Pass Labs är en av de mer kända och intressanta high-end firmorna för alla som följer med lite om vad som rör sig ute i världen. På våra breddgrader är det däremot inte särskilt utbrett av olika anledningar. Under de senaste paren år har Pass emellertid börjat visa framfötterna i Skandinavien efter att Vassago HiFi i danska Odense tagit hand om distributionen här och i Tyskland.
Ljud och Bild har haft två produkter ur de senaste serierna på besök, förförstärkaren XP-10 och monoslutstegen XA60.5.
Nelson Pass
Historien om Pass Labs är mer eller mindre också historien om en man: Nelson Pass. Hans namn lär de flesta som bara har en liten smula intresse av bättre hifi ha stött på någon gång.
Redan under studietiden bildade han en liten högtalarfirma vid namn PMA. Och under sitt sista studieår arbetade han också hos ESS som högtalardesigner. 1974, när har var färdig med fysikstudierna, startade han Threshold Electronics, en nu närmast ikonisk förstärkarfirma. Thresholds namn är för alltid förknippat med Pass’ Stasiskonstruktion, som senare också Nakamichi producerade på licens. Han låg också bakom andra konstruktioner för till exempel Adcom. 1997 sålde han Threshold som fortsatte under namnet Threshold-Audio.
Parallellt med Threshold hade han startat Pass Labs 1991. Här blev snabbt single ended klass-A konstruktionerna Aleph kända. Han har för övrigt alltid framhävt enkelhet i konstruktionerna för att få ett bättre distorsionsmönster. Senare började han med sin X-serie som använde sig av något han kallade ”supersymmetri”, en patenterad lösning som ska leda till extremt låg distorsion.
Ordet supersymmetri leder direkt tankarna till partikelfysik, bosoner och fermioner samt sträng- och kvantteori, vilket säkert är helt avsiktligt och något som genast gör denne recensent misstänksam. Men, det ligger som sagt ett patent på lösningen, som säkert hellre borde hetat något annat.
Nu sist har han kommit med XA-serien, där han fått den smått geniala idén att kombinera Aleph-konstruktionen med supersymmetrin (ironi kan förekomma). Förstärkarna arbetar i klass-A vid låga volymer och går över till klass AB när man drar på. På senare år har det även kommit några rätt häftiga och kompetenta högtalarkonstruktioner på programmet.
Intressant är att han alltid helhjärtat stött hembyggeri och även har en DIY-firma vid namn First Watt. Han har även publicerat både byggartiklar och ritningar på tidigare konstruktioner för hugade hembyggare.
XP-10
– är en förförstärkare som i Pass anda är byggd med relativt få men goda komponenter och en enkel grundkonstruktion. För i synnerhet förförstärkare brukar det vara en god idé, det handlar i det stora hela egentligen om en apparat som ska sköta ingångar och volym och se till att slutstegen får en så oförstörd signal som möjligt att arbeta med. Här är komponentvalet av väldigt stor betydelse.
Enligt Pass Labs är XP-10 en vidareutveckling av deras tidigare förförstärkarkonstruktion där man arbetat med att reducera brusnivån så mycket man kunnat, vilket bland annat ska ge bättre prestanda vid låga volymer. På storebror XP-20 har man gått ytterligare ett steg och lyft ut strömförsörjningen i en separat låda för att få ännu mindre potentiella störningar inne i kabinettet.
Annars är allt enkelheten själv. En stor volymratt med volymkontroll i 64 steg, fyra tryckknappar och ett teckenfönster med en rad matristext. Enkelt och prydligt. På baksidan hittar vi två par balanserade och tre par obalanserade ingångar, en balanserad och en obalanserad utgång samt nätbrunn. Det är det hela.
Tryckknappen märkt Mode styr bara två intensitetsnivåer och off för teckenfönstret, men det finns en Home Theatre pass through via den obalanserade ingången nr 5. HT pass through väljs dock inte på apparaten utan med den i övrigt rätt välfungerande fjärrkontrollen som sköter allt, till och med kanalbalans om man önskar ge sig på det.
Apparaten är enkel och självklar att använda och man behöver egentligen inte fundera någon gång, det är bara att spela.
XA60.5
– är ett monoblock som sägs vara konstruerat till att även kunna klara de mest krävande lågimpedanta laster. I klartext betyder det att du i princip bör kunna koppla till vilken högtalare som helst. Det är en klass-A förstärkare på 60 uppgivna watt uteffekt, vilket är rätt mycket för att vara klass-A.
X i typbeteckningen står för SuperSymmetric, Nelson Pass’ patenterade topologi som bygger på att få hög effekt och låg distorsion från enkla kretslösningar med minimal feedback. Det handlar (i korthet!) om två identiska och matchade kretsar som ligger utlagda som fjärilsvingar och arbetar balanserat fram till högtalaren, det är meningen att de fel som (alltid) uppstår blir samma i båda kretsarna och därmed elimineras då de ligger i fas över högtalarterminalerna.
Baksidan innehåller både balanserad och obalanserad ingång, använder man obalanserad ska man ha en speciell medföljade bygel inkopplad i den balanserade ingången. Dessutom hittar vi, ovanligt nog, två par högtalarutgångar som sitter i parallell om du önskar att köra bi-wiring med två separata högtalarkablar.
Utseendet kan man ha åsikter om. Jag tycker fronten verkar väl överarbetad med en frontplatta som inte kan annat än kosta pengar och ett visarinstrument i blått ljus som i princip inte fyller någon annan funktion än att tala om att förstärkaren är påslagen. En del gillar det, jag personligen gör det inte.
Lyckat par
Med lite musik på anläggningen är det inte svårt att höra att det är toppklassförstärkare vi har att göra med. Jag skulle önska att många av ni läsare som inte tror ni kan höra någon större skillnad eller generellt är misstänksamma mot high-end eftersom det kostar så mycket pengar, skulle få lov att uppleva de där ögonblicken när man direkt vet att man spelar i högsta ligan. Jag har haft under årens lopp haft många besökare som gått hem som nyfrälsta efter att ha fått lov att höra musik på ett annat plan än de trodde man kunde.
Åkej, det kostar också. Drygt 130.000 dkk tillsammans enligt skandinavienimportörens hemsida. Så tillkommer också lämpliga högtalare, kablar och signalkälla för att få höra det sanna välljud förstärkarna kan åstadkomma…
Men, när man spelar känns det som om slutstegen väl kan matcha konkurrerande förstärkare i samma och även högre prisklasser. Nyckeln här är som vanligt för att få bra ljud att graden av renhet i signalen är på ett högt plan. Och det är ju liksom det hela Nelsons konstruktion handlar om. Här finns både kraft – närmast obegränsat känns det som trots den beskedligt uppgivna uteffekten – och ett flöde av detaljer där inte ens de finaste verkar maskeras i någon nämnvärd grad. Det betyder att bakgrunden är djup och nattsvart och att rummet är stort och det finns gott om luft mellan musikerna eller instrumentljuden. Anslag har rätt dynamik – varken för mycket eller för lite – och förstärkarna har generellt fin och snabbt reagerande dynamisk förmåga vilket ger liv och nerv till det du hör. Slutstegen håller en verkligt hög klass.
Vad gäller förförstärkaren XP-10 så är det betjäningsmässigt en verkligt enkel och trevlig partner. Den verkar göra det den ska utan att synas eller påverka ljudet i nämnvärd grad. Så är det ju för förförstärkare, de ska arbeta men inte märkas. Sålunda sitter man inte och lider eller saknar något när man spelar med Pass-apparaterna tillsammans, snarare får man en verkligt god musikupplevelse som totalt sett hör hemma i elitklassen av det jag har provat i mitt lyssningsrum.
Men lite påverkar förförstärkaren ändå. Kopplar jag källan direkt till slutstegen får jag en ytterligare grad av förfining och en slöja till – hur det nu är möjligt – har försvunnit mellan mig och musiken. Å andra sidan, det är ju därför Pass Labs har en ytterligare förförstärkarmodell med ännu högre prestanda.
För att sätta in det hela i sitt sammanhang, så kostar XP-10 42.000 dkk. Jag har hört få så lyckade förförstärkare för det priset som kunnat hänga med så väl upp i high-end sfären som XP-10. Allting är relativt och förförstärkaren är en viktigare komponent för den totala upplevelsen än många går och tror.
Självklart
Paret spelar med en självklarhet som gör att man inte ifrågasätter olika parametrar på det man hör, det finns liksom inte någon idé att sitta och gneta med om nedre mellanregistret är krispigt eller övre basen torr. Det handlar mer om att du går direkt på vad musikmaterialet ger dig. Upplevelsen, känslan, engagemanget. Det får du mer och mer av ju renare, mer detaljrik och mer kroppslig återgivningen är. Och här tar Pass-apparaterna poäng på poäng.
Med Pass-apparaterna får vi alltså en musikupplevelse av högsta karat. Ett mycket lyckat par.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser