Att lansera en bil i en specialversion är inget nytt. Specialfärger är inte heller så speciella. Och svart, ja, det är svart. Coolt, men också ganska tråkigt. Så vi tog nyheten om en Volvo EX40 Black Edition med en axelryckning. Tills jag läste pressmeddelandet.
Där fanns det en liten överraskning.
Då menar jag inte att Volvo har ersatt XC40 och C40 med EX40 och EC40, så att namngivningen blir densamma för alla Volvos elbilar, nej.
Volvo har ökat effekten och samtidigt lyckats öka räckvidden. Det senare är nog det viktigaste för de flesta, men det är väl få som skulle säga nej till mer effekt?
Twin Performance-versionen av EX40 och EC40 kommer att finnas tillgänglig med 441 hk, en ökning från 408 hk, vilket vi ansåg var mer än tillräckligt när vi testade Twin Performance-versionen av XC40.
Räckvidden anges nu till upp till 583 kilometer för EC40, vilket är något mer strömlinjeformat än EX40, som har en angiven räckvidd på upp till 576 km.
Men tillbaka till färgen, om man nu kan kalla svart för en färg. Black Edition är Volvos Onyx Black, som du kan hitta i onlinekonfiguratorn. Bilen levereras med helsvarta 20-tums femekrade hjul, en svart interiör i antingen microtech eller textil, och Volvos bokstäver och modellspecifikationer är i högglansiga svarta bokstäver.
Om man vill ha den uppdaterade Volvon, fast i en annan färg, ersätts Bright Dusk med en ny som heter Sand Dune, en sandfärgad metalliclack.
Invändigt kan man nu välja mellan en ny microtech-variant, Charcoal Fusion eller Dawn Fusion, mörkgrå eller gråbeige på svenska.
Både EX40 och EC40 är nu i modellår 2025 och båda är tillgängliga för beställning nu, med förväntad leverans i juni/juli 2024.
EX40 har ett startpris på 607 000 kronor medan EX40 Black Edition (Extended Range och utrustningsnivå Plus) inte har prissatts än.
EC40 har ett startpris på 625 000 kronor men inte heller EC40 Black Edition (Extended Range och utrustningsnivå Plus) har fått något svenskt pris ännu.