TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Nordpolen till Sydpolen – för första gången med bil

För första gången i historien har någon kört bil från Nordpolen till Sydpolen. Det skedde med den helelektriska Nissan Ariya.

Av / 2023-12-24 - 10:00
Nordpolen till Sydpolen – för första gången med bil

– Jag kan inte fatta att vi är på Sydpolen. Efter så många års planering känns det overkligt, säger Chris Ramsey. Han och hans fru Julie har just genomfört det som få trodde var möjligt: En 30 000 kilometer lång resa från nordpolen till sydpolen, över hela den amerikanska kontinenten, i en eldriven Nissan Ariya.

Ingen bil, särskilt inte en elbil, har någonsin genomfört den ultimata resan mellan jordens två ytterpunkter. Men nu skedde det alltså i en eldriven SUV.

Planerat sedan 2017

Äventyrarna Chris och Julie började drömma redan 2017, efter att ha genomfört den extrema biltävlingen Mongol Rally från London till Mongoliet i en Nissan Leaf. Vid den tidpunkten hade det aldrig gjorts med en elbil tidigare, och Nissan Leaf är förmodligen inte den första elbil man tänker på när man ska färdas 22 000 kilometer i en bil.

Så nu ville de sätta ribban ännu högre, med en vild idé: Tänk om de kunde köra en elbil hela vägen från nordpolen till sydpolen – genom alla typer av terräng?

Då snackar vi 30 000 kilometer, men förutom det längre avståndet finns det också mycket mer att tänka på när det gäller terräng, väder och vind. En del av sträckan kommer man ju trots allt att köra på is!

Annons
julie-ramsey-pole-to-pole-ev
Chris och Julie Ramsey, redo att påbörja sin resa. Foto: Pole to Pole

I mars i år kunde avfärden från Nordpolen börja, med en specialmodifierad Nissan Ariya som levererades av Arctic Trucks på Island. Modifieringarna var dock förvånansvärt måttliga: Man monterade fyra massiva 39-tumsdäck, lade till några växelkomponenter, höjde bilen något och förstärkte chassi och kaross. I övrigt är drivlinan och batteriet oförändrade från produktionsmodellen, och de har inte heller haft något extra batteri i släptåg.

//

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Pole to Pole EV (@poletopoleev)

Var tvungna att skynda sig

En stor del av de delar av polarisen i norr som faktiskt går att färdas på smälter snabbare och snabbare för varje år på grund av klimatförändringarna. Chris och Julie var därför tvungna att skynda sig över polarisen innan den smälte, medan norrskenet flimrade över motorhuven. Sedan reste de söderut, genom den amerikanska kontinentens varierande terräng och klimat.

I Chile besökte de ett hybridkraftverk för vind- och solkraft, innan de slutligen korsade den mest otillgängliga platsen på jorden: Antarktis. Här är fordon som drivs med fossila bränslen inte tillåtna, så forskningsexpeditionerna är helt beroende av förnybar energi.

Den fyrhjulsdrivna Nissan Ariya bevisade att en elbil faktiskt kan användas i expeditioner på Sydpolen. Inte minst tack vare att den kan laddas av vind, sol och generatorer. Något som bensin- och dieselbilar som bekant inte kan.

chris-julie-ramsay-pole-to-pole
Kallt på Sydpolen. Foto: Pol till Pol

Det omöjliga med bil

Den 15 december, som är den antarktiska sommaren, kom paret äntligen fram till Sydpolen efter att ha färdats över 30 000 km! Det är inte tillåtet att befinna sig på Sydpolen annat än under sommaren, helt enkelt för att väderförhållandena är omöjliga. Även vid den här tiden på året är det runt 25 minusgrader.

Men på världens mest otillgängliga kontinent bevisade Chris och Julie Ramsey att elbilar kan ersätta dieseldrivna fordon.

– Jag har alltid haft fullt förtroende för elbilarnas fantastiska egenskaper och jag visste att vår Nissan Ariya skulle klara av den tuffa resan, säger Chris Ramsey.

Läs också Äntligen testad: Ariya lever upp till det mesta Nu när Ariya äntligen finns på marknaden kan Nissan mycket väl pensionera Leaf för gott. Det här är det mest förnuftiga bilen för många.

Sponsrat av Nissan Ariya

Det är värt att nämna att expeditionens fordon har sponsrats av Nissan, utöver att Arctic Trucks har sponsrat modifieringarna.

Med detta hoppas Nissan att fler ska bli inspirerade att välja eldrift, oavsett om det gäller vardagsanvändning eller mer extrema äventyr. Och att räckviddsångest är något som tillhör det förflutna.

Mer info: poletopoleev.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Suzuki och Toyota samarbetar kring el-SUV

Batmobilen är till salu

Ioniq 7 blir Ioniq 9 - här är bilderna

Audis eldrivna kombi avtäckt - kommer 2025

Avtäckt: Folkets SUV Skoda Elroq

700 km räckvidd!

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Ljud & Bild