Allt fler väljer en elbil när de ska köpa ny bil. Kanske med viss skräckblandad förtjusning. För vem har inte hört talas om räckviddsångest, eller att man måste stänga av alla komfortfunktioner, som värmen, för att kunna nå en laddstation innan batteriet tar slut?
Erfarna elbilsförare ler lite åt sådana saker. Jag var också där en gång, ny och orolig för att få slut på ström, men jag anpassade mig snabbt och räckviddsångest är inte längre ett problem för de flesta elbilsägare.
En av anledningarna till detta är att nyare elbilar kör längre på en enda laddning. De flesta elbilar idag har tillräckligt stora batterier för vardagsbruk, och ska man ut på längre resor kan man knappa in sin destination i bilens navigationssystem. Då hittar den laddstationer längs rutten och guidar dig säkert till närmaste tillgängliga laddare.
Samtidigt värms batteriet upp för att maximera laddningshastigheten när du ansluter laddkabeln.
Välj elbil efter behov
Innan man kommer så långt bör man definiera sina behov av en elbil. Barnfamiljer behöver plats för allt de behöver ta med sig och har andra behov än de som bara behöver ett transportmedel för att ta sig runt i stan.
De minsta elbilarna går inte särskilt långt, helt enkelt för att de inte har plats för stora batterier. Små bilar passar därför bäst för dem som kan ladda hemma eller på jobbet, och som sällan eller aldrig åker på långa resor. De minsta elbilarna brukar ha en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer, men små bilar som Kia Niro EV kan köra över 400 kilometer på en enda laddning.
400 km och mer är snarare regel än undantag när det gäller mellanstora bilar som de flesta crossovers och SUV:ar, som Tesla Model Y. Då får man också mer innerutrymme, möjlighet till dragkrok, fyrhjulsdrift och mer nyttolast. Med andra ord, den typiska familjebilen.
Nyare elbilar har ofta en effektivare drivlina som drar mindre ström, vilket gör att avståndet mellan laddstationerna inte är lika viktigt som tidigare. De största bilarna har också plats för större batterier, och elbilar som Mercedes EQE 350 SUV erbjuder både gott om utrymme och lång räckvidd. Som alltid när man väljer ny bil rekommenderar vi att man sätter sina viktigaste behov först.
De bästa elbilarna
Här hittar du de bästa elbilarna som vi har testat under det senaste året, i alla storlekar och prisklasser. Om du inte hittar en elbil som uppfyller dina behov här rekommenderar vi vårt testarkiv, där man enkelt kan söka efter tester av de bilar man är mest intresserad av.
Elcyklar och sparkcyklar
Många föredrar att cykla till jobbet, och med en elcykel blir det en barnlek. Då kommer man fram snabbare utan att bli trött innan arbetsdagen börjar. Men även elcyklar är olika, och de bästa cyklarna går längre, har mer kraft och är säkrare att köra. Det senare är viktigt, särskilt eftersom vi talar om tyngre cyklar på två hjul som måste kunna svänga och bromsa på ett säkert sätt.
De små sparkcyklarna är ofta mer praktiska i stadsmiljöer än elcyklar, de tar mindre plats och är tillräckligt snabba för korta sträckor. De är perfekta för korta resor till affären eller jobbet och kan fällas ihop och förvaras i bagageutrymmet på en elbil.
5 tips om laddning och förbrukning:
Hur lång räckvidd behöver du?
Med allt större batterier och effektivare drivlinor behöver man inte sitta och frysa bakom ratten för att spara ström. Om man väljer en elbil med en räckvidd på drygt 400 kilometer enligt WLTP-standarden bör man veta att denna siffra är vägledande och i allmänhet endast kan uppnås vid bra väder och torra väglag. Om utomhustemperaturen sjunker minskar även räckvidden, och höga hastigheter ökar förbrukningen avsevärt. Det är därför man bör välja en elbil baserat på dess faktiska räckvidd, som täcker ens behov. Då är tester guld värda, eftersom de visar vad räckvidden kan vara i verkligheten.
Vad du behöver veta om laddning
När man vet vilken typ av räckvidd man kan klara sig med bör man kontrollera laddningshastigheten på sin elbil. Den varierar lika mycket som räckvidd och förbrukning, och säger något om hur lång tid det tar att ladda batteriet. Hemma får man inte mer än 7,4 kW från en väggladdare – i vissa fall 12,7 kW. Eller upp till 22 kW, om man är ansluten till ett trefasigt TN-nät och har en 22 kW ombordladdare i bilen. Det är långt ifrån den hastighet som man kan uppnå med en snabbladdare på en laddstation. Som kan ha upp till 350 kW, men det är meningslöst att ansluta en 350 kW-laddare för alla dem som har en elbil med till exempel 50 kW laddning.
Laddkapacitet och laddkurva
Hur snabbt man kan ladda batteriet beror både på hur många kW bilen kan ta emot, men också på hur laddkurvan beter sig när man kopplar in laddkabeln. Även med 200 kW laddkapacitet kommer man ofta att uppleva att laddningen toppar runt 180-200 kW under några minuter, innan den börjar sjunka under 50 kW och längre, i takt med att batteriet närmar sig full laddning. Kontrollera laddkapaciteten på elbilen. Den bör vara långt över 100 kW för ett litet batteri och minst 150 kW för ett större batteri.
Så sparar du ström
En lugn körstil är avgörande för förbrukningen. Precis som för en bensinbil. Men elbilar är mer känsliga för kalla temperaturer och vinterförhållanden. Om man ska köra långa sträckor kan man minska förbrukningen genom att sänka kupétemperaturen från 22 till 20 grader. Slå i stället på sätesvärmen för att hålla värmen i bilen. Om bilen har ett ekonomiprogram – ECO – kan det också spara ström. Det minskar effekten, sänker klimatanläggningen och stänger av vissa funktioner för att spara energi. Men det smartaste är att köra mjukt och defensivt. Hård acceleration är kul, men det slukar ström. Det gör även höga hastigheter.
Lär dig laddningsinställningarna
En elbil är en dator på hjul. Den sköter många av sina funktioner med ett avancerat operativsystem som manövreras från pekskärmen på instrumentbrädan. Tesla är det mest extrema exemplet, där till och med att lägga i växeln sker med ett tryck på skärmen. Som de flesta datorer har även elbilar ett antal funktioner gömda i menyer som man måste navigera på skärmen för att hitta. Viktigast är laddningsinställningarna, där man kan programmera laddningstillfällen och hur mycket batteriet ska laddas. Flera bilar har manuell förvärmning av batteriet, vilket är smart att aktivera innan man sätter i laddkabeln. Ett förvärmt batteri laddas snabbare.