Kapplöpningen om bättre batterier har bara börjat. I ena ringhörnan har vi de som försöker sig på solid state-batterier, i den andra de som tror mer på att förbättra den befintliga litiumjontekniken. Det verkar som om de första batterierna som når massproduktion kommer att vara litiumjonbatterier med en hög koncentration av kisel i anoden. Initialt handlar det förmodligen om en kapacitetsökning på cirka 20 procent.
Men sedan har vi WAE och deras intelligenta mjukvarubaserade system, Elysia. Som de hävdar ökar kapaciteten med 20 procent. Utan att göra något annat med batteriet än att ge det en ny styrprogramvara.
Elysia = artificiell intelligens
Allt bygger på artificiell intelligens (AI) och algoritmer som maximerar batteriets prestanda. En av de viktigaste aspekterna är att batteriet kan ta emot mer av den energi som kommer från regenerativ bromsning, och även genom att kunna öka den användbara energin i batteriet. Med andra ord att minimera den säkerhetsmarginal som idag finns för att öka batteriets livslängd.
WAE hävdar att Elysia-tekniken eliminerar behovet av en sådan säkerhetsmarginal och att nästan all batteriets energi kan utnyttjas för framdrivning. Tekniken övervakar batteriet hela tiden och ska kunna optimera batteriets livslängd.
En trevlig bonus är att tekniken även optimerar laddningen, så att man kan hålla en högre laddningshastighet under större delar av laddningen.
För motorsport
WAE Elysia är i grunden en batteriteknik avsedd för motorsport, och enligt tillverkaren har tekniken redan bekräftats genom ”en toppserie” inom motorsport, utan att specificera vilken serie.
Inom motorsporten finns en önskan att gå över till eldrift, men bland annat vikten är ett problem. Med Elysias teknik är det möjligt att ta bort 19–20 procent av battericellerna och därmed minska vikten ganska rejält, med bibehållen prestanda, körsträcka och livslängd.
Kommer snart till konsumenterna?
Tanken är också att tekniken ska kunna hitta sin väg till konsumentmarknaden. Då blir det inte lika viktigt att minska vikten, utan i stället viktigare att öka körsträckan.
”De närmaste åren kommer att bli spännande. Vi förväntar oss att i ganska överkomliga prisklasser se en ökning från dagens 400–500 km räckvidd till 600–800 km.
De vanligaste eldrivna familjebilarna idag har en angiven körsträcka på upp till 500 kilometer. Det blir allt vanligare att se 600 km. Men det är WLTP-siffror, som utan vidare kan dras av med 10–15 procent på sommaren och ännu mer på vintern.
Mer info: wae.com