De pyttesmå Smart-bilarna har länge varit en välbekant syn i europeiska stadsmiljöer. Nu försöker det Mercedes-ägda märket återuppfinna sig själv som helt elektrisk bil. Och med det kinesiska företaget Geely som delägare har #1 rullat av det löpande bandet. I vårt fall iklädd en speciell version signerad tuning-företaget Brabus. 0–100 km/h är avklarat innan du ens hinner säga ”å-fy-fanken” och den svarta interiören är full av röda detaljer som matchar bromsoken.
De flesta bilar som är signerade Brabus är eftermarknads-trimningar, men den här specialversionen går att beställa direkt av bilhandlaren.
Inuti hittar vi sportstolar i alcantara, med kontrastsömmar som sätter lite färg på den annars mörka kupén. Som alla äkta Brabus-bilar är Smart #1 Brabus klädd i svart från topp till tå. Tja, förutom taket runt panoramaglaset, som är rött, plus backspeglarna och lite av frontspoilern. Också rött.
Teknik
Infotainment-systemet tar lite tid att bli bekant med, men efter ett tag tycker jag faktiskt att det är mer intuitivt än de flesta. Menysystemet på den 12,8 tum stora pekskärmen är lätt att hitta i och där kan du bland annat ställa in maximal batteriprocent för hemladdning beroende på användning: Daily Trip Mode stannar vid 80 procent fulladdat, medan Long Trip Mode laddas helt fullt. Du kan också ställa in en gräns för laddströmmen om du inte vill ladda med full hastighet.
En trådlös laddningsplatta är gömd under ett lock, det finns även två USB C-kontakter, varav en klarar snabbladdning med upp till 18 W. Det finns även en USB-C- och en USB-A-kontakt till baksätena. Men det som verkligen fångar vår blick är kylfacket under mittkonsolen. Perfekt för en cola på sommarsemestern! Att det råkar vara vinter just nu pratar vi inte om.
Ganska strömhungrig
Apropå laddning och vinter så är energiförbrukningen högre än man tror för en så kompakt bil. Under hela bilens livstid hittills har den haft en snittförbrukning på 21,7 kWh/100 km, själv låg jag på runt 24 kWh under testperioden som var en knapp vecka. Detta var i temperaturer runt nollstrecket, så det är absolut ingen kris – men inte imponerande heller.
Vild och hetsig
Ingen tvekan om saken: den här bilen är grym! Den ligger väldigt bra på vägen på vinterväglag och kommer fram där den ska. I Brabus-körläget släpper den lös alla sina 428 synnerligen livliga hästkrafter och skjuter fart från stillastående så att det bara tar 3,9 sekunder tills hastighetsmätaren visar 100.
Det känns tydligt inuti också. Accelerationen känns som ett kraftigt slag i ryggen när de elektriska hästkrafterna river och sliter i stolsklädseln. Man bli nästan rädd att bli mörbultad.
För att välja Brabus-körläge, eller något annat körläge för den delen, måste man sträcka sig lite grann, för det görs med en knapp långt till höger, under skärmen. Ingen snabbknapp på ratten här inte. Däremot är digital körhjälp lätt tillgänglig med en knapp på ratten vid vänster tumme. Tryck in den så håller bilen koll på både hastighet, avstånd till bilen framför och var mitten av vägbanan är.
En liten repa i den annars blanka lacken är att alltihop sker med en viss fördröjning. När man trampar på gaspedalen händer det nämligen ingenting. Förrän efter ungefär en halv sekund, när bilen plötsligt accelererar. Det är en vanesak, men man får alltså vara försiktig innan man väljer den allra smalaste luckan i rondellen.
Kartsystem med barnsjukdomar
Apropå rondeller så har vi ett annat klagomål: När jag ska blinka mig ut ur rondellen täcks kartan med körinstruktionerna om var man ska köra ut av videon från döda vinkel-kameran. Visst är det praktiskt med kameror som håller koll på döda vinkeln, men hitta för guds skull något annat ställe att lägga bilden på!
Jag måste erkänna att jag i skrivande stund inte är särskilt förtjust i navigeringen, bland annat för att den förväntade ankomsttiden för resmålet faller i och ur, tillsynes slumpmässigt. Både den här och den döda vinkeln-fadäsen går nog lätt att fixa i en uppdatering, så jag skulle inte låta detta vara en deal breaker om jag var på jakt efter en tuff småbil som denna. Bilen stöder dessutom av OTA-uppdateringar (Over-the-air), så detta kan åtgärdas när som helst. Låt oss hoppas att det också kommer en uppdatering med trådlös CarPlay och Android Auto, som för närvarande saknas.
Ljud från Beats
Brabus-versionen har det bästa ljudsystemet Smart erbjuder: ett Beats-system med 13 högtalare inklusive en subwoofer. Jag hade höga förväntningar på systemet, och i Klassisk-läget låter det klart och tydligt, med sångröster som kommer ut fint högtalarna. Med viss sorts musik, som pop och rock, kan det kanske bli lite hårt och skarpt. I så fall är lösningen att justera bas och diskant för att kompensera för ett överdrivet mellanregister.
Men fall inte för frestelsen att välja Beats-ljudläget. Du får visserligen mer bas och diskant, men mellanregistret försvinner nästan helt och det blir en hörbar fasförskjutning som gör att musiken drar sig in i högtalarna som en skrämd sköldpadda.
Inte speciellt tyst
Kupén i #1 Brabus är inte speciellt väldämpad. Alltså, det är helt okej med väg- och vindbrus, men samtidigt är det något som låter som ett svagt motorljud, vilket jag inte har varit med om förut. Och nu pratar jag inte om det falska motorljudet man kan sätta på för att få känslan av att köra fossilt. Även med detta avstängt hörs det ljud från elmotorn, mer lågfrekvent än vad jag är van vid från andra elbilar som har ett mer högfrekvent ljud. Ljudet finns där konstant, och gör att man inte riktigt får den där tysta elbilskänslan.
Trångt bak
Smart #1 är helt klart en stadsbil, som är lätt att manövrera på små vägar och trånga parkeringsplatser. Det återspeglas även i interiören. Den är visserligen större än många andra småbilar, som Mini Cooper SE, men det är väldigt begränsat hur långa ben man kan ha och sitta bekvämt i baksätet. Och skulle du behöva mer bagageutrymme än de 313 liter som finns (”frunken” fram på 15 liter hjälper inte så mycket) kan du skjuta fram baksätena och få 401 liter. Fast då blir det förstås ännu trängre i baksätet.
Bakåtvänd barnstol tror jag att du kan glömma. Som familjebil fungerar nog #1 därför bäst för föräldrar med barn som är långt ifrån vuxna men ändå tillräckligt stora för att ha vänt stolen framåt. Runt förskoleåldern, alltså.
I övrigt erbjuder bilen många av de moderna hjälpmedel vi förväntar oss i nya bilmodeller, som adaptiv farthållare och filhållare. Plus uppvärmd ratt och säten – som även har inbyggd kyla fram. Och alltså: ett kylskåp!
Vi måste prata om priset
Till sist måste vi prata om priset. Smart #1 börjar på 420 000 kronor med bakhjulsdrift och 19-tums hjul och längsta räckvidd.
Det är tiotusen kronor mindre än instegsversionen av ”tvillingbilen” Volvo EX30 som har en räckvidd på bara 344 km, och ytterligare 60 000 kronor billigare än samma bil med en räckvidd på 475 km.
Bakhjulsdrivna Tesla Model 3 är 100 000 kronor dyrare än den billigaste Smart #1, fast då med en räckvidd på 513 km. Det är vad Brabus-versionen kostar. Och vill man ha en Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift får man gå upp till 610 000 kronor. Nästan 100 000 kronor mer än Smart #1 Brabus. Tesla Model 3 Long Range har visserligen en räckvidd på 629 km och betydligt mer utrymme i både baksätena och bagageutrymmet.
Smart #1 Brabus har ett pris som är jämförbart med den dyraste versionen av Volkswagen ID.3 med 58 kWh-batteri, som ger 431 km räckvidd – men mycket billigare prestanda och definitivt inte fyrhjulsdrift. Ur det perspektivet framstår Smart-bilen som ett bra köp.
Smart #1 Brabus: Slutsats
Smart #1 Brabus är en rolig liten charmör som passar för stadskörning, men som också klarar skogsvägar utan vidare. Perfekt för dig som är mycket i farten på egen hand.
Här får du gott om utrustning, häftiga prestanda och en sportig interiör. Räckvidden 400 km får du nog vänta till i sommar för att få, men den täcker ändå de allra flestas behov.
Den explosiva bilen är som klippt och skuren för att cruisa runt, urban street style. Om du letar efter en pigg stadsbil och ofta är på resande fot ensam eller med en passagerare så kan Smart #1 Brabus vara ett utmärkt val.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser