På det stora Made by Google-eventet i början av månaden står det klart att Google försöker klämma in AI-funktioner i alla sina produkter. Det inkluderar Fitbit, som Google köpte för snart tre år sedan. Vi kommer få se nya funktioner undan för undan, medan den stora förändringen ligger lite längre fram.
We see so many possibilities to use AI to bring you personalized coaching, dynamic workout recommendations, and even more context and insight, sa James Park, VD för Fitbit.
På scenen visades ett scenario upp där han undrade varför hans senaste löprunda kändes jobbigare än vanligt. AI-coachen visade att han var långsammare än vanligt, men att det också var en större höjdskillnad än normal. Det gjorde att han tillbringade mer tid än vanligt med maximal puls. Men coachen påpekade också att han hade sovit sämre än vanligt, vilket också kunde påverkar resultatet. För att illustrera analysen genererade den ett diagram som visade vad den menade.
Det här hade känts som science fiction för bara några år sedan, men visar vad den nya AI-tekniken kan användas till. Vi har inte alla den kunskap som behövs för att analysera all data som tränings-apparna kastar på oss, så vi kan behöva hjälp.
Fitbit berättade att dessa funktioner kommer att introduceras i början av nästa år till betrodda testare, och med prioritet för ägare av Pixel-mobiler.
Läs också:
Fitbit Inspire 3
Vill ha ut mer av sina användare
Detta är testets näst dyraste aktivitetsarmband och märket har funnits i branschen sedan 2007. Fitbit är inga rookies med andra ord. Frågan är om många års erfarenhet räcker i sammanhanget.