Den klassiska designen, som påminner om en kamera från 60- och 70-talen, har följt med X-T-serien ända sedan X-T1 debuterade 2014. Nu har turen kommit till den femte generationen och även om X-T5 är förvillande lik den första kameran från 2014 är det allra mesta helt nytt. Rent tekniskt sett bygger X-T5 på samma 40,2 megapixels X-Trans CMOS-bildsensor som X-H2, där videoegenskaperna är nedskalade och begränsad i upplösning till 6,2K – eller 10-bitars 4K/60p internt – och med 12-bitars ProRes RAW-video ut via HDMI.
Video
Det går att spela in 4K/30p med hela bildytan i upp till 90 minuter, eller 6,2K/30p-video med 1,23x beskärning i upp till 60 minuter. Video kan lagras på minneskorten i 10-bitars 4:2:2 HEVC (H.265), eller i 12-bitars Apple ProRes RAW via HDMI till en extern inspelare. Kameran stöder även F-Log2 och HLG.
Bildkvaliteten
Tillsammans med objektivet XF 30mm f2.8 Macro levererade X-T5 extrem upplösning fullt i klass med vad vi har sett från Sony A7r IV med 61 Mp. Men färgåtergivningen är mer tillfredsställande från X-T5 – och X-H2 – i form av härliga hudtoner och sömlösa nyanser. Fujis filmsimuleringar är de bästa i branschen och svartvitt med antingen Acros eller Monochrome ser helt enkelt perfekt ut.
Slutsats
Tidigare kameror i Fujifilms X-T-serie har alltid tillhört toppskiktet. Så är det även med Fujifilm X-T5. Som är den största uppgraderingen någonsin i serien och har det största hoppet i bildkvalitet sedan X-T3 kom 2018. Fans av seriens retrodesign kommer inte att bli besvikna heller. Kameran har en föredömligt överskådlig styrning för fotografer som ofta ändrar inställningar med tiden. Att X-T5 är något mindre, lättare och samtidigt billigare än kamerorna i X-H-serien betraktar nog många som en självklar fördel. Att Fujifilm har tagit bort möjligheten att använda batterigrepp är inte lika positivt för somliga, misstänker vi, men vill man ha det så bör man titta närmare på X-H2 som har samma bildkvalitet.