En gång i tiden, för inte så länge sedan, toppade Audi försäljningslistorna med den helelektriska modellen e-tron, som sedan dess har fått sällskap av en mindre släkting i Q5. Audis mer exklusiva version av Skoda Enyaq och Volkswagen ID.4. Denna delar dock PPE-plattformen med den kommande Porsche Macan. Som nyligen lanserades i en eldriven version.
Det innebär att Q6 e-tron har samma 800 volts batteriarkitektur, med upp till 270 kW laddningshastighet, och många av samma komponenter under skalet.
Precis som Porsche riktar sig Audi till dem som vill ha en sportig SUV med en bra räckvidd, och här anges den senare till 619 kilometer. Precis som Q8 kommer bilen att finnas tillgänglig som en ännu sportigare SQ6.
Startpriset för en Q6 e-tron anges till 899 000 kronor, vilket naturligtvis inkluderar Quattro fyrhjulsdrift som standard. Q6 e-tron och SQ6 e-tron börjar säljas i slutet av mars.
Instegsmodellen sägs vara välutrustad med bland annat uppvärmd ratt, adaptiv farthållare, elektrisk baklucka, komfortnyckel, navigation, batteriförvärmning och 360-surroundkamera – utöver en släpvagnsvikt på 2,4 ton.
Upp till 517 hk
Den nya Premium Platform Electric (PPE) kommer med ett antal tekniska förbättringar jämfört med Q6 e-tron. Batterikapaciteten är 100 kWh och 94,9 netto, och Audi anger en förbrukning på mellan 19,4 och 17,0 KWh per 100 km, naturligtvis beroende på modell och utrustning.
Medan Q6 e-tron har en total effekt på 285 kW eller 388 hk, har SQ6 e-tron en effekt på 380 kW/517 hk, med boost-funktion och launch control. Ingen av dem kommer att vara en racerbil enligt dagens standarder, men 0–100 km/h på 5,9 sekunder för en standard Q6 och 4,3 sekunder för en SQ6 är fortfarande mer än respektabelt. Topphastigheten anges till 210 km/h och 230 km/h för de två modellerna.
PPE-plattform
Med 800 Volt-teknik och en laddningseffekt på upp till 270 kW, säger Audi att en räckvidd på 255 kilometer kan uppnås med bara tio minuters snabbladdning. Batteriet ska kunna laddas från 10 procent till 80 procent på cirka 21 minuter med ett förvärmt batteri. Med regenerering och vad Audi kallar vardagsbromsning, kan regenerering leverera upp till 220 kW till batteriet.
Gott om plats
Som vi tidigare skrivit kommer Q6 e-tron att ligga mellan Q4 och Q8, med en längd på 477 cm. Som jämförelse är en Q8 4,9 meter lång. Bredden är 193,9 cm och höjden 164,8 cm, och med en hjulbas på 289,9 cm och ett plant golv är det inte trängre inuti än i en Q8. Bagageutrymmet rymmer 526 liter, eller 1 529 liter med baksätena nedfällda och delade 40:20:40. Under motorhuven hittar du en stor ”frunk” på 64 liter.
Infotainment med Bang & Olufsen
Lyckligtvis får man inte Audis gamla infotainment från Q8, utan en helt ny med en 14,5-tums böjd panoramaskärm och en 11,9-tums instrumentskärm. Passageraren kan få sin egen 10,9-tums pekskärm, som med ett filter framför som kallas Active Privacy Mode, döljer skärmen från förarsidan.
En helt ny head-up-display med Augmented Reality kan visa viktig information som hastighet, trafikskyltar, assistanssystem och navigering, och projektionen kan se ut som om informationen befinner sig upp till 200 meter bort. Head-up-displayens bildyta motsvarar en 88-tums skärm.
Q6 e-tron är tillgänglig med ljud från Bang & Olufsen. Premiumljudsystemet har 20 högtalare och en total effekt på 830 watt. Fyra av högtalarna är integrerade i det främre nackstödet.
OLED-lys
Bilen har även digitala OLED-bakljus, med segment som kan tändas och släckas för att varna trafikanter som kommer bakifrån. Du kan bland annat varna andra trafikanter för olyckor eller faror längs vägen. OLED-kommunikationsljusen, som Audi kallar dem, kan visa en statisk ljussignatur med varningssymboler som en varningstriangel i en kritisk kör- eller trafiksituation.
Du kan leka med inställningarna för ljusen, som har åtta individuella ljussignaturer i Matrix LED-strålkastarna, och de digitala OLED-bakljusen gör att föraren kan välja sitt personliga uttryck.