Den debuterade 1970 och blev sedan den lyxigaste SUV man kunde köpa, på den här sidan om en Rolls Royce Cullinan. Dagens version finns som hybrid, med V8 också, men nu blir den äntligen eldriven.
Range Rover Electric kommer att debutera 2024 och vara precis lika lyxig som den nuvarande versionen, men ännu tystare.
Det talas om vadningsdjup på 850 mm och avancerad fyrhjulsdrift, så allt tyder på att det blir en riktig offroader. Men förmodligen ännu bättre än den nuvarande modellen, eftersom elmotorerna och kraftfördelningen till varje enskilt hjul kan styras av smart programvara.
Prototyper har redan körts flera tusen mil i temperaturer från 50 plusgrader till 40 minusgrader i norra Sverige, och bilen kommer att byggas på en 800-volts batteriarkitektur och Jaguar Land Rovers MLA-plattform (Modular Longitudinal Architecture). Förmodligen med ett batteri runt 100 kWh. Range Rover lovar att den inte kommer att vara blytung, utan jämförbar med en version med V8-motor.
Jaguar Land Rover kommer att ge regelbundna uppdateringar om den elektriska versionen, men än så länge finns det inte så mycket teknisk information att berätta om. De säger dock att man inte kommer att kompromissa med prestanda och lyx, så det finns ingen anledning att tro att det inte kommer att bli en äkta Range Rover.
Den elektriska versionen kommer att finnas tillgänglig för beställning senare i år, och andra modeller som RR Sport och Evoque förväntas också bli elektrifierade, men vid ett senare tillfälle.