– Jag kan inte fatta att vi är på Sydpolen. Efter så många års planering känns det overkligt, säger Chris Ramsey. Han och hans fru Julie har just genomfört det som få trodde var möjligt: En 30 000 kilometer lång resa från nordpolen till sydpolen, över hela den amerikanska kontinenten, i en eldriven Nissan Ariya.
Ingen bil, särskilt inte en elbil, har någonsin genomfört den ultimata resan mellan jordens två ytterpunkter. Men nu skedde det alltså i en eldriven SUV.
Planerat sedan 2017
Äventyrarna Chris och Julie började drömma redan 2017, efter att ha genomfört den extrema biltävlingen Mongol Rally från London till Mongoliet i en Nissan Leaf. Vid den tidpunkten hade det aldrig gjorts med en elbil tidigare, och Nissan Leaf är förmodligen inte den första elbil man tänker på när man ska färdas 22 000 kilometer i en bil.
Så nu ville de sätta ribban ännu högre, med en vild idé: Tänk om de kunde köra en elbil hela vägen från nordpolen till sydpolen – genom alla typer av terräng?
Då snackar vi 30 000 kilometer, men förutom det längre avståndet finns det också mycket mer att tänka på när det gäller terräng, väder och vind. En del av sträckan kommer man ju trots allt att köra på is!
I mars i år kunde avfärden från Nordpolen börja, med en specialmodifierad Nissan Ariya som levererades av Arctic Trucks på Island. Modifieringarna var dock förvånansvärt måttliga: Man monterade fyra massiva 39-tumsdäck, lade till några växelkomponenter, höjde bilen något och förstärkte chassi och kaross. I övrigt är drivlinan och batteriet oförändrade från produktionsmodellen, och de har inte heller haft något extra batteri i släptåg.
//
Se dette innlegget på Instagram
Var tvungna att skynda sig
En stor del av de delar av polarisen i norr som faktiskt går att färdas på smälter snabbare och snabbare för varje år på grund av klimatförändringarna. Chris och Julie var därför tvungna att skynda sig över polarisen innan den smälte, medan norrskenet flimrade över motorhuven. Sedan reste de söderut, genom den amerikanska kontinentens varierande terräng och klimat.
I Chile besökte de ett hybridkraftverk för vind- och solkraft, innan de slutligen korsade den mest otillgängliga platsen på jorden: Antarktis. Här är fordon som drivs med fossila bränslen inte tillåtna, så forskningsexpeditionerna är helt beroende av förnybar energi.
Den fyrhjulsdrivna Nissan Ariya bevisade att en elbil faktiskt kan användas i expeditioner på Sydpolen. Inte minst tack vare att den kan laddas av vind, sol och generatorer. Något som bensin- och dieselbilar som bekant inte kan.
Det omöjliga med bil
Den 15 december, som är den antarktiska sommaren, kom paret äntligen fram till Sydpolen efter att ha färdats över 30 000 km! Det är inte tillåtet att befinna sig på Sydpolen annat än under sommaren, helt enkelt för att väderförhållandena är omöjliga. Även vid den här tiden på året är det runt 25 minusgrader.
Men på världens mest otillgängliga kontinent bevisade Chris och Julie Ramsey att elbilar kan ersätta dieseldrivna fordon.
– Jag har alltid haft fullt förtroende för elbilarnas fantastiska egenskaper och jag visste att vår Nissan Ariya skulle klara av den tuffa resan, säger Chris Ramsey.
Sponsrat av Nissan Ariya
Det är värt att nämna att expeditionens fordon har sponsrats av Nissan, utöver att Arctic Trucks har sponsrat modifieringarna.
Med detta hoppas Nissan att fler ska bli inspirerade att välja eldrift, oavsett om det gäller vardagsanvändning eller mer extrema äventyr. Och att räckviddsångest är något som tillhör det förflutna.
Mer info: poletopoleev.com