Under utvecklingen av sina första dedikerade studiohörlurar har amerikanska Audeze vänt sig till Manny Marroquin från Larrabee Studios i Los Angeles. Därav bokstäverna MM i produktbeteckningen. Han har rattat ljudet för storheter som Beyonce, Lady Gaga, Rihanna, SIA, Eminem, Taylor Swift och Alicia Keys – listan fortsätter nästan i det oändliga.
För Manny är ”ljudkvalitet i världsklass” viktig. Ett pålitligt ljud som avslöjar allt i mixningen, från ett par hörlurar som även kan användas på språng, utan förstärkare, när det behövs. Du måste kunna höra musiken i dess renaste form, precis när du behöver det, när som helst och var som helst.
Audeze MM-500 är ett par öppna hörlurar med planmagnetiska element. Dessa är ofta snabbare på transienter än normala dynamiska drivelement.
Ljudet
MM-500 har en fantastisk attack i rytmerna och är dessutom mer finmaskig i övertonerna än LCD-X, en annan Audeze-modell. MM-500 har också ett naturligare mellanregister och påminner i det avseendet mer om toppmodellen LCD-5, som är dubbelt så dyr.
LCD-5 har visserligen fler mikrodetaljer i övertonerna, men MM-500 har några fördelar som förmodligen kommer att få en del att välja den. Inte minst kostar den mindre än hälften så mycket! MM-500 har också ett mycket större mellanregister än Sennheisers ikoniska HD 800 S.
Slutsats
Audeze MM-500 har en neutral klang, med en dynamik och glöd som fler hifi-tillverkare borde eftersträva. Här får du sanningen. Nackdelen är förstås att alla inspelningar inte låter bra från början och eftersom hörlurarna är konstruerade för att avslöja allt så kommer det också att höras. Men bra inspelningar ger så mycket mer, när man får fram precis allt.
Hörlurarna är tillräckligt bekväma för att användas i flera timmar i sträck, och de är tillräckligt lätta för att kunna användas även med ganska billig utrustning. Men det är bara med en ordentlig förstärkare och en bra DAC som de verkligen blomstrar.