Neumann är ett legendariskt märke inom mikrofoner men har också bra koll på lyssning. Många studiotekniker, producenter och musiker föredrar Neumanns hörlurar och studiomonitorer. Men ljudkort – eller studiointerface – har de inte sysslat med tidigare. Det var därför med stor spänning som jag vände mig till Neumann för att låna och testa ett. Men varför?
Varför testar vi studioutrustning?
Ljudkort, som i sådana här sammanhang även kallas audio interface eller studiogränssnitt, är i egentligen ganska udda när det gäller hifi. Ändå är det något som jag tycker att fler borde få upp ögonen för. Ljudkort kan fylla samma roll som flera hifi-komponenter gör tillsammans. De kan vara komplicerade att använda, men Neumann löser många problem genom att ha en pekskärm och intuitiva fysiska knappar.
Personligen får jag allt kräsnare öron. Men eftersom highend-produkter bara tycks bli dyrare och mer ouppnåeliga för varje dag som går, kommer de bästa hifi-produkterna att bli mer och mer ouppnåeliga för både mig och många andra hifi-entusiaster.
Inom proffs- och studiobranschen är hypotesen att tillverkarna inte kan ta lika bra betalt för sina märkesvaror. Produkterna är trots allt verktyg och en tekniker med egen studio måste alltid kunna få igen kostnaden på en produkt genom att tjäna pengar på sitt arbete.
Ett riktigt hifi-kinderägg
Ett ljudkort för studiobruk har ett antal funktioner som hifi-intresserade kan utnyttja. I synnerhet när det gäller Neumann MT 48.
Här får du både en DAC av hög kvalitet, förförstärkare och hörlursförstärkare i ett. Och dessutom en parametrisk EQ med hög precision. Allt i ett kompakt format som du enkelt kan ha med dig i din datorväska.
Faktum är att Neumann MT 48 har allt du behöver, utom effektförstärkare och högtalare. Den avkodar den digitala musiksignalen direkt från din PC eller Mac med högsta precision, eller så kan du koppla in en musikstreamer till den optiska digitala ingången eller den analoga linjeingången. Som är balanserad. En självklarhet för seriös studioutrustning.
Digitalisera skivsamlingen?
Somliga har udda behov. Kanske har du en skivsamling – eller rullbandssamling – som du vill digitalisera för framtiden. En vanlig DAC har ingen reversibel signalväg, men ett ljudkort som MT 48 har inbyggd analog-till-digital konvertering. I det här fallet byggd kring ett påkostat AKM AK5578 ADC-chip.
Alla dessa funktioner får du i ett och samma slimmade format, för ”bara” 20 000 kronor.
Och när Neumann hävdar att ljudet är det bästa man bara kan drömma om, så blir det extra intressant!
Överflödigheter?
Ljudkortet har förstås även funktioner som få hifi-fantaster har användning för. MIDI-anslutningar är meningslösa för de flesta hifi-användare, de är avsedda för tekniker och musiker som vill koppla in ytterligare studioutrustning, keyboard och instrument. Nätverkskontakten (AES67) på MT 48 är för flerspårsinspelning, fjärrkontroll eller anslutning av Neumanns egna DSP-högtalare. Som kan rumskorrigeras tillsammans med mätmikrofonen MA 1. Ljudkortet kan även få ström genom AES67-porten. Men eftersom det fungerar perfekt med den medföljande USB-C-nätdelen är alla dessa funktioner överflödiga för de flesta konsumenter.
Jag testade uteslutande med ström från USB-C, med den 30-watts strömförsörjning som ingår.
Analog och mikrofon in
MT 48 har två mikrofoningångar med fantommatning, som även fungerar som balanserade linjeingångar. Även dessa är överflödiga för många, men kan ju vara praktiska om du ska göra poddar eller voiceover-videor för YouTube och sociala medier. Sedan finns det folk som är intresserade av att digitalisera sin skivsamling och andra analoga källor, och då är det guld att ha inbyggd analog-till-digital-konvertering. En vanlig DAC kan inte användas åt andra hållet, men det kan den här.
Samarbete med Merging
MT 48 är gjord i samarbete med Swiss Merging, som liksom Neumann är helägt av Sennheiser. Merging har också ett liknande interface som heter Anubis, men där får du inte digital USB-C-anslutning eller optisk Toslink in och ut. Med Merging måste du använda AES67-porten, så Neumann är mycket mer användarvänligt för oss hifi-intresserade.
Neumann MT 48 ska ha ungefär samma ljudkvalitet som Merging Anubis, som i sin tur har prestanda i närheten av hifi-modellen Merging NADAC som kostar fem gånger så mycket. Nu snackar vi!
24 bit/192 kHz
Neumann MT 48 har en upplösning på 32 bit/192 kHz via USB-C och upp till 24 bit/192 kHz via optisk ingång. Här har Merging Anubis en fördel genom att gå hela vägen upp till 384 kHz. Men i praktiken är det mer än så som spelar roll för slutljudet.
Till exempel ett dynamiskt omfång på hela 130 dB! Och en inbyggd hörlursförstärkare med 78 dB nivåjustering och 1,5 watt vid 32 ohm.
Det finns helt klart hörlursförstärkare med högre effekt, men detta visar sig vara mer än tillräckligt för de allra flesta. Inklusive sofistikerade hörlurar som Audeze LCD-5 och inte minst Sennheiser HD 800 S. Och med 4-bands parametrisk EQ med full kontroll över frekvens och frekvensbredd kan du finjustera ljudet med det där lilla sista.
Det finns två hörlursuttag och till skillnad från den annars lysande HDV 820 från systerbolaget Sennheiser klarar MT 48 att köra två par hörlurar alldeles utmärkt utan att tappa kontrollen nämnvärt.
Fantastisk hörlursförstärkare med många möjligheter
Den gedigna konstruktionen och eleganta designen utstrålar professionell kvalitet. Den pekkänsliga skärmen är följsam och överskådlig, vilket gör det navigering i menyerna till en barnlek.
Ljudmässigt är jag synnerligen imponerad av MT 48. Den trollar fram magin i mina Audeze LCD-5 och jag kan till och med justera fram den lilla energi de saknar i basregistret för att bli helt drömlik. Den tar fram det fantastiska mellanregistret i dessa hörlurar, så att Sivert Høyems röst masserar öron och själ i låten Two Green Feathers. Med en ljudbild som kan låta grumlig på utrustning som inte har tillräckligt med kontroll och upplösning. Inga bekymmer här.
En försvinnande låg utgångsimpedans på 0,035 ohm betyder att alla hörlurar drivs som de ska, även de med mycket låg impedans, utan att frekvensresponsen ändras på grund av en för låg dämpfaktor.
Den danska DJ:n Hedegaard har ett par riktigt stentuffa elektrodance-låtar. Som Ratchets. Den dundrar loss i hörselgångarna och får många förstärkare att plattas till. Men Neumann har snygg kontroll över allt. Och bäst av allt är att den får fram luft och detaljer som man normalt inte förknippar med den här typen av musik.
Ljudbilden är enorm och behåller full kontroll över de spännande och märkliga slagverken i Caroline Polacheks avantgardistiska poplåt Dang.
Det enda jag saknar är balanserad hörlursutgång. Båda utgångarna är 6,3 mm obalanserade.
Neumann MT 48 som DAC och förförstärkare
Direktkopplad till effektförstärkaren Mola Mola Perca (test kommer) betonas hur mycket som finns i MT 48 som förförstärkare och DAC. Visst, man får ännu mer andrum med den analoga förförstärkare Hegel P30A i tandem med Auralic Altair G2.1 som DAC. Fast då är prislappen en helt annan. Prismässigt är MT 48 inget annat än ett fynd, eftersom den har ett sådant grepp om basrytmerna utan att någonsin tappa detaljerna.
Som enbart DAC vågar jag påstå att MT 48 är bättre än det mesta annat i prisklassen. Och den gör en förförstärkare helt överflödig.
För inspelning
Jag har främst testat MT 48 som hifi-produkt, men även använt den som mikrofonförstärkare och interface för inspelning. Då tillsammans med den fantastiska mikrofonen Neumann M 49 V, som är en nylanserad utgåva av en legendarisk mikrofon som regerade på 1950-talet. Men så kostar den 90 000 kronor också!
Man skulle inte tro att ett integrerat interface som MT 48 skulle kunna göra en sådan mikrofon rättvisa, men det får fram rummet och värmen hur bra som helst. Självklart är ljudkortet en fantastisk partner även med billigare mikrofoner.
Jag gillar också de inbyggda klangerna och det är fint att kunna hålla kontroll på dynamiken med inbyggda kompressorer och noise gates. Man får bättre kontroll i ett inspelningsprogram som Logic eller Pro Tools, men att kunna göra inställningar direkt på ljudkortet med pekskärmen är också guld värt.
Om användargränssnittet
En poäng med pekskärmen är att man ska kunna använda MT 48 även utanför PC:n. Du kan till exempel använda den som en liten mixer om du ska resa och göra inspelningar på plats. Talkback-funktion för tvåvägskommunikation med artisten är också väldigt praktisk. Inbyggd EQ, komprimering, noise gate och delay-klanger kan alla användas, separat på två stereokanaler.
Man kan använda den som en fullfjädrad ministudio, helt utan PC. Väldigt speciellt för ett interface.
Med det sagt så är det mer komplicerat att använda en produkt med så många funktioner än en extern DAC och en förförstärkare. Det finns mer att sätta sig in i. Men jag tycker att den är tillräckligt intuitiv, och med så många alternativ – och den här ljudkvaliteten – är MT 48 helt enkelt fantastisk!
Slutsats
Neumann MT-48 är ett imponerande studiointerface som gör sig förtjänt av sin plats i toppklassen. Den kombinerar utmärkt ljudkvalitet med avancerade funktioner och ett användarvänligt gränssnitt, vilket gör det till ett verktyg för både kräsna veteraner och ambitiösa nybörjare.
Prislappen är hög för ett ljudkort, men billigt för oss som är vana vid att testa DACar och förförstärkare i highend-klassen. För det hör verkligen hemma i mästarklassen. Om du behöver något som både kan hålla kontroll på svåra hörlurar och är en fantastisk DAC och förförstärkare – och är villig att lägga lite tid på att bekanta dig med hur det fungerar – är detta ett riktigt spännande alternativ.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser