Att mobiltelefoner och annan bärbar teknik, smarta dörrklockor och hälsoappar kan samla in känslig data om dig är välkänt. Men nu har Mozilla Foundation undersökt vad biltillverkarna har för policy för att samla in och skydda din data, och resultatet är chockerande dåligt.
I rapporten, som publicerades i veckan, varnar organisationen att biltillverkare kan samla in och kommersiellt utnyttja långt mer än geografiska data, körvanor, besökta webbplatser och musikpreferenser från din uppkopplade bil. Vissa tillverkare kan ha tillgång till ytterst privat information som ras, vikt, hälsa, sexuell aktivitet, ansiktsuttryck och till och med genetisk information.
Cars seem to have really flown under the privacy radar and I’m really hoping that we can help remedy that because they are truly awful. Cars have microphones and people have all kinds of sensitive conversations in them. Cars have cameras that face inward and outward, säger Jen Caltrider, forskningsledare för rapporten.
Organisationen säger att de flesta stora tillverkarna medger att de kan sälja förarens personliga information, och hälften av dem säger att de skulle dela med sig av informationen till myndigheter eller brottsbekämpande myndigheter även utan ett domstolsbeslut.
Forskarna säger att förare har liten eller ingen kontroll över vad som händer med data som fordonen samlar in. De varnar även för att säkerheten är bristfällig, vilket är oroande med tanke på biltillverkarnas historia av att bli hackande.
Increasingly, most cars are wiretaps on wheels, säger Albert Fox Cahn, vid Harvard’s Carr Center for Human Rights Policy.
- 19 tillverkare säger att de kan sälja din personliga data
- Hälften skulle dela din information med myndigheterna
- Endast två, Renault och Dacia, raderar din data om du ber om det.
Vissa, som Nissan, kan använda din privata data för att skapa användarprofiler som beskriver förarens ”preferenser, egenskaper, psykologiska trender, predispositioner, beteende, attityder, intelligens, förmågor och lämplighet”.
Enligt forskarna säger Nissan att de kan lista ut hur smart du är, och sen sälja den analysen till tredje part(!).
Please people, if you care even a little about privacy, please stay as far away from Nissan’s cars, apps, and connected services as you possibly can, säger forskarna bakom rapporten.
Källor: Euronews, The Register
Här är Mozilla Foundations lista över undersökta bilmärken