på styret, kräver lite tillvänjning. E-5045FS har fyra lägen eller växlar: Eco för att spara batteri (vilket sänker prestandan), promenadtakt (6 km/h), standard 15 km/h och den högsta lagliga 20 km/h.
E-Way E-5045FS ”hoppar” inte vid acceleration, vilket KickScooter F2D och Xiaomi Electric Scooter 4 Pro tenderar att göra. Motorn i framhjulet ger en mjukare dragning. Effekten är enligt min mening mer bekväm och lättare att kontrollera.
På papper har sparkcykeln framfjädring för en bekvämare åktur. Jag märkte inte så mycket av det. Kullerstenar, boskapsnät och grusvägar skakade om min kropp. Fjädringen är dock bättre än hos KickScooter F2D och Xiaomi Electric Scooter 4 Pro.
Bromsar och farthållare
Tillbaka i den urbana djungeln sattes E-Way E-5045FS på prov på en av Köpenhamns ultimata höjder: Valby Bakke. Den totala klättringen är 16 höjdmeter och den genomsnittliga lutningen är cirka 4,5 procent. Det borde inte vara något problem för en elscooter som klarar lutningar på upp till 25 procent.
E-Way E-5045FS klarade uppförsbacken utan att flåsa eller tappa fart. På vägen ner lät jag E-Way rulla som den ville. E-Way E-5045FS höll samma hastighet på vägen ner utan att tappa kontrollen.
Den automatiska fartpiloten är lika smart som farthållaren. Om du håller samma hastighet i 3-5 sekunder aktiveras piloten. Släpp gaspedalen och E-Way rullar automatiskt vidare i samma hastighet. Fartpiloten bör dock endast användas på plana vägar.
Jag tog en annan backe i närheten och lät återigen sparkcykeln sträcka ut på vägen ner. Här fick jag en överraskning. Istället för att hålla samma hastighet på vägen ner, stängdes hastighetsbegränsaren av. Hastighetsmätaren visade 21,5 km/h innan jag använde handbromsen.
Wilfa uppger på sin hemsida att deras elsparkcykel har en hastighet på 20 km/h + 10 procent. Nedfarten aktiverade tydligen de extra 2 km/h. Tur att polisen inte var i närheten för att utföra trafikövervakning.
Slutsats
Trots lägre specifikationer och smalare däck ger E-Way E-5045FS den bästa och mest stabila körningen i grupptestet. Elsparkcykeln rullar mjukt och bekvämt. E-Way E-5045FS har flera bra detaljer. Bland annat ett kort styre (praktiskt vid transport) och ett stöd som sitter lite längre bak så att du naturligt kan nå det med fotspetsen.
Appens utformning och möjliga inställningar, till exempel när det gäller säkerhet, är mindre genomtänkta. Jag gissar att varken vinandet eller de tröga hjulen skulle avskräcka en tjuv från att sticka iväg med sparkcykeln. Istället har E-Way E-5045FS en smidd halvring på styret som kan användas till ett kedjelås.
Med E-Way E-5045FS får du en solid sparkcykel som är lätt att använda och utan nycker när den släpps lös i trafiken.
Också i detta test:
Segway-Ninebot KickScooter F2 D
Tung designpärla med för- och nackdelar
Segway-Ninebot visar vägen om du vill ha effektiv batterikraft under fötterna. Den goda och solida designen sätts dock på prov när KickScooter F2 D får sträcka ut.
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Sprinter med kraft under fötterna
Xiaomis elsparkcykel står stabilt på vägen tills du trycker på gaspedalen. Batteriet har en hel del kraft, och det märks. Inte alltid till det bättre.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser