TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Sony KD-65X9005

Storslagen framtids-TV

Fina saker ryms i stora paket. Vi har tillbringat soliga sommardagar inomhus med en av årets grymmaste TV-apparater!

Av / 2013-09-24 - 06:00
Sony KD-65X9005

Ljud & Bild tycker

  • Stor och knivskarp bild Makalöst ljud
  • Högt pris Brist på 4K-material

Vissa TV-aparater är helt klart roligare att testa än andra! Skärmar med 4K-upplösning är årets hetaste tema på TV-fronten, och en evolution av TV-mediet som kan påverka branschen påtagligt de närmaste åren.

Tanken med 4K är att ge en ännu livligare bild med större skärpa än vad som går att få med vanlig HD. En 4K-skärm har en knivskarp bild med fyra gånger så hög upplösning som vanlig HDTV och formligen suger in tittaren i handlingen – och helt utan 3D-glasögon! Men 4K handlar inte bara om skarpare detaljer utan också om att kunna visa en större bild som rymmer mer information.

TV-apparaternas skärmar har växt gradvis år för år och numera blir det allt vanligare att hitta 60-, 70- och till och med 80-tummare i butikerna. Med så stora skärmar växer samtidigt behovet av högre upplösning för att undvika synliga bildpunkter eller rutmönster i bilden.

4K-formatet har sitt ursprung i biografsalongerna och har blivit den digitala arvtagaren till analog 35 mm-film. 4K-kameror används i allt fler moderna filminspelningar. Om Sony och de andra TV-märkena får som de vill kan du få samma bildkvalitet hemma i vardagsrummet. Men är 4K verkligen så mycket bättre än vanlig HD och kan tekniken motivera de väsentligt högre priserna så länge det knappt finns något 4K-material att få tag på?

Sony 4K 
Sonys professionella division har varit en ivrig förkämpe för 4K-formatet i biosammanhang. Och det är inte så konstigt eftersom de är leverantör av hela ”näringskedjan” av 4K-baserade produkter, från projektorer, filmkameror, produktionsutrustning – ja, till och med färdigproducerade spelfilmer som Spiderman och After Earth. Sony var också tidigt ute med att sälja 4K-projektorer och TV-apparater för hemmabruk.

Annons

X9_TV_Tiger straight forward-3091

Sonys första 4K-TV, 84X9005, var en våldsam historia för en kvartsmiljon men i år har de lanserat två modeller som är lättare att svälja. Fast en 65-tummare för 70 000 kronor är helt klart fotfarande en TV som vänder sig mot särskilt intresserade …

65X9005
Bortsett från 84-tummaren är alltså 65X9005 Sonys toppmodell. Bildpanelen har en upplösning på 3840 x 2160 pixlar och bygger på konventionell LCD-teknik med LED-kantbelysning. Somliga kanske förvånas över att en så pass exklusiv TV har förhållandevis ”billig” panelteknik, men det har återigen med upplösning att göra. Äkta LED-bakbelysning som vi känner igen från andra highend-skärmar är inte praktiskt genomförbar med 4K eftersom det skulle kräva oproportionellt många lysdioder bakom skärmen, vilket skulle höjt priset ytterligare. Inte heller plasmaskärmar går att göra tillräckligt finmaskiga för att passa 4K-upplösning, åtminstone inte för skärmstorlekar under 100 tum.

4K-OLED har vi redan sett prototyper på, men kräver avancerad printing-teknik som har en bit kvar till massproduktion. Med tanke på tillverkarnas fortsatta svårigheter med att lösa kvaliteten och hållbarheten på stora OLED-paneler lär det nog dröja ett par år tills vi ser 4K-OLED-skärmar till skäliga priser. Kant-LED-tekniken är därför en förnuftig kompromiss just nu. Sony har däremot valt en panel av hög kvalitet och använt sig av en ny typ av RGB-filter som kallas för Triluminos för att klämma ut fler färgnyanser ur LCD-panelen.

55X900-6032

Sony-skärmen är utrustad med japanernas eget 4K X-Reality Pro-chip, en avancerad processor som har till uppgift att skala upp all video, oavsett om det är HD eller SD, så att bilden fyller hela skärmen. Chipet innehåller bland annat en databas med metadata om olika filmer så att TV:n känner igen dem och kan göra en så bra uppskalning och finputsning som möjligt. Vi har tidigare sett Sonys bildbehandling i aktion i projektorn VPL-VW1000 och 4K-skärmen 84X9005, och den gör ett imponerande jobb.

Användning och finesser
65X9005 är självfallet en ”smart TV” med trådlöst internet och populära appar som Netflix och YouTube. Sony har även sina egna streaming-tjänster för musik och film som heter Music Unlimited och Video Unlimited.

Det ingår två fjärrkontroller till TV:n, dels den större traditionella och dels en liten praktisk minifjärr som använder radiosignaler och alltså inte behöver riktas rakt mot TV:n. Sony har däremot elegant hoppat över styrning med rösten eller handrörelser och hellre satsat på fjärrstyrning via mobil eller surfplatta. Nytt på 2013-modellerna är också möjligheten att streama från handhållna enheter. Om du till exempel har en Sony Xperia Z-mobil kan du visa mobilens skärm på storskärmen i vardagsrummet och i princip visa allt material som mobilen kan visa, inklusive appar som inte finns till TV:n.

Bildkvalitet HD
Så till det viktigaste: bildkvaliteten. I dagsläget finns det ytterst lite 4K-video i omlopp så den som köper den här TV:n får finna sig i att titta på mycket uppskalad HD på skärmen. Vi börjar därför med att dela med oss av intrycken vi fick av 65X9005 med vanlig, direktsänd HD. Testet sammanföll nämligen med årets 24-timmarslopp i Le Mans, i ypperlig kvalitet från Eurosport HD. Och det visade sig att Sony-skärmen passar utmärkt till att återge sådana fartfyllda evenemang.

Första intrycket är som med vilken storskärm som helst: bilden fyller en stor del av synfältet, tillräckligt mycket för att man (på fyra meters håll) måste flytta blicken lite för att ta in hela handlingen. Skillnaden mot andra stora TV-apparater är att Sony 65X9005 visar bilden utan sågtandsmönster, grynigheter eller rutmönster av något slag. Och rörelserna är verkligen sömlösa. De hastiga kamerapanoreringarna på Le Mans-banan görs utan att Sony-skärmen tappar fokus. Bildläget vi valt är standardläget där Sony har lagt till lite extra blå och röda färgnyanser för att visa vad Triluminos-bildpanelen kan åstadkomma. Och även om det inte är 100 % korrekt måste jag erkänna att ett bilrace sällan har sett bättre eller mer levande ut på TV – det enda som saknas är lukten av olja och bränt gummi. Sony-skärmen har en otroligt mjuk, skarp och sömlös bild som är lätt att vänja sig vid, men som är svår att klara sig utan när man väl har vant sig …

Vi fortsätter med mer vanlig HD, den här gången av den mer komprimerade sorten. Glädjande nog gör Sonys uppskalningschip (4K X-Reality Pro) ett imponerande jobb även med HD-material som har lägre bithastighet. Till och med streamat Netflix-material ser bra ut – under förutsättning att filmmaterialet är av tillräcklig kvalitet och att du har en tillräckligt bra internetuppkoppling.

Just det här med kvaliteten på bildmaterialet är en viktigare faktor med en skärm av den här digniteten. HD är ett krav och man får räkna med att öka abonnemangen på HD-kanaler.

Lågupplöst/standardupplöst material (SD) är bara att glömma, så länge du inte sitter långt från TV:n, 5 eller 6 meter eller ännu längre bort. Man ser också lättare skillnad på olika HD-produktioner. Dåliga, små kulisser och slarvig redigering avslöjas snabbt. Samtidigt lär man sig att uppskatta de riktigt fina produktionerna, och du kommer att se detaljer som du missat förut på mindre, mattare skärmar. Ta till exempel blu-ray-versionen av ”The Shining” där det visar sig att Stanley Kubrick inte har överlåtit någon enda detalj åt slumpen. Kvalitetsskillnaderna mellan filmerna i Alien-kvadrologin (särskilt mellan ”Aliens” och ”Alien 4”) är också påfallande på en så avslöjande skärm.

Bildkvalitet 4K
Äntligen kommer vi till russinen i TV-kakan! För att vi skulle kunna testa 65X9005 med tvättäkta 4K-video hade Sony skickat oss en mystisk liten box med beteckningen ”4K Content Provider”, en hårddiskbaserad spelare full av demomaterial, inklusive klipp från kommande 4K-filmer som Total Recall och Spiderman. Här fick vi en försmak av vad Sony har i rockärmen när de lanserar 4K-videonedladdning till kunderna senare i år.

65X90-8455

Känslan av att uppleva 4K för första gången är lite som när man tar på sig läsglasögonen eller ställer in fokus perfekt i kikaren. Glaset mellan oss och handlingen tycks försvinna och det känns som om man tittar rakt på vad som händer inuti skärmen. Den knivskarpa bilden skapar nästan ett slags 3D-effekt på egen hand, utan att man behöver 3D-glasögon! Bilden har mängder av detaljer, men det är sömlösheten och känslan av glas som försvinner som ger en extra dimension jämfört med uppskalat blu-ray-material. Ögonen slappnar av mer och det är nästan som att titta genom ett fönster mot verkligheten …

Tyvärr tar demosnuttarna slut alldeles för fort och det finns inte mycket annat videomaterial att få tag i i dagsläget. Hårddisken vi fick låna är främst avsedd för mässor och butiksdemonstrationer och går inte att köpa. I USA har Sony släppt en 4K-hårddiskspelare som vanliga kunder kan köpa, men det är osäkert om och i så fall när den kommer till Sverige. Vilket osökt leder oss till frågan: när kan vi här hemma köpa och ladda ner 4K-filmer? Det är ett klassiskt ”hönan och ägget”-problem, precis som när de första 3D-skärmarna kom. Vi anser att mer och klarare information om hur 4K ska levereras till kunderna är en förutsättning för att motivera ett så pass tidigt köp av 4K-kompatibla TV-apparater.

Allmän bildkvalitet
Att skärpan är suverän har vi redan konstaterat. Rörelserna är mycket mjuka och bilden bryts inte upp ens i snabba rörelser. Färgåtergivningen tillhör också toppklassen för att vara en LCD-LED. Hur är det då med andra bildparametrar?

En stor skärm som denna kan lätt få problem med reflektioner i dagsljus. Men Sony verkar ha valt ett effektivt filter framför bildpanelen. Det mörka frontglaset reflekterar inte mycket av omgivningen och det går att titta på TV kvällstid utan att se sig själv ” i spegeln”. TV-tittning i dagsljus går också fint. Det mörka frontglaset bidrar till att minska ljusgenomsläppet och ger en mycket bra svärta. Svärtan är definitivt bland det bästa jag har sett från LCD-LED och återgivningen av grå/mörka detaljer är imponerande för att vara en kant-LED. Bara de bästa plasmaskärmarna från Panasonic och Samsung lyckas bättre när det handlar om beckmörka scener och detaljer i svart.

Den extra höga upplösningen ger också en bonus när man tittar på 3D. Sony-skärmen har polariserande 3D-teknik med passiva glasögon och kan visa full HD-upplösning (1920 x 1080) till båda ögonen. Man slipper alltså begränsningarna som vanliga passiva 3D-skärmar har och kan njuta av en stor och skarp 3D-bild med utmärkt djupkänsla.

Mastered i 4K
Sony har gjort ett stort nummer av den nya bildpanelen med Triluminos-filter framför lysdioderna. Tekniken är framtagen med tanke på framtidens 4K Ultra-HD-format som har bredare färgrymd än vanlig HDTV (Rec. 709). De extra färgnyanserna finns inte på vanlig blu-ray så i standardbildläget trollas de frånvarande färgerna fram med hjälp av bildbehandlingen.

För att råda bot på detta har Sony nyligen lanserat ”Mastered in 4K”-filmer på blu-ray. Det är särskilt utvalda filmer som är filmade med 4K-kamera och därför passar extra bra att skalas upp igen. De utnyttjar dessutom färgrymden XV Color som har extra färgnyanser. Vi testade detta med en demoskiva och Sonys egen blu-ray-spelare BDP-5100 och mycket riktigt, färgerna blir markant djupare, särskilt rött och blått skiner extra briljant. Urvalet av ”Mastered in 4K”-filmer är begränsat och det är osäkert hur stor utbredning denna typ av filmer kommer att få i väntan på en ny, riktig 4K-blu-ray-standard.

Ljudkvalitet
Listan över TV-apparater med riktigt bra ljud är bedrövligt kort. Bang & Olufsen, Bose och Loewe är några av få märken som satsat på riktigt bra ljud i sina TV-modeller. Sony har uppenbarligen velat göra det där lilla extra med 65X9005 och lånat ingenjörer från hifi-avdelningen för att fintrimma ljudet, något som har givit resultat.

Sony fjernkontroll

Ljudsystemet i Sony-skärmen är förhållandevis omfattande och de sidomonterade högtalarna är definitivt inte bara för syns skull: TV:n har en vidareutvecklad förstärkare från toppmodellen 84X9005 samt ett trevägs högtalarsystem som består av diskant, mellanregister och renodlade bashögtalare. Mellanregisterelementen har magnetisk vätska i talspolegapen för att göra dem mer effektiva i det trånga TV-kabinettet.

65X9005 har ett av de livligaste TV-ljuden jag någonsin har hört. Det är varmt och fylligt och påminner mer om en duglig hifi-anläggning än ett typiskt TV-ljud. Med högtalare på varje sida får man faktiskt en antydan till stereoperspektiv och djup. Diskant- och mellanregister är klara och friska och basen är fyllig och tydlig. Ljudkvaliteten är fullt i klass med de bästa TV-apparaterna och ljudlimporna på marknaden och fungerar utmärkt till den mesta TV-underhållningen. Det enda vi saknar är en subbasutgång så att vi hade kunnat få ännu mer tyngd i de lägsta basfrekvenserna. Det hade varit perfekt.

Slutsats
Den är stor, den är dyr och för närvarande finns det faktiskt inte mycket 4K-video att titta på. Ändå kan vi inte förneka att Sony KD-65X9005 är en sagolikt bra allround-TV till allt från högupplösta TV-sändningar till blu-ray och TV-spel. Bildkvaliteten är rent allmänt mycket hög och Sonys X-Reality-teknik gör ett enastående uppskalningsjobb så länge man undviker lågupplösta TV-sändningar (du som är TV-slav måste räkna med att öka abonnemanget på HD-kanaler). Dessutom har Sony lyckats klämma ut ett imponerande bra ljud ur de inbyggda högtalarna, tillräckligt för att man kan klara sig utan en separat ljudlimpa.

4K-TV:n från Sony ligger kanske lite före sin tid, med tanke på att äkta 4K-video lyser med sin frånvaro. Å andra sidan är det få TV-apparater 2013 som har väckt lika mycket habegär …

 

Vad är 4K?
UHD är en förkortning för Ultra High Definition och ett skärmformat som enligt definitionen ska ha minst 3840 x 2160 pixlars upplösning. En Ultra-HD-TV kan alltså visa hela 8 miljoner bildpunkter – fyra gånger mer än en vanlig TV med Full-HD (1920 x 1080)! Därav beteckningen 4K som Sony har valt att använda på sina ultra-högupplösta TV-apparater.

4K-formatet kommer ursprungligen från biobranschen och är ett resultat av övergången från analoga till digitala biografer. I dag är de flesta digitala biosalonger runtom i världen utrustade med bildvisare som stöder 4K. Stora episka filmer som Avatar och The Hobbit produceras efter 4K-standarden, medan andra och billigare produktioner använder sig av 2K-standarden.

Ultra-HD hemma?
Biobranschens anammande av 4K har alltså lett till att många nya filmer produceras i det ultra-högupplösta formatet. Och sakta men säkert håller tekniken på att göra sitt intåg även på konsumentmarknaden. Den internationella teleunionen ITU kom förra året överens om Ultra-HD-standarden som inbegriper upplösningar från 3840 x 2160 (4K) ända upp till 7680 x 4320 (8K).

Tekniken måste ses i ett sammanhang med större TV-skärmar och biodukar, där dagens HD-standard har sina begränsningar. När man visar en full-HD-bild som är 80–100 tum eller ännu större så går det att se synliga bildpunkter och rutmönster. Tanken med 4K är att bli av med ”rutmönstret” och få en skarpare och mer sömlös bild som innehåller mer information.

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Stor, javisst – men är den bra?

Storslam från Sony

Vilken Frame-TV är bäst?

Prisvärd TV-underhållning

Philips häftigaste TV hittills?

Now that’s entertainment!

Gör den gamla TV:n smartare

Gigantisk Samsung-TV

Fortfarande en av de bästa

OLED-triangeldrama i premiumklassen

Sonys bästa TV hittills?

Philips-TV med det där lilla extra

Ljud & Bild