Tesla har den senaste tiden gjort flera insatser för att öka intresset för sitt kontroversiella system Full Self-Driving (FSD). I mars erbjöd företaget en månads gratis provperiod av FSD till alla sina ägare i Nordamerika, samtidigt som priset på paketet sänktes från 12 000 dollar till 8 000 dollar, eller 99 dollar per månad för prenumerationsmodellen.
Denna prissänkning går emot vad Elon Musk tidigare har sagt, nämligen att priset på FSD skulle öka i takt med att systemet förbättrades. Ändå valde Tesla att sänka priset kraftigt samtidigt som man lanserade den nya versionen v12 av FSD, som har beskrivits som ett betydande steg framåt.
Nu visar dock data om kreditkortsanvändning att mindre än 2 procent av dem som provade FSD gratis faktiskt köpte eller prenumererade på tjänsten efter provperioden. Siffrorna kommer från YipitData, som tittade på kreditkortsdata från cirka 3 500 Tesla-ägare som deltog i försöket.
Men även om andelen personer som valde att behålla FSD efter provperioden är låg, så ökar den faktiskt. Konverteringsgraden på strax under 2 procent den 5 maj var faktiskt en kraftig ökning från bara 1 procent den 29 april, medan den återigen var nära 0 den 11 april. Det kan tyda på att fler och fler blir övertygade om värdet av FSD i takt med att de testar det. Om trenden fortsätter och t.ex. en konverteringsgrad på 10 procent uppnås i slutet av juli kommer det att innebära mycket pengar för Tesla, med tanke på det fortfarande höga priset på FSD-paketet.
Elon pushar för FSD
Elon Musk verkar vara mycket angelägen om att demonstrera FSD för kunderna. Han har bland annat bett Tesla-anställda som levererar bilar att ge en FSD-demonstration vid varje leverans. Tyvärr har vi i den nordiska pressen ännu inte haft möjlighet att testa FSD, eftersom Tesla inte har rullat ut de extra funktioner som gör det lämpligt att aktivera något utöver grundläggande Auto Pilot.
Trots bristen på omedelbart intresse är det tydligt att Tesla arbetar hårt för att få fler kunder att använda FSD. Med ständiga förbättringar av systemet och aggressiva försäljningskampanjer återstår det att se om företaget lyckas övertyga kunderna om att FSD är värt priset. I USA finns det trots allt en poäng med det, även om förarna där också måste hålla minst en hand på ratten.
Den gradvis ökande konverteringsgraden är åtminstone en indikation på att fler och fler människor inser värdet av Teslas mest avancerade förarassistanssystem. Men vägen till en utbredd kundacceptans verkar vara lång, och Tesla har fortfarande arbete kvar att göra för att bevisa FSD-systemets prisvärdhet.
Vad är Tesla FSD?
Tesla Full Self-Driving (FSD) är den mest avancerade versionen av Teslas Auto Pilot; en avancerad förarstödsfunktion som ger mer aktiv vägledning och assisterad körning. Trots namnet sker allt under aktiv övervakning av föraren. Auto Pilot hjälper till med styrning, acceleration och inbromsning i trafiken, med hänsyn till andra fordon och fotgängare i samma fil. FSD erbjuder funktioner som går utöver grundläggande Autopilot, inklusive navigering på stadsgator, i kurvor och rondeller.
Den senaste versionen av FSD heter v12.3 och syftar till att ge en mer mänsklig körupplevelse. Men det är fortfarande en lång väg kvar till full autonomi. Under tiden har missnöje – och i vissa fall stämningar – byggts upp bland kunder som anser att de har betalat för en tjänst som de inte har fått.
I det här landet har FSD inte rullats ut med någon betydande funktionalitet, och kunderna kommer inte att ha någon större nytta av att uppgradera från den mest grundläggande Auto Pilot-utgåvan.
Källor: