De allra flesta kompaktkameror har gott om begränsningar, medan motsatsen brukar gälla systemkameror. Som med sin utbytbara optik passar i de flesta situationer, oavsett om man behöver vidvinkel för att få med allting i bilden – eller kraftig tele för att föreviga motiv långt bort.
De så kallade superzoomkamerorna är en bra kompromiss mellan kompakt- och systemkameror eftersom de har mycket längre zoomräckvidd, och ofta bättre funktionalitet än kompaktkameror. 10x zoom är helt normalt, och det är just vad Olympus lilla Stylus 1 har.
Den är en superzoomkamera som i hög grad liknar en spegelreflex, eller en Olympus OM-D-systemkamera i krympt format. Den är mycket mindre, lättare och framför allt mycket billigare än Sony RX10 som kostar 11 000 kronor och som vi testade nyligen. Även det är en superzoom med ljusstark optik.
Lilla Stylus 1 kostar mindre än hälften så mycket men har 10,7x zoom med optisk bildstabilisator som sträcker sig från 28 till 300 mm samt mycket god ljusstyrka, största bländare f2,8 är största ljusöppningen i hela zoomområdet. Bildsensorn med 12 Mp är mindre än i RX10, men så är också hela Stylus 1 betydligt mindre än Sony-kameran.
Behändigt format
Att kalla den för fickkamera är kanske att ta i, men den får plats i en rymlig allvädersjacka eller en liten väska. Tack vare wifi kan man överföra bilder till en Olympus-app i mobilen, som också kan användas som fjärrkontroll till kameran.
Det går också att ta bilder och ändra inställningar på den tryckkänsliga, vridbara skärmen, och den integrerade inställningsringen runt objektivet kan även användas som manuell bländarring. På det stora hela har Olympus ansträngt sig för att göra kameran så lättskött som möjligt.
Den elektroniska sökaren är mycket större än vi är vana vid på superzoomkameror, bortsett från Sony RX10, och den sätts på automatiskt när du lyfter kameran till ögat. Även om Stylus 1 är liten ligger den bekvämt i handen. Knappar och rattar sitter lätt tillgängliga, flera av dem är programmerbara och kameran delar inte bara teknik med Stylus XZ-2, som är en av våra favoriter i entusiastklassen, utan har dessutom samma omkopplare som växlar mellan två olika uppsättningar inställningar, på kamerans framsida.
Den tydliga spegelreflexdesignen gör Olympus bästa kompakt oerhört användarvänlig.
Bredvid objektivet sitter ett reglage som du kan välja zoomhastighet med, så att kameran zoomar lite långsammare än med motsvarande reglage runt utlösarknappen.
Bildhastigheten är 7 bilder i sekunden, och högsta ljuskänslighet är ISO 12800. Olympus skickar för övrigt med ett praktiskt objektivskydd som kan sitta i hela tiden, med fyra lameller som sticker ut åt sidan när du sätter på kameran. Praktiskt eftersom den alltid sitter på så att du slipper tappa skyddet.
Bildkvalitet
Stylus 1 har gott om praktiska funktioner. Olympus urval av konstfilter tillhör de bästa i branschen och här får du 11 stycken av dem. Du kan också sätta ihop valda bilder till en historia, och får naturligtvis full fotografisk kontroll över alla funktioner om du vill. Självklart över efterbehandlingen också, där du kan lagra bilderna i råfilsformat för senare bildbehandling i råfilskonverteraren på datorn.
Dessvärre ser vi ofta mindre höga optiska prestanda i superzoomkameror. Anledningen är att man vill ha ett objektiv som är bra över ett stort brännviddsområde, och helst med alla bländare. Därför är det glädjande att se att Olympus ansträngningar har fallit väl ut i Stylus 1.
Optiska prestanda är uppseendeväckande fina för en kamera med så mycket zoom. Det syns naturligtvis tunnformad förvrängning och ljusförluster (vinjettering) vid 28 mm och full bländare, men mycket mindre än befarat. Här är det fullt möjligt att knäppa på f2,8 och få skarpa motiv över stora delar av bildytan, bortsett från hörnen. Hörnskärpan är mycket bättre på f5,6 och från 50 mm brännvidd är både vinjetteringen och hörnskärpan jämnare. Riktigt upplyftande blir det i teleänden, från 110 till 300 mm är objektivet förbluffande skarpt över stora delar av bildytan och förvrängningen är försumbar.
Så här stor är skillnaden mellan 28 mm vidvinkel och 300 mm tele.
Det syns bara måttliga färgbrytningar (aberration) från objektivet, som också levererar god kontrast och minimalt med diffraktion på mindre bländare.
Brus dyker upp redan vid ISO 1600, dessvärre i sällskap av en smula färgbrus, men det är inte plågsamt förrän vid ISO 6400. Lösningen är att ta bilderna i råfilsformat och reducera brus på höga ISO-värden under efterbehandlingen av bildfilerna.
Som vanligt från Olympus är JPEG-filernas färgåtergivning snudd på perfekt. Här finns det ingen anledning att oroa sig för hur hudtoner ser ut. De sitter som de ska i JPEG-filerna direkt från kameran.
Ska vi göra poängavdrag för något, bortsett från mängden brus, så är det fokusspårningen i bildserier. Och när man filmar. Autofokusen är blixtsnabb och låser omedelbart på motivet i bra ljus, men när man panorerar har den lite svårt att hänga med. I övrigt är videokvaliteten relativt bra, den har sparsamt med rolling shutter och god upplösning. Men skärpan och bruset är inte på samma nivå som andra kompaktkameror som har större bildsensor. Till exempel Sony RX100 II.
Slutsats
Olympus-kamerans pretentiösa design gör ingen besviken. Tack vare en stor och skarp elektronisk sökare, superb 10,7x zoom och strålande användarvänlighet kan den här kameran användas till nästan allt. För många fotografer är Stylus 1 allt de behöver av en kamera, och få lär bli besvikna över bildkvaliteten. Det är främst på höga ISO-värden som den i övrigt så fina bildprocessorn tvingas kasta in handduken. Om man jämför med de bästa kompaktkamerorna, vill säga.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser