På AutoSens 2023 i Bryssel samlas flera företag för att visa besökarna och konkurrenterna hur de arbetar för att förbättra lösningarna för fordonsindustrin inom områden som AI och teknik för självkörande bilar.
Fokus låg särskilt på förbättring och utveckling av simuleringar, som är avgörande för forskning och utveckling inom området.
Företaget rFPro är känt för att tillhandahålla realistiska simuleringar för både fordons- och motorsportindustrin. På AutoSens tillkännagav de flera projekt som inkluderar utveckling av kommersiella simuleringsmetoder för extrema scenarier, till exempel unika bilolyckor som är svåra att samla in data om i verkligheten. Målet är att skapa exakta simuleringar av hur sensorer reagerar på verkliga händelser.
Utmaningar med data
Moderna lösningar kräver extrema mängder data, och ju mer specifika situationer man vill simulera, desto mindre data finns att tillgå. Företaget Neurocat har därför beslutat att utveckla ett verktyg som specifikt riktar sig till utvecklare som saknar nödvändiga väderdata för sina projekt. Deras verktyg, aidkit, gör det möjligt att komplettera videodata med ett brett utbud av simulerade väder- och miljöförhållanden. På så sätt blir det ingen flaskhals i utvecklingen om en viss typ av väderdata saknas.
De stora aktörerna i branschen saknar naturligtvis inte data. Men den stora mängden data innebär lagringskostnader och dyr utrustning att använda. IntoPix har därför arbetat med en sofistikerad komprimeringsstandard som inte kompromissar med bildkvaliteten. Resultatet heter JPEG XS och utlovar kompromisslös bildkvalitet för både förare och maskin. Den lätt komprimerade datan bör resultera i snabbare överföringstider och lägre strömförbrukning.
Nya typer av kameror
Andra företag försökte förnya själva kamerorna som används i bilarna. TRIOPTICS GmbH presenterade en ny standard för kvalitetssäkring av kameror som används i bilar och försvarsutrustning. De har utvecklat ett sätt att kvalitetstesta kameramoduler vid temperaturer mellan -40°C och +120°C i ett laboratorium. Det är mycket billigare, mindre tidskrävande och mer exakt än att testa i verkliga världen.
MEMS Drive Inc har däremot utvecklat ett kamerasystem som ger snabbare fokusering och högre bildkvalitet. De kallar det ett genombrott och det unika med systemet är att det är själva sensorn i kameramodulen som rör sig, inte en lins. Sensorn väger cirka 100 gånger mindre än en typisk lins och är därför mer effektiv att flytta runt. Stabiliteten sägs också ha förbättrats, så att bilderna hoppar mindre på ojämna vägar.