Jag minns mycket väl hur kvällen när Dallas sändes var väldigt speciell för mamma, pappa och mig. Mamma lagade lite extra god mat som dukades upp framför tv:n. Stunden var helig, gick inte i repris och vhs-spelaren hade inte flyttat in i vårt hem ännu. Det gällde att man var på plats och om det eventuellt var gäster hembjudna så var det helt naturligt att middagen intogs med familjen Ewing som middagssällskap. I skolor och på arbetsplatser diskuterades sedan JR:s senaste tilltag, Sue Ellens ständigt darrande underläpp och hur synd det var om Cliff Barnes som alltid lurades i någon fälla på ett eller annat sätt. Engagemanget var enormt.
Idag är verkligheten en helt annan. Att samla familjen framför ett och samma program vid samma tid på dygnet är mer eller mindre en omöjlighet. Utbudet av tv-program är gigantiskt och att titta på tv enligt en kanals bestämda tablå, det som man ibland brukar kalla linjär tv, känns hopplöst. Inte sällan krockar favoritprogrammen med varandra vilket gör att familjen sitter utspridda i hemmet för att inte missa just sitt. Varken speciellt socialt eller trevligt faktiskt.
Lösningen
Tack vare tv-kanalernas intåg på internet i form av en mängd vod-tjänster, ”video on demand” eller ”video på begäran” på svenska, har vi inte bara fått ett rikt utbud av program, vi kan även välja när och var vi vill se våra favoriter. Detta innebär i praktiken att hela familjen faktiskt kan samlas framför Champions League och se matchen live för att sedan se Gordon Ramsey glänsa i Master Chef.
Idag är vi inte ens begränsade till våra soffor och tv-apparater utan kan använda oss av datorer, mobiler och surfplattor för att se det vi vill på i stort sätt vilken plats som helst.
Två giganter från väster
Nu är det ju inte så att play- eller on demand-tjänster är något nytt, det finns redan en uppsjö av tjänster som fungerar på olika sätt, mer eller mindre bra och med olika upplägg. Senast ut var Filmnet (namnet på tjänsten har dammats av från den gamla kabel-tv-kanalen med samma namn som startade sina kabel-tv-sändningar 1984), som är en svensk tjänst men som även lanseras i Norge och Finland. Här kommer man lägga mycket kraft på att hjälpa kunderna att hitta relevanta program. Det är inte ett datorprogram som gör det utan rekommendationer är baserade på vad som är extra intressant i landet just nu. Filmnet erbjuder ingen sport men däremot filmer, serier och barnprogram.
Viaplay räknas dock ändå som Skandinaviens ledande online-tjänst för tv-program, filmer och live-sport-sändningar och enligt Niclas Ekdahl, VD på Viaplay, bestämde de sig redan 2008 (då företaget fortfarande hette Viasat on demand) för att de skulle bli ledande på sport, till att börja med. Senare gjorde de samma resa på filmsidan och erbjuder idag en mängd stora amerikanska filmer men även mer lokala.
– Vi förstod tidigt det fantastiska med att ha en abonnemangstjänst på nätet. Konkurrens var vi övertygade om att vi skulle få, snarare är vi förvånade över att det inte gick snabbare! säger Niclas på Viaplay.
Bekymret är bara att om du är en riktigt inbiten serie-följare kan det i värsta fall dröja upp till ett par månader innan du får tillgång till just din favoritserie om ursprungslandet är ett annat än där du bor.
Men innan årets slut kommer Sverige få två nya starka spelare på vod-marknaden som förmodligen kommer röra om i grytan rejält. Netflix och produktionsbolaget HBO, båda från USA, vässar nu armbågarna för att ta sig in på den nordiska marknaden och i och med detta hoppas branschen på att laglig nedladdning och film och tv-serier äntligen ska få sitt stora genombrott. Till skillnad från många andra tjänster (till exempel SVT Play och SF Anytime) där man ofta hyr en film i taget fungerar både Netflix och HBO så att du prenumererar per månad på innehållet, mer som musiktjänsten Spotify.
Netflix
Netflix, som säger sig vara världens största prenumerationsbaserade tjänst för internetbaserad visning för film och tv-serier, såg dagens ljus i USA 1997 men var då en prenumerationstjänst på dvd:er. Den internetbaserade tjänsten (strömning) startade 2007 och sedan dess har tjänsten spridit sig till Kanada, Latinamerika, Storbritannien och Irland. Till skillnad från HBO, som producerar sina egna serier, så fungerar Netflix mer som ett bibliotek av tv-serier och filmer, de ligger alltså inte bakom någon produktion (i dagsläget) vilket gör denna tjänst mest lik Spotify.
I USA är det i regel så att Netflix får säsongen av serier först när de har sänds färdigt vilket gör det mer till en ”titta-ikapp-serierna-jag-har-missat-tjänst”. När det gäller filmer har de visserligen avtal med de flesta större distributionsbolag, men även där gäller i regel att filmen visas både på bio och släpps på dvd innan Netflix får lägga vantarna på den.
I Sverige utlovar Netflix tillgång till ett stort utbud av inhemska och internationella tv-program och filmer, många i hd-kvalitet, men så mycket mer än så är de inte redo att avslöja. I USA kostar ett abonnemang runt 10 dollar per månad och då får du tillgång till ca 60 000 titlar, men vad priset kommer landa på i Sverige är ännu inte officiellt. I Storbritannien är utbudet betydligt mindre, ca 10 000 titlar, vilket gör att det spekuleras rätt vilt om hur det kommer bli här. Vad konsumenterna i Sverige egentligen kan förvänta sig av Netflix är företaget väldigt försiktiga med att svara på. Efter att ha försökt få lite mer information rörande tjänsten utöver det som står i pressmeddelandet går vi på pumpen. Inget officiellt kommer ut innan tjänsten är lanserad. Antaganden, spekulationer och diverse ”sanningar” finns naturligtvis att läsa på olika forum och bloggar men huruvida det som skrivs är sant eller ej får man ta med en nypa salt fram till dess att Netflix behagar ta bladet från munnen.
HBO Nordic
Den andra amerikanska aktören som ger sig in i slaget om den nordiska tv-marknaden är HBO (Home Box Office Inc), ett kommersiellt tv-bolag som startade på 1970-talet och som nu även omfattar Nordamerika, Latinamerika, Asien och stora delar av Europa.
I augusti 2012 meddelade HBO att man startar ett nytt distributionsbolag, HBO Nordic AB, i samarbete med Parsifal International. I Sverige är HBO mest känt för att ha producerat välkända och kritikerrosade serier som ofta lyfter fram verkligheten på ett rätt ocensurerat sätt. Oavsett om du är man eller kvinna lär du säkert ha sett i alla fall minst ett avsnitt av Sex and the city, som när serien hade premiär 1998 var något utöver det vanliga och där de fyra kvinnliga huvudrollsinnehavarna mellan 35 och 40 år, fick många att sätta drycken i fel strupe och rodna långt ned på halsen med sin totala öppenhet om precis allt. Andra välkända serier som HBO ligger bakom är bland annat dramaserien Six feet under, Game of Thrones och vampyrserien True Blood där den svenska skådespelaren Alexander Skarsgård har en roll.
En prenumeration på HBO Nordic kommer enligt uppgift kosta 79 kronor i månaden och då får du tillgång till både deras linjära tv-kanal samt hela deras bibliotek av nya och gamla serier som du kan strömma. HBO Nordic är reklamfri och i de flesta fall kommer nya serieavsnitt att finnas tillgängliga med undertext i Sverige inom 24 timmar efter premiär i ursprungslandet. I USA kan du även se sportsändningar via HBO, det kommer du däremot inte kunna göra via HBO Nordic.
Framtiden
Hur framtidens tv-tittande kommer att se ut är självklart inte helt enkelt att sia om, klart är dock att strömningstjänsterna kommer att öka och det linjära tv-tittandet minska. Att fritt få välja vad man ska titta på, när man ska göra det och på vilken enhet är fantastiskt och valfrihet är naturligtvis en mänsklig rättighet. Men man ska för den sakens skull inte underskatta den trygghet det innebär för vissa att vara bunden till en viss sändningstid. I dagens läge där vi står inför så otroligt många val, alltifrån mjölkproducent till mobiltelefonoperatör via pensionsförsäkringar, finns det förmodligen de som tycker det är rätt skönt och avslappnande att slippa stressen med att välja vilket program man ska se och när. Att slö-zappa i soffan är avkoppling för många. Det finns ju de människor som fortfarande anpassar träning, middagar och socialt umgänge efter tv-tablån och trivs fantastiskt bra med det, det blir liksom en fast punkt i tillvaron.
Dessutom ska man inte förringa den sociala biten av att ett visst program sänds på en viss dag vid en viss tid. Att få vara en del av det sociala sammanhanget i fikarummet dagen efter Solsidan kan vara väldigt viktigt och man kanske inte vill veta vem som blev hemskickad i Bonde söker fru redan innan man själv hunnit se programmet. Sedan finns det ju program som är intressantare live, sådant som sker här och nu och som du i vissa fall själv kan påverka tack vare röstning eller där du själv påverkas av resultatet såsom V75, oddset eller stryktipset.
Tv-tablåerna så som de är idag kommer förmodligen att försvinna inom sinom tid men troligtvis kommer det dröja ett bra tag trots allt. Netflix, HBO, Viaplay, Filmnet och alla de andra kommer med största sannolikhet få ännu fler konkurrenter och vi konsumenter får förmodligen minst lika många strömningstjänster som det finns tv-kanaler idag.
När jag ställer frågan till Niclas på Viaplay rörande hur han ser på att det kommer så många aktörer på marknaden svarar han:
– Till syvende och sist är det slutkunden som till slut får bestämma vem som är bäst. Till skillnad från vissa andra tar vi in filmer ifrån fler studios än en och det tror jag vi vinner på. Jag tror dessutom att kunderna kommer att välja så få leverantörer som möjligt för att ha allt samlat på samma ställe, och där kan vi erbjuda ett brett utbud med tv, filmer och sport.
Vilken tjänst man alltså väljer kommer att bero på innehåll samt pris. Är du filmintresserad är det naturligtvis viktigt att utbudet är nytt och fräscht och är det tv-serier du suktar efter är det ju guld värt att få tillgång till de senaste avsnitten bara 24 timmar efter de har visats i ursprungslandet. Är du mest intresserad av gamla godingar spelar dessa saker mindre roll men är det live-sport som är din melodi krävs det ju att tjänsten tillhandahåller det.
Rätt tjänst för rätt sak!
Hur enkelt som helst med andra ord – eller?
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser