Det gulaktiga skenet från gatubelysningen i filmer som Collateral och Heat, och som anger mycket av stämningen i filmerna, är nu historia. Los Angeles har redan bytt ut merparten av sin gatubelysning mot LED-lampor och New York ligger inte långt efter.
Som filmskaparguiden nofilmschool.com påpekar anammade Michael Mann tidigt digitala HD-kameror när han filmade Collateral eftersom de fångade upp ljuset från Los Angeles gatlyktor bättre än analoga filmkameror, vilket var viktigt för att skapa rätt stämning i filmen.
Jamie Foxx som spelade hjälten i filmen använde till och med en specialtillverkad jacka som plockade upp olika delar av ljusspektret.
Men nu är gatubelysningens gyllene färgton ett minne blott. LED-ljus har nämligen inte samma färgspektrum som traditionella gatlyktor med natriumbaserat ljus. Natriumlys har den varma orangegula färgton vi vant oss vid att få uppleva längs gatorna på kvällarna.
LED har ett mycket mer linjärt ljusspektrum och liknar vitt solljus. Det här gör att det inte krävs lika mycket effekt för att lysa upp gatorna, vilket gör att man spar ström. Och i vardagen ger LED en mer korrekt färgåtergivning. Som billist ser man fler nyanser av fotgängarna och ansikten är lättare att känna igen på håll.
Filmskapare ser inte nödvändigtvis detta som något positivt (och LED lyser inte upp lika bra när man betraktar stan från luften när man kommer in för landning). Den orangegula glöden som går om intet är varken lätt eller billig att återskapa i efterproduktionen, för om du försöker öka intensiteten i ett färgområde som inte redan finns så händer det inte så mycket. Det här gör att vi kommer att få vänja oss vid att framtida filmer kommer att te sig annorlunda i scener som utspelar sig nattetid.
Bilder av samma gata, tagna före och efter det att gatubelysningen blivit utbytt mot LED (LED till höger). Foto: Los Angeles Bureau of Street Lighting
Miljövänligt
Miljömässigt är LED helt klart att föredra, och man uppskattar att L.A. sparar 7 miljoner dollar varje år bara på lägre elräkningar och 2,5 miljoner i underhållskostnader.
Då hjälper det föga för en filmskapare att klaga på att ljuset från gatlyktorna inte lir detsamma.
Källa: nofilmschool.com
P.S. OLED
Inom en inte alltför avlägsen framtid kanske OLED-lampor (organiska lysdioder) kan bli lösningen. Tekniken använder nästan lika lite energi som LED och återger dessutom vitt ljus ännu mer naturtroget. Utöver detta innehåller OLED alla de sekundära färger som LED saknar, och gör det därmed lättare att justera detta under efterproduktionen av filmen. Än så länge är OLED-lampor svindyra, men man tror att kostnaden kommer att tangera LED innan 2018. För Hollywood-filmer som har en större budget att röra sig med kan man ju tänka sig att man redan idag kan byta ut gatubelysningen till OLED under filminspelningen för att få bättre kontroll över ljusets temperatur under efterbehandlingen av filmen.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser