Den amerikanska firman Jeff Rowland Design Group är inte speciellt synlig på våra breddgrader. Det beror på att vi talar verklig high-end – med tillhörande high-end-prislappar – och att de bara kan ses i ytterst få butiker och väldigt sällan på utställningar. Det har dock inte kunnat rucka på firmans rykte om att producera ytterst välljudande och tekniskt ofta innovativa apparater.
Jeff Rowland har hållit på runt 25 år med sina konstruktioner. Det som främst kännetecknar hans arbete är att han hela tiden ser framåt – vilka nya teknologier verkar lovande? Så provar han arbeta med de som han tror kan leda utvecklingen framåt och sätta nya standarder för hur man ska kunna uppnå ännu bättre ljudmässiga prestanda. Han var till exempel mycket tidig med att arbeta med klass-D när det fortfarande var ett fy-ord inom high-end, likaså med switch-mode-strömförsörjningar.
På den digitala sidan letade han efter största möjliga kunskap inom området, och fick kontakt med danske Thomas Holm. Thomas hade skaffat sig ett namn som ytterst kunnig och nytänkande med sin Holm DSPre, ett dac/försteg med DSP-rumskorrektion som förmodligen var så långt före sin tid att det nästan inte gick att sälja till gemene man. Emellertid fick den internationella branschen upp ögonen för Holm, som nu konstruerar innovativa lösningar för flera olika firmor.
Jeff Rowland ville ha en dac som var både tekniskt och ljudmässigt i topp. Resultatet är Aeris, som så vitt jag förstår bygger på en förfining och vidareutveckling av Holms dac-koncept från DSPre.
Jeff och hans tankar
Jeff själv är en mycket lång man som var en smula blyg och tillbakadragen de första minuterna när jag träffade honom förra året. När jag berättade att Thomas Holm precis varit hemma hos mig och uppgraderat mitt testexemplar av Aeris lyste han upp och blev mycket jovial och pratsam. Han berättade att han hela tiden är nyfiken, försöker tänka otraditionellt och utnyttja nya teknologiska landvinningar, och att han hela tiden försöker följa nya intressanta vägar.
”The controversial technologies of today become the traditional and safe technologies of tomorrow, and the winning amps that use them, become tomorrow’s true classics”, säger han på Jeff Rowlands hemsida.
Det kan man se på både Aeris och Model 625. Aeris är som sagt ett samarbete med den innovative digitalspecialisten Thomas Holm, och i Model 625 sitter en ”switch mode powersupply” (SMPS) designad för rymdindustrin med en aktiv Power Factor Correction som matar en klass A/B-förstärkare.
Dåligt och bra
Det finns ett par saker jag inte gillar med de här apparaterna. Låt oss klara av dem först. Den vågiga fronten, ett av Jeff Rowlands visuella kännetecken, känns som en dyr och opraktisk lösning. Och i mitt tycke inte särskilt snygg, jag tycker den i längden mer är irriterande.
När det dessutom sitter små lysdioder i fronten på Aeris som ska tala om status på apparaten, gör vågigheten att du till och med ännu sämre ser vad du håller på med. Lysdiodlösningen är generellt sett i mitt tycke inte särskilt lyckad, ett teckenfönster hade varit mycket mer praktiskt. Inte gillar jag fjärrkontrollen heller.
När dessa små invändningar är avklarade måste jag erkänna att resten till största delen är lysande. Aeris är ett nöje att ha med att göra, enkel och välfungerande och inte minst ljudmässigt ytterst givande. Båda apparaterna känns synnerligen gediget konstruerade och inger förtroende på alla plan.
Aeris
– är som sagt en dac/förförstärkare. Den har endast digitala ingångar i form av de sedvanliga varianterna, alltså S/PDIF i form av RCA-ingång, Toslink (ljusledarkabel) samt USB (klarar 24bit/192 kHz). Den har både balanserade och obalanserade utgångar.
Det sitter ytterligare en ingångskontakt på baksidan, och den är till den separata strömförsörjningen. På apparater som ska behandla småsignaler är det viktigt att se till att den miljö dessa signaler arbetar i blir så fri från störningar som möjligt. Den stora boven vad störningar angår är strömförsörjningen. Här kan man antingen skärma av ordentligt och omsorgsfullt eller helt enkelt som här flytta ut hela strömförsörjningen till en egen låda.
Aeris fungerar som jag tidigare varit inne på särdeles utmärkt. Jag har haft den körandes i flera högtalartester och kunnat konstatera att den ljudmässigt gjort sitt jobb oklanderligt. Den har visat sig vara mycket pålitlig i att alltid presentera källmaterialet ungefär så rätt som det någonsin går. För oss som hört vad Thomas Holm kunnat prestera tidigare med sin DSPre kommer det här inte som någon direkt överraskning.
En förförstärkares uppgift är väl egentligen att ge slutsteget en så oförstörd signal som möjligt att förstärka. Men det är en inte helt enkel uppgift. Varje kontakt, varje omställare, i det här fallet också omvandlingen från digital till analog samt inte minst den alltid problematiska volymkontrollen, inget av detta kan någonsin förbättra signalen utan riskerar egentligen bara att försämra den. Det kan bland annat göra ljudet grumligare, minska storleken på ljudbilden och på det hela taget göra lyssnandet till en mindre spännande och engagerande upplevelse. Därför har jag själv ett problematiskt förhållande till förförstärkare. Oftast får du betala rejält med slantar för att få något som inte gör dig lite besviken.
Jag har jämfört Aeris med flera andra försteg i varierande prisklasser. Jag har till och med kunnat jämföra med Jeff Rowlands eget välrenommerade analoga försteg, som fått väldigt goda vitsord i många tester och också låter helt fint tillsammans med Model 625-slutsteget. Men Aeris låter bättre. Mycket bättre, imho. Här upplevs en större öppenhet och återgivningen växer ytterligare minst en klass mot de höga höjderna. Den har en mycket tyst och len bakgrund, en förmåga att släppa fram även de minsta detaljerna och en lätthet i spelstilen som närmast är vanebildande.
Aeris är ett jättebra dac/försteg, bland de bästa jag hört helt enkelt.
Model 625– är relativt liten i formatet och har en intelligent kylning där luften cirkulerar i de ovala ”rören” längs sidorna. På mitten i rören finns en diminutiv fasning som ska få bättre turbulens på luften. På baksidan sitter högtalarterminaler som verkligen fungerar med spadar. Enkelt och smart konstruerat och synnerligen lyckat – här borde många andra förstärkartillverkare se och lära.
Som sagt arbetar Model 625 inte som man kanske kunde förväntat sig i klass D, utan är en klass A/B-förstärkare. Men Jeff Rowland förnekar sig inte vad angår att göra saker annorlunda. Som strömförsörjning sitter en SMPS-strömförsörjning (switch mode power supply) designad för rymdindustrin med en aktiv Power FactorCorrection. Det heter ju i high-end-kretsar att switchade nätdelar inte fungerar. Rowland anser motsatsen och menar att det alltid handlar om vad man gör med de tekniker som finns tillgängliga.
Och när det låter som det gör kan man inte annat än säga att det inte finns någon anledning att avfärda switchade nätdelar till high-end. När jag byter delar i min anläggning är det nästan alltid efter att jag testat någon apparat och verkligen saknar den när den är återlämnad. Model 625 är en sådan apparat. Det är sällan jag blir så sugen som här på att införskaffa något till anläggningen.
Model 625 spelar med den där härliga känslan av att man river bort de sista slöjorna som döljer den sanna musiken. Här finns rum och dynamik, massor med detaljer över hela ljudspektrat och en särdeles lättflytande och musikbefrämjande spelstil. Den har utan några som helst protester kopplats till både trög- och lättdrivna högtalare och presterat i absolut toppklass med dem alla.
En kollega fick höra den kopplad till mina Wilson Sophia 3 och satt med tappad haka i flera timmar. Det bokade restaurangbesöket höll på att aldrig bli av, musiken tog helt enkelt över tills magarna nästan knorrade högre än vad anläggningen kunde spela.
Slutsats
Som high-end-anläggning för den som bara behöver digitala källor är kombinationen av Aeris och Model 625 en enormt stark konstellation. Ljudmässigt finns faktiskt inget som helst att invända, inte ens med tanke på priset. Jag kunde gett flera musikexempel, men det hade bara blivit en stapling av superlativ. De låter helt enkelt oförskämt bra båda två, så bra att du bara blir tvungen att lyssna själv för att tro det.
Design och användarvänlighet är något helt annat, här får din egen smak bestämma…
Tilläggas ska, att i Sverige distribuerar både den danska (Holm Acoustics) och den norska (TAA Import) importören.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser